ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

چالش جدی خودروسازان بزرگ جهان در پی کمبود نیمه هادی‌ها

خودروسازان پس از پشت سر گذاشتن یک سال کابوس وار در پی شیوع کرونا باید با چالش های کاملا جدیدی دست و پنجه نرم بکنند. به طور سنتی خودروسازان پس از عرضه محصولات جدید تخفیف ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

خودروسازان پس از پشت سر گذاشتن یک سال کابوس وار در پی شیوع کرونا باید با چالش های کاملا جدیدی دست و پنجه نرم بکنند. به طور سنتی خودروسازان پس از عرضه محصولات جدید تخفیف های مناسبی را برای خریداران تدارک می‌بینند اما حال به علت کمبود نیمه هادی هایی که در چیپ های الکترونیکی خودروها به کار می‌رود دیگر قادر به ارائه تخفیف در محصولات جدید خود نیستند.

در حال حاضر خودروهای جدید بین 50 تا 200 میکروتراشه و چیپ دارند و این رقم در محصولات برقی و هیبریدی می‌تواند به 3500 میکروتراشه برسد.

این مسئله حتی باعث تاخیر در تولید محصولات و خوابیدن خطوط تولید شده است به گونه‌ای که مشتریان جدید باید بین 6 تا 12 ماه برای دریافت خودروی خود صبر کنند.

یکی از دلایل اصلی این اتفاق غافلگیری خودروسازان در پی درخواست محصولات جدید از سوی بازار است. به همین دلیل خودروسازان سفارشات برای میکروچیپ ها را کاهش داده‌اند و در حال حاضر تمامی این میکروچیپ ها سر از محصولات هوشمند درآورده است.

به طور مثال بازار خودروی استرالیا پس از 31 ماه رکود بالاخره وارد سود شده است و این زمان طولانی ترین رکود از زمان بحران مالی جهانی بوده است.

در حال حاضر تولیدکنندگان نیمه هادی ها در تلاش هستند تا تقاضای جدید برای صنعت خودرو را برآورده کنند اما به علت طولانی بودن فرآیند تولید به زمان بیشتری نیاز دارند.

این مسئله تا حدی جدی شده است که خودروسازان به دنبال شکایت از تولید کنندگان نیمه هادی ها هستند.

به طور مثال فولکس واگن قصد دارد تا ضرر و زیان احتمالی در پی کمبود ناشی از نیمه هادی‌ها را از شرکت های بیمه و تولید کنندگان نیمه هادی‌ها دریافت کند. دو شرکت مورد هدف فولکس واگن، رابرت بوش و کانتیننتال آلمان هستند.

در حال حاضر فولکس واگن ظرفیت تولید خود در سه خط اصلی یعنی ولفسبورگ، Emden و برونزویک را کاهش داده است.

کمپانی معظم بوش نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که تمامی نیروی خود برای تولید تراشه را به کار خواهد گرفت اما به علت کمبود نیمه هادی ها در بازارهای جهانی احتمالا نتواند نیاز جدید خودروسازان را برآورده کند.

از دیگر خودروسازانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند می‌توان به فورد، مرسدس و آئودی اشاره کرد.

این مسئله باعث شده تا آینده صنعت خودروسازی و عرضه محصولات جدید با چالش مواجه شود و در نتیجه خودروسازان قیمت محصولات خود را همچنان بالا نگه خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی