ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ماموریت ارتقا باتری‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از چهار سال پایان یافت

دو فضانورد ناسا پس از انجام یک راهپیمایی فضایی ۵ ساعته باتری‌های فرسوده ایستگاه فضایی بین المللی را با نمونه یون-لیتیوم تعویض کرده به عملیاتی که چهار سال قبل شروع شده بود پایان دادند. «مایک ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

دو فضانورد ناسا پس از انجام یک راهپیمایی فضایی ۵ ساعته باتری‌های فرسوده ایستگاه فضایی بین المللی را با نمونه یون-لیتیوم تعویض کرده به عملیاتی که چهار سال قبل شروع شده بود پایان دادند.

«مایک هاپکینز» و «ویکتور گلاور»، فضانوردان ناسا که حدوداً دو ماه قبل همراه با دو فضانورد دیگر با کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین المللی رفتند، پس از سپری کردن ۵ ساعت و ۲۰ دقیقه در محیط خلاء باتری‌های فرسوده ایستگاه را تعویض و تعدادی از دوربین‌های نصب شده در اطراف آن را آپگرید کردند.

تعویض باتری‌های ایستگاه فضایی بین المللی سال هاست که به یکی از مأموریت‌های روتین فضانوردان تبدیل شده اما انجام آن بسیار پیچیده و نیازمند پوشیدن لباس فضانوردی و قدم گذاشتن به محیط خطرناک خلاء است.

یکی از چالش‌هایی که فضانوردان حین تعویض باتری‌ها با آن روبرو می‌شوند، سرعت بسیار زیاد گردش ایستگاه به دور زمین است. این سازه با سرعت ۲۷ هزار و ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت به دور زمین گردش و هر ۴۵ دقیقه یکبار طلوع و غروب خورشید را تجربه می‌کند.

زمانی که ایستگاه در برابر نور خورشید قرار دارد، پنل‌های خورشیدی متصل به سازه خرپایی انرژی را در باتری‌ها ذخیره می‌کنند. زمانی که ایستگاه از نقطه بین طلوع و غروب یا اصطلاحاً «خط ترمیناتور» (Terminator line) عبور کرده و وارد نیمه تاریک زمین می‌شود، باتری‌ها انرژی کل ایستگاه از سیستم‌های پشتیبان حیات گرفته تا جاروبرقی را تأمین می‌کنند.

سیستم برق اصلی ایستگاه تا مدت‌ها از باتری‌های قدیمی نیکل-هیدروژن برای ذخیره‌سازی انرژی استفاده می‌کرد. برنامه ISS در سال ۲۰۰۹ تحقیق در مورد ارزیابی و ریسک استفاده از باتری‌های یون-لیتیوم را آغاز کرد. این برنامه سال ۲۰۱۱ تأیید و تولید باتری‌های جدید از اواخر سال ۲۰۱۴ شروع شد.

ناسا و سرنشینان ایستگاه عملیات تعویض باتری‌های قدیمی با باتری‌های جدید را از دسامبر ۲۰۱۶ شروع کردند. باتری‌های جدید پس از بیش از چهار پرتاب و توسط فضاپیمای باربری ژاپنی Japanese H-II Transfer Vehicle به ایستگاه تحویل داده شدند. تاکنون ۱۳ فضانورد مختلف ۱۴ راهپیمایی فضایی برای تعویض باتری‌ها انجام داده‌اند. ناسا می‌گوید سیستم برق اصلی ایستگاه حالا کاملاً از فناوری یون-لیتیوم نیرو می‌گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pourya
    pourya | ۱۵ بهمن ۱۳۹۹

    حلال السون

مطالب پیشنهادی