ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هواپیماهای بدون سرنشین مدرن با پرواز در دل طوفان داده‌های مفیدی جمع آوری می‌کنند

هواپیماهای بدون سرنشین مدرن امروزی می‌توانند مدت زمانی طولانی در دل طوفان پرواز کرده و اطلاعات مفیدی را برای کارشناسان هواشناسی جمع آوری کنند. با کمک داده‌های جمع آوری شده، محققان هواشناسی امکان تشخیص زودهنگام ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۵

هواپیماهای بدون سرنشین مدرن امروزی می‌توانند مدت زمانی طولانی در دل طوفان پرواز کرده و اطلاعات مفیدی را برای کارشناسان هواشناسی جمع آوری کنند. با کمک داده‌های جمع آوری شده، محققان هواشناسی امکان تشخیص زودهنگام طوفان‌های بعدی و شدت تخریب آنها را در اختیار خواهند داشت.

طوفان‌های فصلی می‌توانند خسارت‌های مالی و جانی زیادی به همراه داشته باشند. گزارش‌های آماری نشان می‌دهد که طوفان‌های گرمسیری در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال‌های قبل ۷۳ درصد افزایش یافته است و با وجودی که فصل گرما به پایان رسیده،‌ اما تاثیر خسارت‌های ناشی از طوفان هنوز در مناطق بحران زده دیده می‌شود.

در نتیجه داشتن اطلاعات لازم در مورد احتمال وقوع طوفان‌های مخرب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته امروزی می‌توانند اطلاعات آماری مناسبی در مورد طوفان‌ها به دست آورده و آن را در اختیار متخصصان هواشناسی قرار دهند.

متخصصان موفق به توسعه پهپادهای فوق پیشرفته‌ای شده‌اند که می‌توانند در خطرناک‌ترین مناطق طوفانی پرواز کنند و داده‌های آماری لازم را جمع آوری کنند.

از سال ۲۰۰۵ سازمان ملی اقیانوسی و جوی با همکاری »Raytheon«، از هواپیماهای بدون سرنشین در جمع آوری داده‌های طوفان استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۶، هواپیمای بدون سرنشین «Coyote Raytheon» برای ردیابی برخی ویژگی‌های مهم از جمله دما، فشار، سرعت باد، جهت باد، میزان رطوبت و دمای محیطی مورد استفاده قرار گرفت.

پروژه توسعه هواپیماهای بدون سرنشین همچنان ادامه دارد و جدیدترین پهپادهای NOAA می‌توانند اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری را نسبت به قبل جمع آوری کنند. پهپاد جدید Coyote با نام «Altius-600» قادر است به مدت چهار ساعت در شرایط جوی سخت مسافتی در حدود ۴۲۵ کیلومتر را بپیماید.

این هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند مدت زمان طولانی تری پرواز کرده و داده‌های بیشتری جمع آوری کند. محققان سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) بر این باورند که هواپیماهای بدون سرنشین در آینده نزدیک به یکی از ابزارهای مفید و کاربردی در تشخیص زودهنگام طوفان‌های فصلی تبدیل خواهند شد.

داده‌های جمع آوری شده در زمان واقعی برای کارشناسان هواشناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با کمک آن می‌توانند شدت و سرعت طوفان را شناسایی کنند. در نتیجه اطلاعات دقیق‌تر و بهتری در مورد وقوع طوفان‌های بعدی در دست خواهند داشت.

با گرم‌تر شدن زمین و تغییرات آب و هوایی،‌ اقلیم شناسان به شدت نگران تغییرات جوی و بروز طوفان‌های شدید فصلی هستند. با کمک ابزارهای  پیشرفته امکان پیش بینی وقوع طوفان‌های شدید وجود دارد، اما برای انجام این کار لازم است داده‌های مفیدی جمع آوری شود. هواپیماهای بدون سرنشین جدید قابلیت جمع آوری داده‌های لازم و تشخیص زودهنگام طوفان‌های در حال ظهور را خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی