ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رانندگان انگلیسی تاکسی اینترنتی اوبر، حداقل دستمزد و مرخصی با حقوق می‌گیرند

به دنبال یک کشاکش حقوقی چند ساله بر سر وضعیت شغلی رانندگان اوبر، دادگاه تجدیدنظر در ماه فوریه حکمی را صادر کرد که طی آن حالا حدود ۷۰ هزار نفر از رانندگان اوبر در بریتانیا ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۵

به دنبال یک کشاکش حقوقی چند ساله بر سر وضعیت شغلی رانندگان اوبر، دادگاه تجدیدنظر در ماه فوریه حکمی را صادر کرد که طی آن حالا حدود ۷۰ هزار نفر از رانندگان اوبر در بریتانیا به عنوان کارگر شناخته می‌شود و از این رو مزایایی را دریافت خواهند کرد. البته رانندگان همچنان به استخدام تمام وقت اوبر در نمی‌آیند، اما از امروز به حداقل حقوق، فرصت تعطیلات و طرح مستمری بازنشستگی دسترسی پیدا می‌کنند.

رای دادگاه تجدیدنظر یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های رانندگان به حساب می‌آید و در مجموع برای کارگران اقتصاد گیگ بریتانیایی اتفاق مهمی است. این پیروزی در شرایطی رقم می‌خورد که کالیفرنیا چند ماه اعلام کرد دیگر رانندگان را به عنوان کارمند در نظر نمی‌گیرد. در آن ماجرا ادعا می‌شد که دسته‌بندی رانندگانی به عنوان کارمند باعث افزایش هزینه‌های مصرف‌کنندگان می‌شود، اما شرکت‌های اقتصاد گیگ در هر حال در چند وقت اخیر قیمت‌های خود را بالا برده‌اند. اوبر که یکی از حامیان تصویب لایحه جدید کالیفرنیا بود حالا در تلاش است تا طرح مشابهی را در اتحادیه اروپا اجرا کند.

پرونده اوبر در بریتانیا از سال ۲۰۱۶ آغاز شد. زمانی که دو راننده اعلام کردند اوبر به عنوان شرکتی که رانندگان را به عنوان کارمند خود نمی‌شناسد، کنترل بیش از اندازه‌ای بر رفتارهای آنان دارد. اوبر دادگاه اولیه را واگذار کرد اما برای تجدیدنظر به دادگاه عالی بریتانیا رفت. در نهایت در ماه فوریه همان رای نخست تایید شد.

اوبر و شرکت‌های مشابه مدت‌هاست ادعا می‌کنند که دسته‌بندی سخت‌گیرانه رانندگان اجازه نخواهد داد تا افراد هر زمان که خواستند کار کنند. فواید این انعطاف‌پذیری اگر از مزایای استخدام رسمی بیشتر نباشد، کمتر نیست.

«دارا خسروشاهی» مدیرعامل اوبر سه‌شنبه همین هفته گفت: «حالا بیش از هر زمان دیگری برای ما روشن شده که انعطاف‌پذیری به تنهایی کافی نیست، و نباید به ازای حمایت‌های اجتماعی ارائه شود. [ولی] قوانین منسوخ شغلی اساسا باعث پدید آمدن این بده‌بستان می‌شوند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی