ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیلیمو قیمت اشتراک خود را برای ساخت تولیدات سریال اختصاصی، دوباره افزایش داد

هزینه اشتراک فیلیمو به عنوان یکی از بازیگران اصلی حوزه VOD که چندی پیش تقریبا دو برابر شده بود بار دیگر با یک افزایش هزینه تقریبا دو برابری همراه شده که به گفته این شرکت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۰

هزینه اشتراک فیلیمو به عنوان یکی از بازیگران اصلی حوزه VOD که چندی پیش تقریبا دو برابر شده بود بار دیگر با یک افزایش هزینه تقریبا دو برابری همراه شده که به گفته این شرکت دلیل آن افزایش کیفی سطح سریال‌ها و تولیدات اختصاصی این پلتفرم است.

چندی پیش فیلیمو و نماوا به طور همزمان قیمت سرویس‌های خود را افزایش دادند که این امر موجب اعتراض بسیاری از کاربران شد. حال فیلیمو دوباره یک افزایش قیمت به سرویسهای خود داده که آن را تبدیل به گران ترین سرویس VOD کرده است.

در اسفندماه و گران شدن اولیه این سرویس؛ فیلیمو بیانیه یا واکنش مستقیمی نسبت به این موضوع نداشت و تنها مدیرعامل فیلیمو در گفتگویی با روزنامه صبح نو درباره افزایش قیمت گفته بود که تولیدات اختصاصی در سال آینده موجب این گرانی شده است. «محمد جواد شکوری مقدم»با ذکر این نکته که در سال آینده قرار است هر ۶ روز برنامه اختصاصی از فیلیمو پخش شود گفته که هزینه این تولیدات باید از کاربران گرفته شود:

«با محتوا و سریال‌های اختصاصی سبد محصول ما ارزشمندتر شده است و اتفاقا کار برای ما نیز سخت‌تر شده است زیرا مخاطب با پرداخت هزینه و تمدید اشتراک نیاز دارد محصول با کیفیت ببیند و اگر انتظارش برآورده نشود دیگر حق اشتراک خود را تمدید نمی‌کند و این دقیقا مصداق بارز خدمات با کیفیت و بی‌کیفیت است اگر مخاطب از شما خدمات خوب دریافت نکند نیازهای خود را از بسترهای دیگر تأمین خواهد کرد.»

فیلیمو در گزارش سالانه‌ای که منتشر ساخته اعلام کرده که ده‌ها برنامه اختصاصی با حضور کارگردانان و بازیگران مطرح کشور را در دستور کار خود برای سال ۱۴۰۰ قرار داده است. این پلتفرم VOD پخش برخی از این برنامه‌ها را در روزهای نوروزی آغاز کرده (مانند مردم معمولی به کارگردانی رامبد جوان که یک سیتکام ایرانی به شمار می‌آید) و برخی از این برنامه‌ها قرار است که به زودی از فیلیمو پخش شوند. با اینکه فیلیمو در اوایل اسفند یک افزایش قیمت دو برابری به سرویس خود داده بود حال با شروع تعطیلات نوروزی، بار دیگر یک افزایش قیمت دو برابری را به سرویس خود اضافه کرده است. در گزارش سالانه فیلیمو به ۱.۱ میلیون کاربر این پلتفرم اشاره شده بود که با حساب سرانگشتی و نرخ فعلی حق اشتراک فیلیمو اگر نیمی از این کاربران در سال ۱۴۰۰ هم ماهانه حق اشتراک پرداخت کنند، فیلیمو می‌تواند ماهانه 50000000000 (پنجاه میلیارد) تومان از کاربران خود دریافت کند.

روابط عمومی فیلیمو در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار داده اعلام کرده «فیلیمو برای افزایش سطح کمی و کیفی تولیدات خود در سال جاری، هزینه خرید اشتراک خود را افزایش داده است.» در این بیانیه آمده که « فیلیمو به عنوان یک VOD خصوصی سال‌هاست که در حوزه تولید فیلم و سریال فعالیت می‌کند و در مسیر ارائه خدمات خود از هیچ بودجه دولتی و حمایتی برخوردار نیست.»  این بیانیه اعلام کرده که فیلیمو برای تامین این هزینه‌ها نیازمند افزایش حق اشتراک خود شده است: «از آنجا که صداقت با مخاطب و همراهی شما یکی از مهمترین اولویت‌های کاری ما در فیلیمو است باید صادقانه به حضورتان اعلام کنیم که برای تولید بیشتر و با کیفیت‌تر و نظر به افزایش قابل توجه هزینه های تولید، چاره‌ای جز افزایش قیمت اشتراک نداریم.»

فیلیمو با اشاره به زمانی که مردم سریال‌های نمایش خانگی را روی DVD می‌خریدند اعلام کرده که هزینه‌های حق اشتراک آنها نسبت به آن زمان گران نیست: «در روزگاری نه چندان دور همه به خاطر داریم که با خرید حضوری از سوپر مارکت برای تماشای چهار قسمت سریال در ماه ۶۰ هزار تومان پرداخت می‏کردیم، اما امروز با کمک تکنولوژی و به سادگی و باهزینه‌ای بسیار مناسب به بیش از ۲۴ قسمت سریال‌ روز ایرانی در ماه دسترسی خواهید داشت.»  در انتهای این بیانیه آمده که فعلا فیلیمو قصد دارد که حق اشتراک خود را با سی درصد تخفیف به فروش برساند اما معلوم نیست که این تخفیف تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، همچنین باید گفت با وجود ۳۰ درصد تخفیف اعمال شده هم همچنان فیلیمو گران‌ترین VOD ایرانی محسوب می‌شود. گفتنیست دیگر بازیگران این حوزه افزایش قیمتی را فعلا در سال جدید نداشته‌اند.

مشخص نیست این افزایش قیمت دوباره در فیلیمو چطور صورت گرفته و به چه صورت محاسبه شده اما چیزی که مشخص است اینست که ساترا به عنوان ناظر بر فعالیت VODها در قیمت‌گذاری دخالتی نداشته است.  باید خاطرنشان شد که ساترا به عنوان یک سازمان حاکمیتی نمی‌تواند برای پلتفرم‌های ارایه دهنده سرویس در بخش خصوصی قیمت گذاری کند اما اینطور هم نیست که هیچ نظارتی روی قیمت گذاری آنها وجود نداشته باشد.

در واقع، ساترا در زمانی که دامپینگ قیمت، انحصارگرایی با قیمت‌گذاری نادرست یا زمانی که قیمت‌گذاری مانع رشد اکوسیستم VODها شود می‌تواند وارد بازی شود. پیگیری های دیجیاتو از ساترا حکایت از این دارد که ساترا خط قرمزهایی برای قیمت گذاری دارد و اگر تحقیقات آنها نشان دهد که افزایش قیمت فیلیمو باعث ضرر به رشد VOD ها خواهد شد؛ نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد.

مدیرعامل فیلیمو پیش‌تر صریحا گفته بود که «پول را باید از دست مردم بگیریم و به تولید وارد کنیم.» او تاکید کرده که آنها به دنبال ساخت سریال با کیفیت هستند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که برخی از سریال‌های اختصاصی تولید شده در فیلیمو که روی آن مانور تبلیغاتی زیادی شده، نظیر خوب بد جلف، به زعم بسیاری از کارشناسان از کیفیت ساخت پایینی برخوردار هستند و باید دید که محصولات فیلیمو در آینده چطور خواهند بود و آیا کاری خواهند کرد که کاربران ماهانه بیش از صد هزار تومان برای دیدن برنامه‌های فیلیمو هزینه کنند یا خیر.

ناگفته نماند فیلیمو چندی پیش اعلام کرده بود که به مناسبت نوروز ۱۴۰۰، تمام محتواهای خارجی بر روی فیلیمو به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. همچنین باید گفت فیلیمو قصد ورود به بازار جهانی را هم دارد که این موضوع می‌تواند به درآمدزایی این پلتفرم برای ساخت محتوای اختصاصی کمک کند.

دیجیاتو پیش‌تر در گزارشی تفصیلی گران شدن VODها را بررسی کرده بود که می‌توانید مشروح آن را در این لینک بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • realtime
    realtime | ۶ فروردین ۱۴۰۰

    مفتش گرونه،همه باید بر اساس عقاید یک عده خاص فیلم ببینن؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی