ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تعداد قربانیان واکسن آسترازنکا به دلیل لخته شدن خون افزایش یافت

همزمان با آغاز واکسیناسیون آسترازنکا، مواردی از لخته شدن خون در بین دریافت کنندگان مشاهده شد تا جایی که برخی کشورهای اروپایی تزریق این واکسن را متوقف کرده و برخی دیگر محدودیت هایی را برای ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

همزمان با آغاز واکسیناسیون آسترازنکا، مواردی از لخته شدن خون در بین دریافت کنندگان مشاهده شد تا جایی که برخی کشورهای اروپایی تزریق این واکسن را متوقف کرده و برخی دیگر محدودیت هایی را برای تزریق آن در گروه های سنی جوانان در نظر گرفتند. تعداد قربانیان این واکسن رو به افزایش است ولی باید دید طی هفته‌های آتی سرنوشت این واکسن به چه سمتی خواهد رفت.

آژانس نظارت بر دارو و محصولات بهداشتی انگلیس از شناسایی ۳۰ مورد نادر لخته شدن خون طی دو هفته اخیر پس از دریافت واکسن آسترازنکا خبر داد. این در حالی است که تاکنون هیچ موردی از لخته شدن به دنبال تزریق واکسن کرونای فایزر گزارش نشده است.

این نوع لخته شدن خون در این افراد جزو موارد نادر انعقاد خون است. ترومبوز سینوس مغزی (CVST) در شرایطی که باعث لخته شدن خون در رگ مغزی شود می‌تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد. براساس اخبار تایید شده از سوی منابع آگاه تعداد افرادی که دچار این وضعیت شده‌اند در انگلیس رو به افزایش است و طی دو هفته گذشته از ۵ نفر به ۳۰ نفر افزایش یافته است.

با این وجود مقامات بریتانیا معتقد هستند که واکسن آسترازنکا مزایای بیشتری در جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا دارد که قابل مقایسه با خطر لخته شدن خون نیست.

با انتشار این خبر،‌ برخی کشورها از جمله فرانسه، سوئد، فنلاند، کانادا و آلمان از تزریق این واکسن به گروه‌های سنی جوان که بیشتر در معرض لخته شدن خون قرار دارند، خودداری می‌کنند. در برخی کشورها از جمله نروژ و دانمارک نیز متوقف شده است.

در نروژ از ۱۲۰ هزار دریافت کننده واکسن، تاکنون ۶ مورد لخته شدن خون گزارش شده است که ۴ نفر آنها فوت کرد‌ه‌اند. در آلمان نیز تاکنون ۲.۷ میلیون نفر واکسینه شده‌اند و تاکنون ۳۱ مورد لخته شدن خود گزارش شده است که ۲۹ مورد آن زنان ۲۰ تا ۶۳ سال و دو مورد مرد ۳۶ تا ۵۷ ساله بوده که ۹ نفر آنها فوت کرده‌اند.

از چهارم فروردین ماه تاکنون ۱۸.۱ میلیون نفر واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌اند و آمارها نشان می‌دهد از هر ۶۰۰ هزار دریافت کننده یک مورد دچار لخته شدن خون شده‌اند. برخی کشورها بعد از توقف تزریق واکسن آسترازنکا، مجددا تزریق آن را از سر گرفته اند و برخی دیگر منتظر بررسی های بیشتر هستند تا در این زمینه به نتیجه برسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۴ فروردین ۱۴۰۰

    آدم بهتر با لخته شدن در اثر واکسن غربی بمیره ولی واکسن شرقی نزنه

  • Alireza?
    Alireza? | ۱۴ فروردین ۱۴۰۰

    میبینم غربگدایانی که هشتک واکسن بخرید میزدن؛الان سکوت پیشه کردن😂

    • J.A.R.V.I.S
      J.A.R.V.I.S | ۱۴ فروردین ۱۴۰۰

      گدایی غرب آزاد به مالیدن زانوی چین کمونیسم صد شرف داره😏.
      ما بازم میگیم واکسن بخیرد چون روزی صد نفر(به استناد امار داخلی که مطمعنا دروغ هست) تلفات ویروس هست. واکسن روسی و ایرانی هم خیلی خوبن چون دولت هاشون خوب بلده مخالفا و منتقدا رو تو گونی کنه

  • Ahmad
    Ahmad | ۱۴ فروردین ۱۴۰۰

    حالا متوجه شدین چرا رهبری مخالف واردات واکسن آمریکا و انگلیس بود 😉

  • هایزنبرگ
    هایزنبرگ | ۱۴ فروردین ۱۴۰۰

    یعنی انقدر این خبر لخته شدن خون مضحک هست که بگذاری کنار آمار مرگ روزانه کشور‌هایی که واکسن نزدن، خنده‌ت میگیره. یعنی میزان خفه شدن انسان‌ها از خوردن آب هم بیشتر از مرگ بر اثر لخته شدن خون با واکسنه.

مطالب پیشنهادی