ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نوشتن روی کاغذ فعالیت‌های شدیدتر مغز را نسبت به یادداشت‌های دیجیتال در پی دارد

مطالعه جدید گروهی از محققان ژاپنی نشان می‌دهد که نوشتن روی کاغذ در مقایسه با نوشتن با قلم هوشمند روی تبلت منجر به فعالیت‌های شدیدتر مغزی و ماندگاری بهتر حافظه می‌شود. محققان می‌گویند وقتی اطلاعات ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

مطالعه جدید گروهی از محققان ژاپنی نشان می‌دهد که نوشتن روی کاغذ در مقایسه با نوشتن با قلم هوشمند روی تبلت منجر به فعالیت‌های شدیدتر مغزی و ماندگاری بهتر حافظه می‌شود. محققان می‌گویند وقتی اطلاعات روی کاغذ نوشته می‌شود، جزئیات بیشتری از آن‌ها به ثبت می‌رسد، در نتیجه اطلاعات به شکل بهتری در مغز انسان ثبت می‌شود.

محققان در مقاله‌ای که در مجله frontiers in Behavioral Neuroscience منتشر کرده‌اند، به سراغ بررسی تفاوت فعالیت‌های مغزی یا ماندگاری حافظه میان نوشته‌های کاغذی و دیجیتالی رفته‌اند. در این آزمایش از ۴۸ دانشجوی جوان کمک گرفته شد و محققان آن‌ها را به سه گروه تقسیم کردند. هر شرکت‌کننده یک گفتگوی خیالی میان چند دانشجو در باب آینده تحصیلی آن‌ها را خواندند و بعد از هر فرد خواسته شد تا برنامه‌ای را برای آینده تحصیلی خود در دو ماه آینده ارائه کند. یکی از گروه‌ها برنامه خود را روی کاغذ نوشت، گروه دوم برنامه را با قلم هوشمند روی تبلت ثبت کرد و گروه سوم همین برنامه را روی تلفن هوشمند تایپ کرد.

یک ساعت بعد از هر شرکت‌کننده خواسته شد تا به مجموعه‌ای از سوالات پاسخ دهد. محققان با کمک اسکن fMRI سعی کردند ببینند که بخش‌های مرتبط با زبان و تصویرسازی حافظه در مغز افراد در حین یادآوری برنامه‌های تحصیلی آن‌ها چه عملکردی از خود نشان می‌دهد.

حافظه

عملکرد گروهی که برنامه خود را روی کاغذ نوشته بودند، نسبت به دو گروه دیگر در آزمون حافظه فقط اندکی بهتر بود. اما مغز آن‌ها در برخی نقاط خاص خیلی فعال‌تر از سایر گروه‌ها ظاهر شد. فعالیت‌های مغزی در هیپوکامپوس، پیش‌گوِه، قشرهای بصری و سایر نواحی پیشانی مرتبط با زبان نشان داد که مکانیزم‌های بازیابی حافظه در گروه نوشته‌های کاغذی بسیار قوی‌تر از سایر گروه‌ها بوده است.

محققان نتیجه گرفتند: «برتری قابل توجه گروه نوشته‌های کاغذی در هر دو جنبه‌ دقت و فعالیت‌های مغزی نشان می‌دهد که استفاده از کاغذ دستیابی به اطلاعات رمزگذاری‌شده‌ غنی یا جزئیات مربوط به فواصل و فضاهای کاغذ را افزایش می‌دهد و این اطلاعات می‌تواند سرنخ‌های بهتری برای بازیابی حافظه باشد. در نتیجه فعالیت بیشتری در این قسمت‌های مغز به وجود بیاید.»

این مقاله می‌گوید هیپوکامپوس مغز در تلفیق جزئیات مربوط به ماهیت، موقعیت و زمان اطلاعات جدید بهترین عملکرد را دارد. بنابراین خصوصیات خود کاغذ در مقایسه با دستگاه‌های الکترونیکی سرنخ‌های بهتری را برای ثبت و بازیابی حافظه در اختیار مغز قرار می‌دهد.

اگرچه این تحقیق مدعی است که نوشتن با قلم و کاغذ بهترین روش برای به خاطر سپردن اطلاعات است، اما نتیجه تحقیق کوچکی مثل این تحقیق را نمی‌توانیم قطعی در نظر بگیریم. شاید مهم‌ترین سوال در میان یافته‌های تحقیق حاضر این باشد که آیا استفاده بلندمدت از دستگاه‌های الکترونیکی از سنین پایین می‌تواند نتایج متفاوتی را دربر داشته باشد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mohammadkabiri
    mohammadkabiri | ۳ فروردین ۱۴۰۰

    یاداشت روی کاغذ حس خیلی بهتری داره، هر چند تکنولوژی به سمتی داره پیش میره که کلا جای کاغذ را میگیره

مطالب پیشنهادی