ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پاسخ مخابرات به جهرمی: تضعیف شرکت مخابرات ایران، تضعیف ICT کشور است

شرکت مخابرات ایران در برابر سخنرانی تند و انتقاد آمیز دیروز وزیر ارتباطات درباره فعالیت‌ و انحصار مخابرات، بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن گفته که دعوای وزیر ارتباطات با مخابرات یک اقدام سیاسی است و نباید ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۳

شرکت مخابرات ایران در برابر سخنرانی تند و انتقاد آمیز دیروز وزیر ارتباطات درباره فعالیت‌ و انحصار مخابرات، بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن گفته که دعوای وزیر ارتباطات با مخابرات یک اقدام سیاسی است و نباید شرکت مخابرات ایران را تضعیف کرد چرا که این کار تضعیف کل ICT کشور است.

وزیر ارتباطات دیروز در رویداد هفته دیجیتال ایران سخنرانی تندی علیه مخابرات داشت و از انحصار این شرکت گلایه کرد. او همچنین تاکید کرد که برای پیشرفت ارتباطات در کشور نباید منتظر مخابرات ایستاد. جهرمی گفته بود که مخابرات منابع مالی خود را درست مدیریت نمی‌کند و نباید از جیب مردم هزینه‌های توسعه خود را بردارد. او همچنین اذعان داشته بود که «در عرصه رقابت مخابرات را ملزم می کنیم که تصمیمات غلط خود را اصلاح کند»

پیرو این سخنرانی، شرکت مخابرات ایران امروز بیانیه‌ای منتشر ساخته و لحن جهرمی را «تحقیرآمیز و غیرمنصفانه» عنوان کرده است. در ادامه این متن نوشته شده «تضعیف شرکت مخابرات ایران به هر دلیلی، نتیجه‌ای جز تضعیف صنعت مخابرات و ارتباطات، تمامی مشتریان حوزه آی سی تی کشور و حتی سایر اپراتورهای ارتباطی کشور نخواهد داشت.»

خواه بسپندید خواه نه، مخابرات قدیمی‌ترین برند ارتباطات است

مخابرات در بیانیه خود با لحنی کنایه آمیز سه موضوع را درباره اقدامات و کارنامه شرکت مخابرات پررنگ کرده که متن آن عینا به شرح زیر است:

«خواه بپسندید خواه نه؛ شرکت مخابرات ایران به عنوان قدیمی ترین برند حوزه ارتباطات کشور برابر است با صنعت ارتباطات ایران

خواه بپسندید خواه نه؛ شرکت مخابرات ایران از اعضای خانواده دولت بود که بنابر دستور مقام معظم رهبری و طبق اصل 44 قانون اساسی و با توجه به مجوزهایی که از سوی نظام حاکمیتی مانند حوزه های رگولاتوری و سازمان خصوصی سازی به این شرکت داده شد، به بخش خصوصی واگذار شد.

و باز بپسندید یا نه، حدود 40 درصد سهام شرکت مخابرات ایران از آن دولت است و حتی هم اکنون دو تن از اعضای هیئت مدیره این شرکت از اعضای همان دولتی است که وزیر ارتباطاتش با دادن پروانه ارائه سرویس B2B درون شهری به شهرداری قصد رفع انحصار مخابرات را کرده تا به اصطلاح خودش، جلوی عقب ماندگی در بخش توسعه اینترنت ثابت را بگیرد.»

کاهش تعرفه ۲۵ درصدی تاثیری در قیمت نهایی اینترنت کاربران ندارد

مخابرات در این بیانیه گفته که دستاوردهای فوق در حالی به وجود آمده که شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت نتوانستند متناسب با سرعت رشد اینترنت سیار و دیتای موبایل رشد کنند:‌ «حتی برخی از شرکت‌های FCP بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار کردند و معتقد بودند پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی، موجب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به‌جای اینترنت ثابت باشد و در نتیجه این شرکت‌ها در حال از دست دادن مشترکانشان هستند. و حالا وزیر محترم ارتباطات می‌خواهند با تمامی این به اصطلاح عقب ماندگی ها را بر گردن مخابرات ایران بیندازند؟»

مخابرات به کاهش تعرفه ۲۵ درصدی هزینه‌های پهنای باند اپراتورها که چندی پیش خبر آن توسط وزارت ارتباطات منتشر شد اشاره کرده و تاکید داشته این کاهش تعرفه در قیمت اینترنت برای کاربران نهایی تاثیری ندارد: «اگر هم کاهشی را در این بخش شاهد باشیم خیلی محسوس نخواهد بود چون بخصوص در دو سال گذشته هزینه‌های اپراتورها در بخش نیروهای انسانی، تجهیزات شبکه، نگهداری و تعمیرات و... تا سه برابر افزایش یافته ولی تعرفه اینترنت اپراتورها تغییری نداشته است.»

موضوعی که مخابرات به آن اشاره داشته در این گزارش دیجیاتو نیز به صورت تفصیلی به آن پرداخته شده است:

کرونا شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت را نجات داد

مخابرات اعلام کرده که کرونا توانست به خاطر افزایش مصرف اینترنت، بخشی از هزینه‌های سنگین مخابرات را جبران کند و تاکید کرده اگر این افزایش مصرف نبود، برخی اپراتورها نمی‌توانستند به صورت مناسب سرویس ارائه کنند:

«با توجه به افزایش هزینه‌ها این کاهش قیمت تعرفه، شاید بتواند کمی از این هزینه‌های سرسام آور اپراتورهای اینترنت ثابت را جبران کند. بنابراین نباید اصلاً بحث کاهش قیمت اینترنت را مطرح کنند چون اگر اپراتورها بار دیگر مجبور به کاهش قیمت شوند دیگر باید اپراتورهای ارتباطات ثابت تعطیل شوند.»

برای کمک به تامین کنندگان شبکه ثابت باید کارهای بیشتری کرد

در بیانیه مخابرات تاکید شده که دولت اگر می‌خواهد به تامین کنندگان شبکه ثابت کشور کمک کند باید کاری فراتر از کاهش ۲۵ درصدی تعرفه‌ها انجام دهد:

«دولت باید کاری کند تا این بخش خصوصی بتواند سرمایه لازم را برای سرمایه‌گذاری درازمدت و کلان تأمین کند. بنابراین با این اقدام نه تنها شبکه ثابت توسعه می‌یابد، بلکه هزینه تأمین کننده در مجموعه زنجیره تأمین (شبکه انتقال و...) هم کاهش یافته و به‌دنبال آن کیفیت سرویس بالا می‌رود و برای مصرف کننده نیز قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

همچنین این کاهش تعرفه می‌تواند در ارتقای کیفی اینترنت مشتریان تأثیر بگذارد، با این کمک اپراتورها می‌توانند در بخش نگهداری، تعمیرات و تجهیزات شبکه و... خود اقدام کنند و حداقل ارتباط و اینترنت باکیفیت تری را به مشتریان خود ارائه کنند. با توسعه زیرساخت‌ها است که می‌توانیم ظرفیت و کیفیت شبکه ملی اطلاعات را افزایش دهیم. مجموعه اینها می‌ تواند شرایطی را ایجاد کند تا به سمتی پیش برویم تا با قیمت مناسبی در بازار مواجه شویم.»

اگر در سال آینده قیمت اینترنت افزایش پیدا نکند، متضرر خواهیم شد

در این بیانیه تاکید شده که با توجه به گرانی هزینه‌های جاری بیش از ۲۵ درصد در سال ۱۴۰۰، تامین کنندگان اگر نتوانند قیمت اینترنت را افزایش دهند، متضرر خواهند شد: «قیمت‌های مصرف کننده نیز باید با افزایش مداوم هزینه متناسب شود، چنانچه هدف کاهش هزینه مصرف کننده باشد باید دنبال راهکار دیگری گشت. کاهش هزینه پهنای باند در بهترین حالت خواهد توانست به سود پرمصرف ترین‌ها باشد و نه اقشار ضعیف‌تر جامعه که سرویس‌های پایه را استفاده می‌کنند.»

در این بیانیه همچنین تاکید شده دولت باید بیشتر به اپراتورها کمک کند و تاکید شده که وزارت ارتباطات می‌تواند تعرفه را بیش از ۲۵ درصد کاهش دهد: «حتی امکان آزادسازی پهنای باند و اینترنت نیز، وجود دارد تا شرکت‌های اینترنتی و اپراتورها بتوانند به‌صورت مستقیم پهنای باند و اینترنت را وارد کشور کنند.همانطور که پیش از این نیز بارها گفته شد باید پهنای باند آزادسازی شود و تأمین کنندگان مستقیماً پهنای باند را خریداری کنند تا در فضای رقابتی قیمت‌ها کاهش یابد.»

برای توسعه نیاز به درآمدهای پایدار داریم

در این بیانیه تاکید شده مخابرات به دنبال عقب ماندگی حوزه ارتباطات نیست و گواه این مساله را وجود خدمات مخابراتی در دورترین و صعب‌العبورترین جاده‌ها و نقاط روستایی کشور بیان کرده است. در سطور پایانی این بیانیه به الزام وجود درآمدهای پایدار اشاره شده و بار دیگر به موضوع افزایش تعرفه در حوزه مخابرات اشاره شده است موضوعی که جهرمی در سخنرانی دیروز خود تاکید کرد نباید رخ دهد و باید هزینه‌های جاری شرکت به درستی مدیریت شود. سطرهای پایانی این بیانیه عینا به شرح زیر است:

«اینکه کشور به توسعه پایدار در حوزه ارتباطات نیازمند است ، بر همه ما پوشیده نیست ، اما این امر نیاز به درآمدهای پایدار دارد و بارها در روزهای گذشته و در مقاطع مختلف نیاز به افزایش تعرفه در حوزه مخابرات مطرح شده است و این مورد مهم ترین نکته ای است که تمام متولیان صنعت ICT باید به آن توجه کنند. و بهتر است در چنین شرایطی به جای تضعیف مخابرات بکوشیم منافع همه ذی نفعان در چارچوب قانون با تقویت حوزه مخابرات برطرف شود و اگر مشکلی هست با گفتگو حل شود.

باید پذیرفت که راه میانبر برای توسعه حفظ و توسعه فناوری اطلاعات است و یکی از مهمترین ابزارهای توسعه، فناوری اطلاعات است که باید تقویت شود و هرگونه تضعیف در حوزه مخابرات تضعیف توسعه در کشور را به همراه خواهد داشت. بنابراین توصیه به وزیر محترم ارتباطات این است که فشار بر مخابرات ایران از همه درگاه ها مشکلی را حل نمی‌کند.»

متن کامل این بیانیه از این آدرس اینترنتی در دسترس است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • مممممم
    مممممم | ۳۰ بهمن ۱۳۹۹

    فقط دنبال سر کیسه کردن مردم ان، هزینه های اضافی کم کنن تازه پول هم اضافه میارن ?

  • sinagoogle
    sinagoogle | ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

    کلا تو این خراب شده که اسمش ایرانه هر شخص یا سازمانی که ازش انتقاد بشه و جوابی برای دادن نداشته باشه، اسم شخصی رو در جوابمیارن که دیگه بیخیال انتقاد ازش بشن. در این حد مملکت تباهه

  • Arsin
    Arsin | ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

    مخابرات دزد چرا گردن وزیر میندازه؟! نظر کاربرای خودشو بپرسه. نظر اونایی رو بپرسه که سال ها منتظر تانوما هستند ولی حتی از VDSL هم خبری نیست. این کار مخابرات که تضعیف خودشو تضعیف ICT کشور معرفی می کند، هم دوستان مونتاژکارش به اسم تضعیف "تولید ملی" و ... انجام می دادند. اگر هزینه مخابرات زیاد شده است بدلیل سیاست های خودش است. تجهیزات قدیمی استفاده می کند که جز خرابی و هزینه نگهداری و تعمیر و ... عایدی دیگری ندارد.

  • noisymind
    noisymind | ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

    تضعیف مخابرات و ICT کشور به گفتن یک شخص یا وزیر یا مردم نیست. شما در عمل ضعیف که نه ، فاجعه هستید!

  • ozone
    ozone | ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

    واقعاً ساده ترین و بدیهی ترین اصل در اقتصاد این است انحصار باعث عقب افتادگی است

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی