ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان MIT: غشای اطراف سلول سرطانی می‌تواند نقش مهمی در کنترل متاستاز ایفا کند

اغلب سلول‌های سرطانی در غشای محافظ نازکی قرار دارند که هنگام رشد و تکثیر این غشار را از بین می‌برند و به سایر قسمت‌های بدن گسترش پیدا می‌کنند. دانشمندان MIT در تلاش هستند با تقویت ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۵

اغلب سلول‌های سرطانی در غشای محافظ نازکی قرار دارند که هنگام رشد و تکثیر این غشار را از بین می‌برند و به سایر قسمت‌های بدن گسترش پیدا می‌کنند. دانشمندان MIT در تلاش هستند با تقویت غشای اطراف سلول سرطانی، راهی برای جلوگیری از گسترش سرطان در سایر اندام‌های بدن پیدا کنند.

محققان MIT با بررسی غشای اطراف سلول‌های سرطانی پستان، دریافتند که این پوشش به ظاهر نازک، از مقاومت بالایی برخوردار است و به صورت شگفت انگیزی مانند بادکنک خاصیت الاستیکی نیز دارد. تا جایی که حتی می‌تواند تا دو برابر اندازه اصلی‌اش متورم شود.

در صورتی که این غشای الاستیکی پاره نشود، سلول‌های سرطانی نمی‌توانند به سایر اندام‌های بدن سرایت نمی‌کنند. دانشمندان در تلاش هستند تا با تقویت غشای اطراف سلول‌های سرطانی مانع از پاره شدن و رشد تومورها در سایر اندام‌های بدن شوند. این راهکار می‌تواند نقش مهمی در کنترل بیماری سرطان داشته باشد.

با انقباض و سخت شدن غشای اطراف تومور، ممکن است بتوان از رشد و گسترش آن تا حد زیادی جلوگیری کرد و تکثیر سلول سرطانی را به حداقل رساند. یافته‌های دانشمندان می‌تواند راهکاری جدید برای جلوگیری از متاستاز تومور که یکی از شایع‌ترین علت مرگ است، ارائه دهد.

«مینگ گوو» یکی از محققان MIT می‌گوید: «می‌توان به کمک روش‌ها یا استفاده از دارویی غشای اطراف سلول سرطانی را تقویت کرد. در این صورت می‌توان به کنترل بیماری سرطان امید داشت.»

سایر همکاران گوو از جمله «هوی لی» از دانشگاه پکن، «یو ژنگ» و «شنگ کیانگ کای» از دانشگاه کالیفرنیا و «یوه لانگ هان» از محققان  MIT نیز نظر وی را تایید می‌کنند.

غشای اطراف سلول سرطانی ضخامت بسیار کمی دارد ولی با این وجود نقش مهمی در تکثیر سلول‌های سرطانی ایفا می‌کند. دانشمندان برای بررسی غشا سلولی از میکروسکوپ‌های اتمی (AFM) قدرتمندی استفاده می‌کنند تا بتوانند خاصیت ارتجاعی و مقاومت آن را بررسی کرده و به راهکارهای مفیدی در این زمینه دست پیدا کنند. حال باید دید دانشمندان تا چه اندازه می‌توانند با کمک این روش سلول‌های سرطانی را کنترل کرده و مانع تکثیر آنها شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی