ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تخریب خودروهای ارزشمند و کلکسیونی در فیلم‌ها چگونه انجام می‌شود؟

صحنه‌های هیجان‌انگیز تعقیب و گریز و تخریب خودروهای بعضا گران‌قیمت و کلکسیونی یکی از عواملی است که مردم را به سینماها می‌کشاند. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که تهیه‌کنندگان فیلم‌های اکشن چگونه ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

صحنه‌های هیجان‌انگیز تعقیب و گریز و تخریب خودروهای بعضا گران‌قیمت و کلکسیونی یکی از عواملی است که مردم را به سینماها می‌کشاند. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که تهیه‌کنندگان فیلم‌های اکشن چگونه بودجه هنگفت نابود کردن خودروهای این چنینی را تامین می‌کنند. پاسخ کوتاه است: اصلا نابود کردنی در کار نبوده و مثل دیگر اتفاقات موجود روی پرده سینما، بسیاری از این صحنه‌ها و خودروها غیرواقعی هستند!

کریگ لیبرمن (Craig Lieberman) یکی از بدلکاران مطرح سینماست که سابقه همکاری با سری پرطرفدار سریع و خشن را در کارنامه دارد. وی اخیرا با انتشار ویدیویی در یوتیوب به جزئیات جالبی در رابطه با صحنه‌های اکشن خودرویی پرداخته است.

به گفته آقای لیبرمن در فیلم‌ها از چند نوع خودرو استفاده می‌شود. در رابطه با مدل‌های کلاسیک، برخی از آنها ممکن است در صحنه‌های غیر اکشن و کم خطر مورد استفاده قرار بگیرند. اما برای اطمینان، چند کپی‌ بسیار دقیق از این مدل‌ها ساخته می‌شود. در بین فیلمسازان، مدل اصلی یا دقیق‌ترین و مشابه‌ترین کپی با عنوان «خودروی قهرمان» شناخته می‌شود.

در مورد خودروهای تولید انبوه و ارزان‌قیمت، معمولا تهیه‌کنندگان چند دستگاه از آنها را در صحنه‌های مختلف استفاده می‌کنند

خودروی قهرمان را می‌توان ستاره فیلم دانست. این خودرو بسیار گران‌قیمت و ارزشمندتر از آن است که بخواهند آن را در صحنه‌های تعقیب و گریز استفاده کرده و یا منفجر کنند! در چنان صحنه‌هایی بجای این خودرو، کپی‌های دیگر با جزئیات ضعیف‌تر نقش‌آفرینی می‌کند. این کپی‌ها ممکن است حاصل ترکیب اجزای بدنه و قطعات چند مدل فرسوده باشند.

مدل جایگزین باید آنقدر شبیه خودروی قهرمان باشد که مثلا از فاصله 6 متری نتوان آن را تشخیص داد. برای نمونه ب‌ام‌و M5 نارنجی به کار برده شده در سریع و خشن را در نظر بگیرید. اکثر مدل‌های حاضر در حقیقت نسخه 530i بودند که لباسی مشابه با M5 بر تن داشتند!

استودیوهای فیلم‌سازی در بیشتر موارد عملکرد هوشمندانه‌ای دارند. آنها حتی برای اتومبیل‌های آسیب دیده در صحنه‌های بدلکاری، کاربردهای دیگری تعریف کرده و مثلا آنها را بجای مدل اصلی منفجر می‌کنند؛ و یا ممکن است این خودروها راهی حراجی شده یا بازسازی شوند، برخی هم از موزه‌های خودرویی یا کلکسیون‌های شخصی سر در می‌آورند.

این چارجر نابود شده در بدلکاری، چند سال پیش با قیمت 85 هزار دلار به فروش رسید

در هر حال، لیبرمن معتقد است بدلکاران خودرویی معمولا جزو عاشقان اتومبیل هستند و آنها دوست ندارند مدل‌های ارزشمند و جالب به سرنوشتی بد دچار شوند. شاید بدانید با پیشرفت فناوری و جلوه‌های ویژه، حالا بسیاری از صحنه‌ها توسط نرم‌افزارهای کامپیوتری خلق می‌شوند.

گفته می‌شود مجموعه سریع و خشن تاکنون باعث نابودی 1400 خودرو شده است

با در نظر گرفتن همه موارد، دفعه بعد هنگام تماشای فیلم‌های سینمایی وقتی دیدید بلایی بر سر یک خودروی خاص آمد، اصلا ناراحت نشوید، چرا که مدل اصلی در جایی امن، دست‌نخورده باقی مانده است!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۲۱ اسفند ۱۳۹۹

    حتی تماشا کردن این صحنه ها دردآوره، در فیلم آیریش من، صحنه ای که کادیلاک کوپه حسابدار اتحادیه را هنگام بیرون آمدن از گاراژ به رگبار میبندن و صحنه بعدی که اون ماشینو توی مرکز اسقاط پرس میکنن قلبمو جریحه دار کرد.

مطالب پیشنهادی