ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

زندگی بشر با نرخ واکسیناسیون کنونی تا ۷ سال دیگر به حالت عادی بازمی‌گردد

بیش از یکسال است که ویروس کرونا زندگی بشر را مختل کرده و روزانه هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشد. مردم در دنیا بی‌صبرانه منتظر بازگشت زندگی به وضعیت عادی هستند و می‌خواهند هرچه ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۲

بیش از یکسال است که ویروس کرونا زندگی بشر را مختل کرده و روزانه هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشد. مردم در دنیا بی‌صبرانه منتظر بازگشت زندگی به وضعیت عادی هستند و می‌خواهند هرچه زودتر همه‌گیری کووید-۱۹ به پایان برسد، اما باید تا چند سال دیگر وضعیت کنونی را تحمل کنیم؟ جواب این سوال به سرعت واکسیناسیون بستگی دارد.

بلومبرگ به تازگی در گزارشی این موضوع را مورد بررسی قرار داده و با توجه به اینکه برای دستیابی به مصونیت جمعی به واکسیناسیون ۷۰ تا ۸۵ درصد جمعیت نیاز است، به یک مدت زمان دست پیدا کرده. در این میان هدف برخی کشورها تزریق دو دوز واکسن به ۷۵ درصد جمعیت است و در چنین مسیری گام برمی‌دارند و بلومبرگ هم چنین میزانی را برای محاسبات خود درنظر گرفته است.

ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۲۲ به چنین هدفی دست پیدا می‌کند، اگرچه هر ایالتی در این کشور بازه زمانی مختلفی برای خود درنظر گرفته. در حالت کلی کشورهای ثروتمند و غربی سریعتر از سایر مناطق جهان واکسیناسیون را انجام می‌دهند و تفاوت سرعت تقریبا قابل توجهی میان کشورهای مختلف جهان وجود دارد. اگر تمام این موارد و سرعت واکسیناسیون را مدنظر قرار دهیم، ۷ سال دیگر وضعیت جهان عادی می‌شود.

کرونا

بلومبرگ از سرعت کنونی واکسیناسیون یک چشم‌انداز ایجاد کرده که طبق آن با افزایش سرعت واکسیناسیون، مدت زمان موردنیاز برای تزریق واکسن به ۷۵ درصد جمعیت کاهش پیدا می‌کند. این محاسبات در روزهای ابتدایی عرضه واکسن نوسان داشتند و همچنین آمارها می‌توانند بطور موقت تغییر کنند. برای مثال نیویورک مدت زمان لازم را ۱۷ ماه اعلام کرده بود که حالا به ۱۳ ماه کاهش پیدا کرده است.

کانادا که یکی از کشورها با بیشترین میزان خرید واکسن در جهان محسوب می‌شود، در هفته‌های اخیر به علت تاخیر در دریافت محموله‌ها با کاهش نرخ واکسیناسیون مواجه شده. با توجه به نرخ کنونی، بیش از ۱۰ سال طول می‌کشد تا ۷۵ درصد جمعیت کانادا واکسن دریافت کنند. با این وجود نباید مردم کانادا برای بازگشت به زندگی عادی یک دهه صبر کنند چرا که نرخ واکسیناسیون و همچنین دریافت واکسن در آینده افزایش خواهد داشت.

روند واکسیناسیون در ماه‌های آینده افزایش پیدا خواهد کرد چرا که عرضه واکسن بیشتر می‌شود. برخی از بزرگترین تولیدکنندگان واکسن در هند و مکزیک به تازگی شروع به ساخت واکسن کرده‌اند و بیش از ۱۰۰ قرارداد برای تولید بیش از ۸.۵ میلیارد دوز واکسن امضا شده‌اند. با این حال تنها یک سوم کشورها شروع به واکسیناسیون کرده‌اند.

چندین هفته پس از تزریق واکسن، فرد در مقابل ویروس کرونا مصونیت پیدا می‌کند، با این حال اگر شمار افراد دریافت‌کننده واکسن کم باشد، همچنان با مشکل شیوع کرونا مواجه خواهیم بود.

واکسن‌های کنونی به دو دوز تزریق برای مصونیت نیاز دارند و تحلیل بلومبرگ بر همین اساس صورت گرفته. با این حال واکسن تک دوز «جانسون و جانسون» در آزمایش‌های بالینی عملکرد مناسبی داشته و می‌تواند تغییر چشمگیری در زمان عادی شدن جهان ایجاد کند.

باید به این موضوع اشاره کنیم که در آمارها خبری از مصونیت طبیعی در برابر کرونا نیست، بنابراین شاید در کشورها و مناطقی که با شیوع گسترده این ویروس روبه‌رو شده‌اند، به واکسیناسیون کمتری برای کاهش سرعت همه‌گیری وجود داشته باشد. با این وجود در حال حاضر بطور دقیق نمی‌دانیم این مصونیت تا چندین ماه یا سال دوام می‌آورد، بنابراین نمی‌توان چندان روی آن حساب کرد.

در حالی که با برخی پارامترها می‌توان به زمانی کمتر از ۷ سال دست پیدا کرد، گونه‌های مختلف شاید مانع چنین کاری شوند. در ماه‌های آینده احتمالا مدت زمان ۷ سال تغییر خواهد کرد و شاید انسان با پیشرفت‌های مختلف بتواند شرایط را در کمتر دو تا سه سال دیگر عادی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    لعنت به چین

  • mohammad_hody_jafary
    mohammad_hody_jafary | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    این دیگه چه مزخرفی بود، همین الان کشوری که «۲۵ آینده رو نخواهد دید» تونسته نزدیک به ۶۰ درصد جمعیتشون رو واکسینه کنه، مطمئنا تا چند ماه آینده سرعت تولید (هم تو شرکت مادر و هم توسط مجوز به شرکت‌های دیگه) افزایش پیدا میکنه و غیر از کشورهای عقب افتاده با رهبرانی منگل باقی کشورها حداکثر تا اواسط ۲۰۲۲ به بالای ۷۰-۸۰ درصد جنعیت واکسینه میرسن

    • آریا
      آریا | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

      جالبه همین کشور که الان ده ساله به قول آقایون قراره 25 سال آینده رو نبینه دو تا دارو موثر ساخته که 100 درصد افرادی که کرونا(ویروس چینی اسم درستشه) وخیم مبتلا هستند و امید به بازگشت توشون تقریبا صفر بوده رو بهبود بخشیده و هیچ کدام نمردند.
      جلبه هیچ خبری هم از این دارو رو دیجیاتو کار نکرده به جاش به چرندیات پروپاگاندای چین پرداخته.

مطالب پیشنهادی