ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید ۱۲ منتشر شد؛ با قابلیت‌های جدید آشنا شوید

گوگل نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید ۱۲ را برای سری پیکسل منتشر کرده که رابط کاربری و قابلیت‌های این سیستم عامل را مشخص می‌کند. این نسخه از اندروید ۱۲ برای پیکسل ۳ و نسخه‌های ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

گوگل نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید ۱۲ را برای سری پیکسل منتشر کرده که رابط کاربری و قابلیت‌های این سیستم عامل را مشخص می‌کند.

این نسخه از اندروید ۱۲ برای پیکسل ۳ و نسخه‌های پس از آن منتشر شده و هرچند نشان دهنده برخی تغییرات کلیدی است اما گوگل همیشه بخشی از تغییرات رابط کاربری را برای رونمایی در کنفرانس I/O پنهان نگه می‌دارد. با این وجود نسخه پیش نمایش خبر از تغییراتی اساسی می‌دهد که به لطف طراحی Material NEXT میسر شده است. مهمترین قابلیت‌‌ها و تغییرات ارائه شده در پیش نمایش اندروید ۱۲ شامل این موارد است:

  • تغییرات ظاهری در منوی تنظیمات
  • تغییر در منوی تنظیمات سریع و نوتیفیکشن‌ها
  • قابلیت امنیتی غیرفعال سازی دوربین و میکروفون در تمام سیستم
  • امکان جلوگیری از استفاده برخی اپ‌ها از مدیا پلیر بخش نوتیفیکشن
  • به اشتراک گذاری رمزعبور Wi-Fi با افراد نزدیک از طریق یک کلیک
  • کاهش حجم عکس‌های با کیفیت
  • نمایش سریعتر نوتیفیکشن‌ها
  • امکان اضافه کردن ایموجی به اسکرین‌شات
  • کاهش روشنایی محدود به رنگ‌های روشن به جای کل صفحه
  • ثبت اسکرین شات در حالت اسکرول
  • اجرای فرمت ویدیویی HEVC را در تمام اپ‌ها
  • پشتیبانی از ۲۴ کانال صوتی به جای ۸ کانال
  • ارتقای امنیت با محدود کردن رهگیری از طریق کوکی‌ها

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید در منوی تنظیمات شاهد پس زمینه با تم آبی هستیم که احتمالا بخشی از سیستم قالب بندی جدید است که پیش از این درباره آن شنیده بودیم. ابعاد کلیدهای فعال یا غیرفعال سازی که روی گروهی از تنظیمات اثر می‌گذارند نیز نسبت به قبل بزرگتر شده است.

بخش نوتیفیکشن‌ها هم که کاربرد زیادی دارد دستخوش تغییراتی شده که شامل اضافه شدن کلید Snooze برای غیرفعال سازی موقت نوتیفیکشن، کاهش فاصله بین نوتیفیکشن‌ اپ‌های مختلف و افزایش اندازه آیکون‌ها است. قابلیت Snooze در اندروید اوریو معرفی شد و قبلا برای دسترسی به آن باید نوتیفیکشن را به سمت چپ یا راست حرکت می‌دادید اما در اندروید ۱۲ دسترسی به آن ساده‌تر است و با یک کلیک می‌توان اعلان را برای نیم، یک یا دو ساعت به تاخیر انداخت.

از جمله قابلیت‌های دیگری که در منوها وجود دارند اما فعال نشده‌اند می‌توان به ثبت اسکرین‌شات حین اسکرول، بهبود حالت کار با یک دست، قابلیت امنیتی غیرفعال سازی دوربین و میکروفون در تمام سیستم اشاره کرد. اسکرین‌شات حین اسکرول پیشتر در رابط‌های اختصاصی مثل شیائومی MIUI and OxygenOS در دسترس بود و با توجه به بازخورد مثبت، گوگل آن را به اندروید استوک آورده است.

در پس زمینه منوی تنظیمات سریع هم رنگ آبی جای خاکستری را گرفته اما بجز تغییر جای آیکون‌ها از نظر ظاهری تحول دیگری در آنها دیده نمی‌شود. گزینه دیگری که به این بخش اضافه شده «Reduce Bight Colors» است که به جای کاهش کلی نور صفحه، رنگ‌های روشن را کمتر می‌کند.

اندروید ۱۲ به لایه جدیدی مجهز است که به صورت خودکار امکان اجرای فرمت ویدیویی HEVC را در تمام اپ‌ها ممکن می‌سازد. این نسخه همچنین از صدای فراگیر فضایی و MPEG-H پشتیبانی کرده و برای سازگاری با ۲۴ کانال صوتی بهینه‌سازی شده که نسبت به نسخه قبل با ۸ کانال به مراتب پیشرفته تر است.

اندروید ۱۲ به لطف API «ورود محتوای غنی» انتقال فایل‌های مدیا بین اپ‌ها را نیز تسهیل کرده و به شما اجازه می‌دهد محتواهایی نظیر ویدیو، عکس، موزیک و متن را به آسانی کپی پست کرده یا از طریق دراگ اند دراپ جابجا کنید.

اندروید ۱۲ تغییراتی را هم در مدیا پلیر بخش نوتیفیکشن اعمال کرده است. ابعاد مدیا پلیر حالا کمی بزرگتر شده و همچنین از بخش تنظیمات می‌توان با ورود به Sound and vibration و منوی Media برنامه‌هایی که امکان استفاده از این پلیر را دارند، انتخاب کرد.

گوگل در این نسخه از سیستم ‌عامل خود از فرمت AVIF پشتیبانی می‌کند که به معنی کاهش حجم تصاویر با کیفیت نسبت به قبل است. دیگر تغییر قابل توجه در این نسخه تبدیل Android Runtime و قابلیت کدگذاری به ماژول خط اصلی است که به گوگل اجازه می‌دهد بخش‌های بیشتری از سیستم را از طریق پلی استور اپدیت کند. در نهایت باید به Modern SameSite اشاره کرد که به ارتقای امنیت و حریم خصوصی کمک می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • alimardaniiii
    alimardaniiii | ۱ اسفند ۱۳۹۹

    واقعا عالیست ! بالاخره یک آپدیت واقعاً بزرگ رو از اندروید شاهد هستیم.این مورد HEVC رو شدیداً احتیاج داشتم . ?
    امیدوارم شرکت سامسونگ هم آیکن های One UI رو بعد از سه سال باز طراحی کند و از حالت بسیار ساده به حالت با جزئیات زیاد تبدیل کنید درست مانند IOS

مطالب پیشنهادی