ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف آب و مواد ارگانیک روی یک سیارک برای نخستین بار

یافته‌های جدید دانشمندان از وجود آب و مواد آلی در نمونه سیارک «ایتوکاوا» خبر می‌دهد. این اطلاعات جدید درک و شناخت متفاوتی از تاریخ زندگی روی زمین در  اختیار محققان قرار خواهد داد. در سال ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

یافته‌های جدید دانشمندان از وجود آب و مواد آلی در نمونه سیارک «ایتوکاوا» خبر می‌دهد. این اطلاعات جدید درک و شناخت متفاوتی از تاریخ زندگی روی زمین در  اختیار محققان قرار خواهد داد.

در سال 2010، آژانس تحقیقات هوا فضای ژاپن (Jaxa) وجود آب در سیارک ایتوکاوا را تایید کرد، اما تحقیقات به همان نقطه ختم نشد و اکنون دانشمندان متوجه شده‌اند که علاوه بر آب، در سطح این سیارک مواد آلی نیز به همراه آب وجود دارد. این یافته‌ها باعث شگفتی محققان شد.

نکته جالب توجه آن است که سرچشمه آب و مواد آلی در این سیارک به برخورد آن با سیارک دیگری یا به منبع بیرونی مربوط نمی‌شود، بلکه روی خود سیارک شکل گرفته است.

محققان دانشگاه «رویال هالوی» لندن می‌گویند این سیارک طی چندین میلیارد سال تکامل یافته و مواد آلی و آب کشف شده در سطح آن نیز به همان روشی که زمین تکامل پیدا کرده است، در ایتوکاوا به وجود آمده‌اند.

سیارک ایتوکاوا دوره‌های گرمای شدید، کم آبی و تخریب شدید را پشت سر گذاشته، اما به واسطه موادی دیگر، مجددا شکل گرفته است. مطالعات جدید دانشمندان همچنین نشان می‌دهد که سیارک‌های نوع S که متداول‌ترین نمونه‌هایی سیارک مشابه زمین هستند، حاوی مواد اولیه زندگی نیز هستند.

امید است که با تجزیه و تحلیل این نمونه، زمینه برای دستیابی به اطلاعات دقیق‌تر فراهم شود. سیارک ایتوکاوا در سال 1998 به عنوان 25143 امین سیارک کشف شد و به افتخار «هیدئو ایتوکاوا» دانشمند ژاپنی به نام وی نامگذاری شد. ایتوکاوا نخستین سیارکی است که توسط کاوشگرهای فضایی نمونه‌برداری شد و دانشمندان آن را از نزدیک مورد مطالعه قرار دادند.

در سال 2005 کاوشگر فضایی هایابوسای سازمان فضایی ژاپن، به سطح این سیارک نزدیک شده و از آن نمونه برداری کردند. البته اولین نمونه ‌برداری ناموفق بود، در مورد نمونه برداری دوم و میزان موفقیت آن نیز ابهاماتی وجود دارد. ولی در نهایت در سال 2010 نمونه‌های دقیقی از این سیارک در دسترس دانشمندان قرار گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • saeid m
    saeid m | ۱۵ اسفند ۱۳۹۹

    سال 2055؟؟؟? ? ?

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۱۵ اسفند ۱۳۹۹

    سال اشتباه زدید سال ۲۰۵۵ !

مطالب پیشنهادی