ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا با ساخت بال کم‌صدا آلودگی صوتی هواپیماها را کاهش می‌دهد

ناسا سرگرم ساخت بال جدیدی برای هواپیماهاست که آلودگی صوتی آن‌ها را هنگام نشست و برخاست کاهش می‌دهد. زمانی که صحبت از آلودگی صوتی هواپیما می‌شود، معمولاً اولین عامل آلوده کننده‌ای که به ذهن می‌رسد، ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۰

ناسا سرگرم ساخت بال جدیدی برای هواپیماهاست که آلودگی صوتی آن‌ها را هنگام نشست و برخاست کاهش می‌دهد.

زمانی که صحبت از آلودگی صوتی هواپیما می‌شود، معمولاً اولین عامل آلوده کننده‌ای که به ذهن می‌رسد، صدای غرش موتورهای جت است. اما بدنه و خصوصاً بال‌ها نیز سر و صدای زیادی تولید می‌کنند که به دلیل جریان باد روی آن‌هاست و زمانی که هواپیما با سرعت کم و در ارتفاع پایین پرواز می‌کند، این صدا به بیشترین حد می‌رسد.

سر و صدای هواپیماها به چند علت مشکل ساز است. این اصوات نه تنها برای ساکنین اطراف فرودگاه آزاردهنده هستند، بلکه تا حدی سبب هدر رفت انرژی می‌شوند که می‌توان از آن به سود هواپیما استفاده کرد. بال‌های کنونی هزینه را هم افزایش می‌دهند چون فرودگاه‌ها قیمت‌ها را بر مبنای میزان صدای تولید شده توسط هواپیماها تعیین می‌کنند.

مهندسین ناسا به منظور درک بهتر چگونگی تولید صدا توسط بال‌های هواپیما و یافتن روش‌هایی برای کاهش آن، سرگرم ساخت بال جدیدی به نام Quiet-High-Lift هستند که ژانویه ۲۰۲۱ آزمایش تونل باد با سرعت مادون صوت (Subsonic) روی مقیاس 1:10 آن با موفقیت انجام شد.

این مدل آزمایشی شامل قسمتی از بدنه هواپیما می‌شود که از وسط به دو نیم تقسیم شده و از پهلو روی زمین قرار گرفته است. روی این بدنه بال جدید و قسمت‌های مختلف آن از جمله فلاپ‌ها و دیگر سطوح آیرودینامیکی، موتور و ارابه فرود نصب شده‌اند. محققان با مشاهده عملکرد این بال در تونل باد، به جمع‌آوری داده‌های تجربی (Empirical data) پرداخته و سپس میزان سر و صدای تولیدی را با استفاده از مدل‌سازی های پیچیده کامپیوتری اندازه گیری می‌کنند.

ناسا می‌خواهد برخی قطعات بال مثل فلاپ‌های جلو و عقب را با استفاده از آلیاژ حافظه دار (shape-memory alloys) به گونه‌ای تغییر دهد که بازدهی آن‌ها از لحاظ آیرودینامیکی و ساختاری افزایش یافته و صدای کمتری تولید کنند. قرار است پس از اتمام آزمایش‌ها روی نمونه کوچک، نسخه بزرگتر بال ساخته شده و پس از پشت سر گذاشتن آزمایشات، در نهایت در صنعت هوافضا بکار گرفته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی