ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جهرمی: فیلتر تلگرام رشد پیام‌رسان‌های داخلی را دچار وقفه کرد

وزیر ارتباطات اعلام کرد مانند برخی مدیران پیام‌رسان‌های بومی، معتقد است فیلترینگ تلگرام رشد پیام‌رسان‌های داخلی را با وقفه روبه‌رو کرده است. پیام رسان‌های بومی که زمانی توانسته بودند بیش از ۱۰ میلیون کاربر را ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۹

وزیر ارتباطات اعلام کرد مانند برخی مدیران پیام‌رسان‌های بومی، معتقد است فیلترینگ تلگرام رشد پیام‌رسان‌های داخلی را با وقفه روبه‌رو کرده است.

پیام رسان‌های بومی که زمانی توانسته بودند بیش از ۱۰ میلیون کاربر را جذب کنند حالا با ریزش کاربران مواجه هستند و برخی از آنها مانند بیسفون که از قدیمی‌ترین‌ها به شمار می‌رود و وام ۵ میلیارد تومانی حمایتی هم دریافت کرده بود، به ورطه تعطیلی کشیده شده‌اند. در همان زمان رشد پیام رسان‌های بومی، تلگرام به دستور قضایی فیلتر شد.

برخی مدیران پیام‌رسان‌ها در آن زمان اعتقاد داشتند فیلترینگ تلگرام به نفع آنهاست و برخی دیگر نیز وجود تلگرام را به عنوان یک رقیب عامل رشد خودشان می‌دانستند. در این میان برخی مدیران که موافق فیلترینگ تلگرام بودند از فعالیت تلگرام طلایی و هاتگرام به عنوان دو پوسته این پیام رسان جهانی انتقادات تندی داشتند اما نهایتا با بسته شدن این دو پوسته تلگرامی، پیام‌رسان‌های بومی بازهم به موفقیتی که باید دست پیدا نکردند.

حال پس از تقریبا سه سال از فیلتر تلگرام، تعداد نصب آن‌ها به بیش از ۲۰ میلیون کاربر نرسیده و آمارها حکایت از این دارند که به طور حتم تعداد کاربران فعال کمتر از این مقدار است و شاید به ده میلیون برسد.

«محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات در گفتگوی کوتاهی که با ایرنا داشته درباره تاثیر فیلتر تلگرام بر رشد پیام‌رسان‌های بومی گفته که مدیران کنونی پیام‌رسان‌های داخلی به این اعتقاد دارند که فیلتر شدن تلگرام روند رشدشان را با وقفه مواجه کرده است: «نظر من نیز همین است که فرآیند فیلترینگ به رشد پیام‌رسان‌ها ضربه زده است.»

وزیر ارتباطات تاکید کرد که البته اکنون وضعیت پیام‌رسان‌های بومی خوب است و اگر شبکه دانش‌آموزی «شاد» را نیز جزو پیام‌رسان‌ها حساب کنیم ترافیک آن از برخی از پیام‌رسان‌های خارجی در ایران بیشتر شده است: «جدا از شبکه دانش‌آموزی «شاد» پیام‌رسان‌های دیگر نیز وضعیت خوبی دارند.» البته کارشناسان اینکه آیا بتوان شاد را یک پیام رسان تلقی کرد و یا آن را یک شبکه دانست هنوز به نظر واحدی نرسیده‌اند با این وجود جهرمی تاکید کرده اگر شاد را بتوانیم پیام‌رسان محسوب کنیم میزان نصب‌ها از ۲۰ میلیون بیشتر می‌شود:  «شاید بتوان تعداد کاربر فعال پیام‌رسان‌های داخلی را عددی معادل همین مقدار ببینیم.»

اتصال متقابل، یکی از تسهیلاتی است که باید توسط وزارت ارتباطات در دسترس پیام‌رسان‌ها قرار بگیرد. آذری جهرمی درباره این امکان گفته که «یکی از مصوبات برای مرحله دوم حمایت از پیام‌رسان‌هایی که مرکز ملی فضای مجازی نام آن‌ها را اعلام کرد، اینترکانکشن بود.»

جهرمی اذعان داشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، مصوبه را به کمیسیون تنظیم مقررات آورد و تصویب شد. بخشی از این مصوبه به تایید دولت نیاز داشت که آن نیز تصویب و به اپراتورها و پیام‌رسان‌ها ابلاغ شده است: «اکنون گزارشی مبنی بر این‌که اپراتورها مانع اتصال متقابل باشند به دست ما نرسیده است. باید بگویم عدم همکاری اپراتورها در مصوبه اینترکانکشن، جرایم سنگینی را شامل حال آن‌ها می‌کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • AmirHossein
    AmirHossein | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

    میبینم بالاخره به شکست خودتون اعتراف کردیین...?

  • saeid m
    saeid m | ۹ اسفند ۱۳۹۹

    مشکل در نوع حکومت داری است . این حکومت باید خود را اصلاح کند . هر روز سر یک مسئله برای مردم مشکل ایجاد می کنند . این کار ناشی از حماقت و خود برتر بینی است . حکومت نباید در زندگی شخصی مردم دخالت کند . کمتر دروغ بگویند . کمتر به این و ان کشور بپرند تا پیام رسان ها مشکل نباشند . همه مشکلات این کشور از نوع نکاه حاکمان است .

  • soheyle0690976607
    soheyle0690976607 | ۹ اسفند ۱۳۹۹

    خب دانش آموزان مجبورن از شاد استفاده کنن وگرنه اگه مجبور نبودن که هزار نفر هم از شاد استفاده نمیکردن

  • ahmadkhalaj
    ahmadkhalaj | ۹ اسفند ۱۳۹۹

    سلام
    ممنوعیت و محدودیت کجای دنیا با پیشرفت همراه بوده که در ایران همراه شود.
    عدم اعتماد به پیام رسانه‌ای خارجی و ایجاد محدودیت برای آنها باعث بی اعتمادی قشر عظیمی از مردم به پیام رسانه‌ای داخلی شده است.
    از قدیم گفتن آزموده را باز آزمودن خطاست.
    مگر محدودیت ورود خودرو باعث موفقیت صنعت خودروسازی کشورمان شد؟ اکنون پس از حدود نیم قرن تولید خودرو سطح و کیفیت خودروسازی کشورمان کجایی دنیا قرار دارد؟
    اگر چه برخی محدودیت‌ها قرار بود مقطعی و به لحاظ موقعیت خاص کشور لحاظ گردد من به شخصه اعتقاد دارم برای رشد و پیشرفت باید از تلگرام یوتیوب توئیتر فیس بوک و بقیه نرم افزارها در اسرع وقت رفع محدودیت نمود و با قرار دادن اخبار آنها در راس خبرها مردم را حساس نکرد تا در بستر به وجود آمده استارتاپهای داخلی هم رشد کنند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی