ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مصوبه مجلس: توسعه اینترنت مخابرات برای رقابت و مقابله با تهدید اینترنت ماهواره‌ای

بر اساس مصوبه مجلس، قرار است بخشی از افزایش حق‌السهم دولت از اپراتورها صرف توسعه زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت توسط شرکت مخابرات شود تا «امکان رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای» را داشته باشد. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۳

بر اساس مصوبه مجلس، قرار است بخشی از افزایش حق‌السهم دولت از اپراتورها صرف توسعه زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت توسط شرکت مخابرات شود تا «امکان رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای» را داشته باشد.

آنطور که تصاویر منتشر شده از مصوبات مجلس نشان می‌دهد در تبصره ۶ اعلام شده که برای توسعه اینترنت ثابت باید حق‌الامتیاز (سهم دولت) از اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی ۱۰ درصد بیشتر شود؛ موضوعی که به گفته وزیر ارتباطات قطعا باعث گران شدن اینترنت خواهد شد. این مصوبه به زبان ساده یعنی اینکه اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های اینترنت ثابت باید ۱۰ درصد به خزانه دولت بیشتر پرداخت کنند تا اینترنت ثابت مخابرات توسعه پیدا کند.

دلیلی که نمایندگان مجلس برای این کار ذکر کرده‌اند «توسعه اینترنت ثابت در کشور برای مقابله با اینترنت ماهواره‌ای» است. شایان ذکر است موضوع مقابله با اینترنت ماهواره‌ای چندی پیش توسط مرکز ملی فضای مجازی نیز مطرح و اعلام شد کارگروهی برای این کار تاسیس شده تا این فناوری به حکمرانی فضای مجازی کشور خدشه وارد نکند.

در متن بیانیه رسمی مرکز ملی فضای مجازی که به توضیح بیشتر اقدامات این مرکز در برابر اینترنت ماهواره‌ای بسنده کرده بود، تاکید شده بود که باید به اینترنت ماهواره‌ای بومی روی آورد. این مرکز همچنین خبر از قانون‌گذاری در حوزه اینترنت ماهواره‌ای برای کاربران و لزوم دریافت مجوز برای ارائه دهندگان این نوع اینترنت داده بود.

«ابوالحسن فیروزآبادی» رییس مرکز ملی فضای مجازی همچنین گفته بود که عدم توسعه اینترنت ثابت باعث به خطر افتادن امنیت کشور خواهد شد اما صحبتی از اینکه توسعه این اینترنت برای مقابله با تهدیدات اینترنت ماهوا‌ره‌ای خواهد بود به میان نیاورده بود.

در متن مصوبه مجلس آمده که توسعه زیر ساخت اینترنت ثبات پرسرعت توسط شرکت مخابرات ایران که امکان ارائه سرویس‌های صوت و تصویری پیشرفته را داشته باشد. اینترنت ثابت پرسرعت می‌بایست امکان رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای توسط کشورهای خارجی دیگر در حریم کشور را داشته باشد. در این تبصره همچنین تاکید شده که باید از تولید محتوا در فضای مجازی حمایت کرد و وزارت ارتباطات مکلف شده که تا پایان سال ۱۴۰۰ شبکه ملی اطلاعات را اجرا کند.

این مصوبه در حالی تصویب می‌شود که نهایت سرعت اینترنت خانگی در حالت ADSL به ۲۴ مگابیت بر ثانیه می‌رسد. گرچه در حال حاضر بیشتر خطوط مخابراتی منازل شهرهای کشور کشش این سرعت را ندارند و نهایتا تا ۸ مگابیت به کاربر سرعت می‌دهند. در واقع بر اساس صحبت‌های وزیر ارتباطات با دیجیاتو، تنها ۱۶ درصد مشترکین می‌توانند سرعت ۸ تا ۱۶ مگابیت را دریافت کنند.

از آن سو اگر مشکلات انحصار VDSL نیز به طور کامل حل شود و این اینترنت خانگی به دست مردم برسد هم نهایتا این سرعت به ۵۰ تا ۷۰ مگابیت می‌رسد که سرعت بسیار کمی نسبت به اینترنت ماهواره‌ای است. اینترنت ماهواره‌ای بیش از ۱۰۰ مگابیت سرعت دارد و در حال حاضر در دنیا توسعه پیدا کرده به طوری که برخی روستاهای بدون اینترنت پرسرعت در انگلیس، حالا توسط استارلینک به اینترنت پرسرعت ۱۷۵ مگابیتی دست پیدا کرده‌اند.

وزارت ارتباطات گفته است که گران شدن اینترنت نیز از دیگر تبعات این مصوبه خواهد بود، موضوعی که به گفته وزیر ارتباطات بی‌شک در صورت تصویب آن رخ خواهد داد. او چندی پیش درباره این موضوع گفته بود که «اگر مالیاتی که دولت از اپراتورها می‌خواهد بگیرد افزایش پیدا کند، اپراتورها هم می‌توانند سقف مجوز تعرفه را بالا ببرند و این اتفاقی است که با قانونی شدن این مصوبه اتفاق خواهد افتاد و اینترنت صد درصد گران خواهد شد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • Hitchhiker
    Hitchhiker | ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

    یعنی حتما باید اینترنت ماهواره ای اینارو تهدید می کرد که به فکر توسعه اینترنت مخابرات بیافتن؟

  • molavy
    molavy | ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

    برا حقوق ها که خیلی خوب شد
    مالیات حقوق های بالا ۳۳ میلیون رو زیاد کردن
    شاید این خبر ها هم عوضی بازی های دولت باشه
    هیچ بعید نیست

  • مممممم
    مممممم | ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

    از الان دست پیش میگیرن که پس نیوفتن ??‍♂️?
    میدونن مخابرات ر ی ده و پیش رفتی هم در کار نیست و اینترنت ماهواره ای هم حالا حالا به دست ماها نمی‌رسه میخان یه بودجه ای واسه مخابرات ضرر ده در نظر بگیرن به بهانه های واهی

  • realtime
    realtime | ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

    نکته جالب میدونید چیه؟اینا مخابرات رو خصوصی کردن،و شرکت های اینترنتی هم 30 درصد به عنوان مالیات میدن و نه درصد هم از ما به عنوان ارزش افزوده میگیرن.ولی فقط می بینیم که مخابرات و زیرساخت سال به سال ضعیف تر میشه به خاطر این خصوصی سازیه بد.در حالی که حکومت وظیفشه که از مالیاتی که ما و شرکت های میده واسه توسعه شبکه زیر ساخت استفاده کنه اما این کار رو نمی کنه و پول بیشتری میگیره.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی