ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی کیبورد گیمینگ کولر مستر SK622 [تماشا کنید]

کیبوردهای گیمینگ با نورپردازی رنگارنگ و ویژگی‌های فنی کم‌نظیر، انتخاب اول گیمرها برای استفاده خانگی هستند. از آن طرف کیبوردهای بلوتوث با ابعاد کوچک و وزن کم، بهترین گزینه برای جابجایی محسوب می‌شوند. ترکیب ویژگی‌های ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

کیبوردهای گیمینگ با نورپردازی رنگارنگ و ویژگی‌های فنی کم‌نظیر، انتخاب اول گیمرها برای استفاده خانگی هستند. از آن طرف کیبوردهای بلوتوث با ابعاد کوچک و وزن کم، بهترین گزینه برای جابجایی محسوب می‌شوند. ترکیب ویژگی‌های خوب این دو دسته کیبورد کار ساده‌ای نیست اما کولر مستر SK622 را می‌توان یکی از موفق‌ترین تلاش‌ها در این زمینه دانست. در ادامه این کیبورد گیمینگ زیبا را بررسی می‌کنم.

بررسی ویدیویی کیبورد گیمینگ کولر مستر SK622

تماشای ویدیو از آپارات

تماشای ویدیو از یوتوب

مشخصات کیبورد گیمینگ کولر مستر SK622
  • کیبورد گیمینگ لوپروفایل
  • ابعاد ۶۰ درصد کیبورد استاندارد
  • سوئیچ مکانیکی لوپروفایل TTC (قرمز / آبی / قهره‌ای)
  • نورپردازی RGB
  • اتصال سیمی با کابل USB-C
  • اتصال هم‌زمان بلوتوث به ۳ دستگاه
  • نرخ نمونه‌گیری ۱۰۰۰ هرتز در حالت سیمی و ‍۱۲۵ هرتز در حالت بلوتوث
  • باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • جنس بدنه از آلومینیوم و پلاستیک
  • وزن ۴۴۶ گرم
  • گارانتی شرکت آواژنگ

طراحی و کیفیت ساخت

کولر مستر SK622 یک کیبورد زیبا و جمع‌وجور یا به‌اصطلاح لوپروفایل (Low Profile) است، یعنی در مقایسه با محصولات مشابه ارتفاع کمتری دارد. البته کیبوردهای عادی باریک‌تر از این مدل هم وجود دارند، ولی SK622 را باید با کیبوردهای مکانیکی مقایسه کرد. ارتفاع این کیبورد در حالت عادی ۳ سانتی‌متر است و کاملاً تخت روی سطح قرار می‌گیرد. اگر پایه‌ها را باز کنید، ارتفاع به ۴.۳ سانتی‌متر می‌رسد و از حالت لوپروفایل بیرون می‌آید ولی به‌نظر من راحت‌تر می‌توان از آن استفاده کرد.

ابعاد این کیبورد ۶۰ درصد سایز استاندارد است، یعنی ۲۹.۳ در ۱۰.۳ سانتی‌متر و فضای بسیار کمی را روی میز اشغال می‌کند تا بتوانید آزادانه ماوس را روی ماوس‌پد بزرگ حرکت دهید. این کیبورد با وزن ۴۴۶ گرم به‌راحتی داخل هر کیف و کوله‌ای و حتی داخل بعضی جیب‌ها جا می‌گیرد. بنابراین همیشه می‌توانید یک کیبورد گیمینگ مکانیکی را همراه خود داشته باشید.

روی کیبورد از آلومینیوم بسیار مقاوم ساخته شده و لبه‌های آن برش خورده تا زیباتر به‌نظر برسد. شاسی اصلی هم پلاستیکی است. بین این دو یک نوار LED قرار گرفته که نور زیادی ندارد و نمی‌تواند سطح میز را روشن کند. مقاومت کیبورد در حدی است که به‌راحتی می‌تواند ضربات سهمگین شما را تحمل کند؛ چه وسط بازی با مشت روی کیبورد بکوبید و چه هنگام چت با عصبانیت دکمه اینتر را بنوازید.

کلیدهای ارگونومیک جدید کولر مستر با اندکی انحنا، استفاده از کیبورد را بسیار راحت‌تر می‌کنند. فاصله کلیدها از هم خوب است و هنگام تایپ یا بازی، انگشتان‌تان به کلیدهای مجاور نمی‌خورد. تمام کلیدها در مکان استاندارد خود قرار دارند و پس از چند ساعت استفاده، به‌راحتی می‌توانید به موقعیت آنها عادت کنید. فقدان کلیدهای فانکشن و ابعاد کوچک کلید شیفت سمت راست تنها مواردی هستند که عادت کردن به آنها کمی طول می‌کشد.

کیبورد گیمینگ کولر مستر SK622 در دو رنگ مشکی و سفید عرضه می‌شود که با توجه به دیگر تجهیزات خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید.

کارآیی

اکثر سازندگان کیبوردهای مکانیکی برای اطمینان خاطر، سراغ سوئیچ‌های قرمز Cherry MX می‌روند ولی کولر مستر برای این کیبورد سراغ سوئیچ‌های مکانیکی لوپروفایل شرکت TTC رفته است. کیبورد SK622 را می‌توانید با سه سوئیچ آبی، قرمز و قهوه‌ای سفارش دهید که تفاوت‌های جزئی با یک‌دیگر دارند. من مدل قرمز را دریافت کردم که عملکرد خطی دارد، یعنی کم‌صدا است و بدون هیچ مقاومتی فعال می‌شود. این مدل سوئیچ بهترین گزینه برای گیمرهاست تا با کمترین دردسر در مدت زمان طولانی به بازی مشغول شوند.

سوئیچ آبی TTC به‌اصطلاح کلیکی است، یعنی بعد از ۱ میلیمتر فشردن آن، با اندکی مقاومت روبرو می‌شوید و صدای کلیک می‌شنوید. سوئیچ قهوه‌ای این شرکت هم ترکیب دو مدل قبلی است، یعنی کمی مقاومت دارد ولی بی‌صدا کار می‌کند. سوئیچ‌های قرمز به‌کار رفته در این کیبورد پس از ۱.۲ میلی‌متر فعال می‌شوند و حداکثر فاصله حرکتی آنها ۳.۲ میلی‌متر است. برای فشردن این کیبورد به نیروی زیادی نیاز ندارید و گاهی اوقات ممکن است ناخواسته آنها را فشار دهید.

کیبورد گیمینگ کولر مستر SK622 به‌طور هم‌زمان به چهار دستگاه متصل می‌شود: یک دستگاه از طریق کابل USB-C و سه دستگاه از طریق بلوتوث. اگر از این کیبورد برای بازی کردن استفاده می‌کنید، بهتر است ارتباط سیمی را انتخاب کنید چون در این حالت نرخ نمونه‌گیری ۸ برابر سریع‌تر از ارتباط بلوتوث است (۱۰۰۰ هرتز در برابر ۱۲۵ هرتز). برای فعال کردن حالت بلوتوث باید وضعیت سوئیچ لبه سمت چپ دستگاه را تغییر دهید. برای جابجایی بین سه دستگاه بلوتوث هم می‌توانید از دکمه فانکشن و کلیدهای Z/X/C استفاده کنید.

این کیبورد با هر دو سیستم عامل ویندوز و مک کاملاً سازگار است و کلیدهای میان‌بر مخصوص هرکدام را دارد. در واقع هر کلید روی این کیبورد حداقل ۲ کار انجام می‌دهد. یاد گرفتن قابلیت‌های ترکیبی دکمه‌ها با کلید فانکشن یکی از مسائلی است که به زمان نسبتاً زیادی نیاز دارد.

نورپردازی RGB

کیبورد گیمینگ کولر مستر SK622 از سیستم نورپردازی فول RGB پشتیبانی می‌کند، یعنی رنگ هرکدام از کلیدها را می‌توانید به دلخواه تغییر دهید. اگر حالت نورپردازی ثابت را انتخاب کنید، ترکیب دکمه‌های فانکشن و Q/W/E به‌ترتیب شدت رنگ‌های قرمز و سبز و آبی را در ۱۰ سطح مختلف تغییر می‌دهند. دکمه فانکشن و R حالت‌های از پیش تعیین شده را فعال می‌کند که تنوع بسیار خوبی دارد. با ترکیب دکمه فانکشن و جهت بالا یا پایین هم می‌توانید سرعت تغییر نورپردازی را تنظیم کنید.

البته برای تنظیم ساده‌تر مواردی که گفتم، بهتر است نرم‌افزار مستر پلاس را روی سیستم خود نصب کنید. این نرم‌افزار همان ابتدا فرمور دستگاه را چک کرده و در صورت وجود آپدیت، به شما خبر می‌دهد. فرایند دانلود و نصب آپدیت هم به‌شکل خودکار صورت می‌گیرد. اولین تب از نرم‌افزار مستر پلاس به تنظیمات کیبورد در حالت ارتباط وایرلس اختصاص دارد. در تب دوم می‌توانید نورپردازی RGB را به سلیقه خودتان تنظیم کنید. تب‌های بعدی هم قابلیت‌های پیشرفته‌تری مثل کی‌مپینگ، تعریف ماکرو و پروفایل را در اختیار شما می‌گذارند.

جمع‌بندی

کیبورد گیمینگ کولر مستر SK622 یکی از بهترین کیبوردهای گیمینگ مکانیکی لوپروفایل بازار با سایز ۶۰ درصد است که قابلیت اتصال به‌صورت بی‌سیم را هم دارد. ترکیب این ویژگی‌های کاربردی می‌تواند چند گروه از کاربران را به خود جذب کند: افرادی که به یک کیبورد کوچک روی میز نیاز دارند تا فضای کافی برای ماوس‌پد بزرگ و حرکت ماوس داشته باشند؛ افرادی که می‌خواهند یک کیبورد مکانیکی زیبا و حرفه‌ای را همیشه همراه خود داشته باشند؛ و در نهایت افرادی که از چند دستگاه به‌شکل همزمان استفاده می‌کنند و می‌خواهند با یک کیبورد، همه آنها را مدیریت کنند.

قیمت جهانی این کیبورد حدود ۱۲۰ دلار است که در مقایسه با محصولات مشابه، قیمت خوبی محسوب می‌شود. هنوز اطلاع دقیقی از قیمت این کیبورد در بازار ایران در اختیار ندارم ولی گارانتی آواژنگ می‌تواند به انتخاب آن کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • King Arc s
    King Arc s | ۳ اسفند ۱۳۹۹

    اصن تو بازار ایران هست؟
    شما از کجا پیدا کردین ؟?

    • Uncle_STULIN
      Uncle_STULIN | ۳ اسفند ۱۳۹۹

      هنوز تو بازار ایران نیومده، تو بازار جهانی هم تازه اومده

مطالب پیشنهادی