ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی ماوس گیمینگ کولر مستر MM711؛ حرفه‌ای بازی کنید [تماشا کنید]

بازی‌های آنلاین طی سال‌های اخیر به محبوبیت عظیمی دست پیدا کرده‌اند. هر سال شاهد برگزاری مسابقات متعددی هستیم که جوایز هنگفتی را نصیب گیمرها می‌کنند. در این رقابت‌های سنگین، مهارت به‌تنهایی کافی نیست و تجهیزات ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

بازی‌های آنلاین طی سال‌های اخیر به محبوبیت عظیمی دست پیدا کرده‌اند. هر سال شاهد برگزاری مسابقات متعددی هستیم که جوایز هنگفتی را نصیب گیمرها می‌کنند. در این رقابت‌های سنگین، مهارت به‌تنهایی کافی نیست و تجهیزات نیز به همان اندازه اهمیت دارند. اگر اهل بازی‌های شوتر و بتل رویال هستید، می‌دانید که ماوس نقش تعیین‌کننده‌ای در برنده شدن شما دارد. در ادامه ماوس گیمینگ کولر مستر MM710 را بررسی می‌کنم که می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی برای گیمرهای حرفه‌ای باشد.

بررسی ویدیویی ماوس گیمینگ کولر مستر MM711

تماشای ویدیو از آپارات

تماشای ویدیو از یوتوب

مشخصات ماوس گیمینگ کولر مستر MM711
  • جنس بدنه از پلاستیک ABS
  • وزن ۶۰ گرم
  • سنسور پیکس‌آرت PMW3389
  • دقت ۱۶۰۰۰ دی‌پی‌آی
  • نرخ نمونه‌گیری ۱۰۰۰ هرتز
  • سوئیچ‌های اصلی امران با طول عمر ۲۰ میلیون کلیک
  • ۶ عدد دکمه قابل برنامه‌ریزی
  • نورپردازی RGB قابل تنظیم روی چرخ اسکرول و بدنه
  • قیمت جهانی حدود ۶۰ دلار
  • گارانتی شرکت آواژنگ

طراحی و کیفیت ساخت

ماوس گیمینگ کولر مستر MM711 مثل اکثر محصولات مشابه از بدنه‌ای با ساختار مشبک بهره می‌برد. این نوع طراحی علاوه بر کاهش وزن ماوس، باعث می‌شود که دست‌تان عرق نکند و نورپردازی RGB داخل بدنه هم به‌خوبی خودنمایی کند. البته نیازی نیست نگران ریختن مایعات داخل بدنه ماوس باشید، چون تمام قطعات داخلی با اسپری مخصوص ضدآب پوشانده شده‌اند. حفره‌های بدنه به شکل شش‌ضلعی لوگوی کولر مستر طراحی شده‌اند تا این برند را بیش از پیش در ذهن شما ماندگار کنند.

بدنه ماوس از پلاستیک ABS ساخته شده و برخلاف آن‌چه به‌نظر می‌رسد، بسیار سخت و محکم است. وقتی بدنه ماوس را فشار می‌دهید یا حتی ضربات محکمی به آن وارد می‌کنید، صدای نگران‌کننده‌ای نمی‌دهد. تنها ایراد ساختاری محصول این است که اگر لبه سمت چپ بدنه را محکم فشار دهید، کمی فرو می‌رود و دکمه‌های کناری کلیک می‌خورند. البته بعید است هنگام استفاده عادی با چنین مسئله‌ای مواجه شوید.

کولر مستر برای کلیدهای اصلی از سوئیچ‌های حرفه‌ای OMRON استفاده کرده که طول عمرشان به ۲۰ میلیون کلیک می‌رسد. این سوئیچ‌ها صدای نرم و تمیزی دارند و فشار دادن یا ضربه زدن به هر قسمت از رویه کلیدها، صدای اضافه‌ای را تولید نمی‌کند. رویه کلیدها حرکت افقی محدودی دارند و لق نمی‌زنند. چر خ اسکرول هم کم‌صدا و روان کار می‌کند و با روکش لاستیکی و دندانه‌های مورب، به‌راحتی کنترل می‌شود. این قطعه هم حرکت افقی زیادی ندارد ولی هنگام کلیک کردن اندکی به سمت راست متمایل می‌شود. نورپردازی RGB این بخش به زیبایی ماوس کمک زیادی کرده، ضمن این‌که می‌تواند سطح DPI سنسور را در رنگ‌های مختلف به شما نشان دهد.

زیر ماوس گیمینگ کولر مستر MM711 سه پد از جنس TPFE یا همان تفلون خالص قرار گرفته‌اند تا اصطکاک ماوس با سطح به حداقل برسد. اگر از ماوس‌پد گیمینگ استفاده کنید، عملاً هیچ مقاومتی بین ماوس و پد وجود نخواهد داشت و ماوس به‌راحتی روی سطح می‌لغزد. سیم ۱.۸ متری ماوس هم با روکش Ultraweave پوشانده شده و تا کمترین محدودیت و مزاحمت را هنگام استفاده ایجاد کند.

این ماوس را می‌توانید در دو رنگ مشکی یا سفید و با روکش مات یا براق تهیه کنید. نورپردازی RGB بدنه و چرخ اسکرول کاملاً قابل تنظیم است. بنابراین می‌توان گفت ماوس گیمینگ MM710 می‌تواند تمام سلیقه‌ها را پوشش دهد. وزن ماوس هم حدود ۶۰ گرم است که بین ماوس‌های گیمینگ، رقم مناسبی محسوب می‌شود.

کولر مستر می‌گوید این ماوس را برای هر سه حالت گریپ (تخت / پنجه‌ای / سرانگشتی) طراحی کرده اما با توجه به ابعاد کوچک ماوس، استفاده از آن در حالت تخت بسیار دشوار است، مگر این‌که دستان کوچکی داشته باشید. برای دست‌های متوسط یا بزرگ، بهتر است از حالت پنجه‌ای (Claw) استفاده کنید تا کف دست‌تان کمترین تماس را با پد داشته باشد.

کارآیی

اکثر سازندگان ماوس‌های گیمینگ از سنسورهای ساخت شرکت پیکس‌آرت (PixArt) استفاده می‌کنند. کولر مستر برای ماوس گیمینگ MM711 از بهترین و پیشرفته‌ترین سنسور این شرکت یعنی پیکس‌آرت ۳۳۸۹ استفاده کرده تا در این رده قیمتی، رقیبی نداشته باشد. مشخصات این سنسور را در ادامه می‌بینید.

با توجه به مشخصات بالا، ماوس گیمینگ کولر مستر MM711 عملاً هیچ تأخیری ندارد و در کسری از ثانیه به حرکات شما پاسخ می‌دهد. اگر ابعاد ماوس با دست شما سازگار باشد، یکی از بهترین تجربه‌های گیمینگ را با این ماوس خواهید داشت. برای استفاده حرفه‌ای تر باید سطوح مختلف DPI را بسته به بازی مورد علاقه خود تنظیم کنید تا بتوانید به‌سرعت با فشردن دکمه تغییر DPI به سطح دقت موردنظر برسید. البته می‌توانید برای هر سطح DPI یک میان‌بر تعریف کنید تا سرعت عمل خود را بهبود ببخشید. اگرچه من گیمر حرفه‌ای نیستم ولی سرعت و دقت این ماوس را حین اجرای بازی CS:GO به‌خوبی حس کردم.

به‌خاطر طراحی متقارن ماوس، حتی اگر چپ‌دست باشید هم می‌توانید به‌راحتی از آن استفاده کنید. وزن مناسب و اصطکاک ناچیز با سطح هم در رقابت‌های طولانی می‌تواند برگ برنده شما باشد. امکان تنظیم ماکرو و پروفایل برای بازی‌های مختلف هم در این زمینه به کمک شما خواهد آمد.

نرم‌افزار مستر پلاس

برای تنظیم دقیق‌تر ویژگی‌های فنی و ظاهری ماوس می‌توانید از نرم‌افزار مستر پلاس استفاده کنید. این نرم‌افزار در ابتدا با شناسایی مدل ماوس، به‌روز بودن فرمور را ارزیابی می‌کند و در صورت نیاز، برای آپدیت فرمور به شما پیام می‌دهد. من طی این یک هفته دو آپدیت فرمور برای ماوس گیمینگ MM711 دریافت کردم که البته اطلاعات دقیقی در مورد تغییرات نداشت. با این حال می‌توانید مطمئن باشید که کولر مستر هوای شما را دارد و در زمینه آپدیت محصولاتش مصمم است.

در اولین زبانه از برنامه مستر پلاس می‌توانید کارکرد تمام دکمه‌های ماوس (به‌جز دکمه تغییر DPI) را عوض کنید. هر دکمه فهرست بلندبالایی از کارکردها و قابلیت‌ها دارد که بر اساس نیاز خود می‌توانید آنها را انتخاب کنید. زبانه دوم گزینه‌های مختلفی برای تغییر نورپردازی بدنه دارد. البته LED چرخ اسکرول همیشه وضعیت DPI را نشان می‌دهد. در سومین زبانه گزینه‌های متعددی برای تنظیم دقیق کارآیی ماوس دیده می‌شود و می‌توانید ۷ سطح DPI را به دلخواه تنظیم کنید. زبانه‌های بعدی هم برای تعریف ماکرو و پروفایل در بازی‌های مختلف کاربرد دارند.

جمع‌بندی

ماوس گیمینگ کولر مستر MM711 بعضی از مشکلات نسل قبلی یعنی MM710 را برطرف کرده است. این مدل توزیع وزن بهتری دارد، از ساختار بدنه محکم‌تر و مقاوم‌تری بهره می‌برد و نورپردازی RGB هم دارد. تنها انتقادی که می‌توان به این ماوس وارد کرد، ابعاد کوچک‌اش است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم قبل از خرید، حتماً ماوس را تست کنید. قیمت جهانی ماوس MM711 بین ۶۰ تا ۷۰ دلار است، یعنی حدود ۱۰ دلار گران‌تر از نسل قبل. در حال حاضر مدل MM710 بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. بنابراین انتظار می‌رود مدل MM711 قیمتی بین ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان داشته باشد که با توجه به سنسور پیشرفته، می‌تواند به یکی از گزینه‌های اصلی گیمرها بدل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی