ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

قانون در مورد امانت دادن خودرو شخصی به سایر افراد چه می‌گوید؟

در جامعه‌ی امروزی، خودرو نقش مهمی را در زندگی ایفا می‌کند و با وجود خودروهای گوناگون در بازار کم‌تر کسی وجود دارد که خود را بی‌نیاز از داشتن این وسیله ببیند. در این میان حوادث ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

در جامعه‌ی امروزی، خودرو نقش مهمی را در زندگی ایفا می‌کند و با وجود خودروهای گوناگون در بازار کم‌تر کسی وجود دارد که خود را بی‌نیاز از داشتن این وسیله ببیند. در این میان حوادث ناشی از رانندگی در زمره‌ی سرگرمی‌های اسفبار ساکنان شهرهای بزرگ شده و خانواده‌های زیادی هستند که از این وسیله‌ی خطرناک آسیب دیده‌اند. حال ممکن است راننده‌ها، حتماً مالک نباشد، سوال اصلی این است که مسئولیت با کیست؟

معاون هماهنگ کننده پلیس پیشگیری فاتب با بیان اینکه هر نوع جرم و تخلف عمدی یا غیر عمدی که توسط وسایل نقلیه انجام شود، مسوولیت آن برعهده مالک وسایل نقلیه است، تاکید کرد: در صورت به امانت گذاشتن وسلیه نقلیه به سایر افراد مدرکی را اخذ کرده و تاریخ و ساعت آن را ثبت کنید.

همانطور که می دانید پلاک خودروها شخصی است و با انتقال مالکیت پلاک خودرو نیز عوض می شود. در بعضی موارد فروشنده به خریدار وکالت می دهد تا اعمال تعویض پلاک خودرو را انجام دهد. اما ممکن است خریدار تعویض پلاک را به تاخیر بیاندازد و با خودروی که پلاک آن به نام فروشنده است تصادف کند.

از طرفی دیگر شاید شما از جمله افرادی باشید که گاها خودرویتان را به دیگران قرض می دهید. یا اینکه خودرویی را خریداری کرده و آن را به راننده سپرده اید. به طور کلی امانت دادن خودرو مسئولیت هایی را برای شما و فردی که خودرو را در اختیار دارد ایجاد می‌کند.

سرهنگ ارسلان قاسم زاده با اشاره به اینکه در بررسی های پرونده های تشکیل شده در کلانتری ها مشاهده می شود که مالکان خودروها برای مدت کوتاه یا حتی برای ساعتی وسایل نقلیه شان را در اختیار افراد ناشناس یا خاطی قرار داده اند و این افراد با استفاده از وسیله نقلیه مرتکب تخلف و جرمی می شوند، گفت: «تا زمانی که مالکیت افراد به سایر اشخاص منتقل نشده است هر نوع جرم و یا تخلفی اعم از عمدی و یا غیر عمدی که با استفاده از وسیله نقلیه انجام شود، مسئولیت آن معطوف به مالک خودرو بوده و مالک خودرو باید پاسخگوی مراجع انتظامی و قضائی باشد.»

این مقام انتظامی تصریح کرد: «گاهی مالکان خودروها وسیله نقلیه شان را برای تعمیر در اختیار سایر افراد قرار می دهند و در فاصله زمانی که قصد دارند خودروشان را تحویل بگیرند، این افراد مجرم، از فرصت به دست آمده سوءاستفاده کرده و با این وسایل نقلیه مرتکب تخلف یا جرم می شوند.»

معاون هماهنگ کننده پلیس پیشگیری تهران بزرگ توضیح داد: «تنها سند و یا مدرکی که می تواند به این مالکان خودروها کمک کند، دست نوشته ای مبنی بر امانت گذاشتن، فاکتورهای تعمیرگاه و یا حداقل روز و ساعت واگذاری خودرو و دانستن اطلاعات و مشخصات دقیق امانت گیرنده است پس بهتر است که وسایل نقلیه خود را به افراد ناشناس به امانت تحویل نداده و حتی المقدور مدرکی در خصوص به امانت گذاشتن وسیله نقلیه در اختیار داشته باشید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مممممم
    مممممم | ۱۷ بهمن ۱۳۹۹

    فقط میخان مردم 6قفله کنن، خب این آزادی عمل بیشتری به سارقین میده وقتی می‌بینن قانون میگه مالک مقصر تا وقتی که عکس ثابت بشه?‍♂️

مطالب پیشنهادی