ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش ویدیویی: آیا اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران می‌آید؟

اینترنت ماهواره‌ای گسترده که این روزها به کمک ایلان ماسک از همیشه بیشتر به واقعیت نزدیک‌تر است، این سوال را برای کاربران ایرانی به وجود می‌آورد که آیا می‌توانند به کمک آن به اینترنت بین‌المللی ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

اینترنت ماهواره‌ای گسترده که این روزها به کمک ایلان ماسک از همیشه بیشتر به واقعیت نزدیک‌تر است، این سوال را برای کاربران ایرانی به وجود می‌آورد که آیا می‌توانند به کمک آن به اینترنت بین‌المللی متصل شوند؟ در این ویدیو از سازوکار پروژه استارلینک کمپانی اسپیس اکس صحبت می‌کنم و از تمامی احتمالات ارائه استارلینک در ایران می‌گویم. با دیجیاتو همراه باشید.

مشاهده ویدیو در یوتوب دیجیاتو:

مشاهده ویدیو در آپارات دیجیاتو:

استارلینک قرار است به کمک ۴۲ هزار ماهواره که تاکنون مجوز پرتاب ۱۲ هزار فروند آن را گرفته و توانسته ۱۳۰۰ ماهواره به مدار پایین زمین پرتاب کند، اینترنت را در اختیار تمامی شهروندان کره زمین قرار دهد. اینترنتی که این کمپانی در اختیار مشترکین خود قرار می‌دهد، سرعتی بین ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه داشته و با تاخیری در حدود ۲۰ الی ۴۰ میلی‌ثانیه به کاربر نهایی برسد. برای این منظور کاربر باید تجهیزات اختصاصی دریافت اینترنت ماهواره‌ای را خریداری کرده و هزینه اشتراک ماهیانه آن را نیز پرداخت کند.

بر اساس اطلاعاتی که در سایت این کمپانی قرار گرفته، هزینه خریداری تجهیزات رقمی معدل ۵۰۰ دلار است. این تجهیزات شامل دیش، سه‌پایه، روتر وای‌فای و یک آداپتور برق است. همچنین هزینه اشتراک اینترنت ماهیانه نیز برابر ۱۰۰ دلار است که هیچ محدودیت حجمی برای آن در نظر گرفته نشده. این نکته را هم باید در نظر گرفت که به دلیل تعداد کم ماهواره‌های استارلینک، فعلا ۶ کشور و مجموعا حدود ۱۰ هزار کاربر تحت پوشش استارلینک که در فاز بتای خود قرار دارد، قرار می‌گیرند.

استارلینک

کاربرانی که در کشورهای آمریکا، انگلستان، آلمان، کانادا، استرالیا و نیوزیلند قرار دارند، می‌توانند با ثبت‌نام در وب‌سایت رسمی استارلینک، شانس ورود به فاز بتای این پروژه را دریافت کرده و از اینترنت استارلینک بهره ببرند. اکنون نوبت به این سوال می‌رسد که استارلینک به ایران می‌آید؟

ایلان ماسک گفته در پایان فاز بتا، اینترنت ماهواره‌ای خود را تنها پس از دریافت مجوزهای لازم از دولت‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این یعنی اگر استارلینک روزی بخواهد به صورت قانونی در ایران فعالیت داشته باشد، باید با دولت به صورت مستقیم وارد مذاکره شود. البته چندی پیش علی ربیعی سخنگوی دولت اینترنت ماهواره‌ای را نه یک تهدید بلکه یک فرصت قلمداد کرد و از حضور هر کمپانی «بین‌المللی» برای ارائه این نوع اینترنت در ایران استقبال کرد.

استارلینک

یک نکته دیگر که این جا حائز اهمیت است، انحصاری بودن اینترنت است. بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، اینترنت بین‌الملل در انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت است که خود آن زیر مجموعه وزارت ارتباطات قرار می‌گیرد. در نتیجه حتی اگر اینترنت بین‌المللی ولو ماهواره‌ای پایش به ایران باز شود، نهایتا تا لب مرز و گیت‌وی شبکه مادر می‌آید و پس از آن با تقسیم به آی‌اس‌پی‌ها، در قالب اینترنت پایش شده فعلی به دست کاربران می‌رسد. در نتیجه مشخص نیست که این اینترنت چه تفاوتی با اینترنت فعلی خواهد داشت.

تنها راه دریافت فعلی این اینترنت این است که به نحوی تجهیزات آن با ثبت‌نام در سایت رسمی استارلینک که از ایران «فعلا» پشتیبانی نمی‌کند، به دست کاربران ایرانی برسد. اطلاعات تکمیلی در رابطه با پروژه استارلینک را می‌توانید در ویدیوی بالا مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • enrix
    enrix | ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

    یکی از مشکلات فنی سرویس استارلینک اینه باید تو لوکیشنی که سرویس میده رجیستر بشه یعنی مثلا تو عراق یا ترکیه رجیستر کنی بیاری ایران به فنا میری چون سرویس دهی نداره مگه اینکه امکان تغییر سرویس یا تغییر gps رو در آینده اضاف کنه

  • enrix
    enrix | ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

    اینکه میگن قابل ردیابی و پارازیته و سه سوته میگیرنت از نظر فنی رد شده ولی خوب لینک نمیشه اینجا بدم کسی خواست بگه بهم ، ولی بحث اصلی قیمتشه ، خیلی از مردم الان توانایی پرداخت 10 دلار در ماه برای اینترنتم ندارن چه برسه به 100 دلار در ماه؟؟؟ دویست و شصت هزار تومان کجا و دو میلیون ششصد هزار تومان کجا.... اکثر خانواده ها نهایت یه سرویس 5 دلاری در ماه میتونن بگیرن تازه اینکه تجهیزاتشم 13 میلیون قیمت داره اصلا بحثش جداست

  • molavy
    molavy | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    آمریکا هرجا رفته فقط آزادی برده، از هرات و بغداد تا لیبی و مصر

    • Aliej
      Aliej | ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

      میشه کلا هیچی نگی

  • Pirooz7777777
    Pirooz7777777 | ۱۸ فروردین ۱۴۰۰

    یعنی آرزوی اینترنت آزاد مثل آدم هم به باد رفت بازم باید از فیلتر وزارت اطلاعات و س پاه بگذره😓 نشد یه روز مثل بقیه دنیا بتونم با سرعت بالا چیزی دانلود کنم ااااااه

  • Nnb
    Nnb | ۱۷ فروردین ۱۴۰۰

    قیمت با رقابت بین شرکت های مختلف،مناسبتر میشه
    برای مردم نگرانی درست نکنید
    در مورد دیش و مودم روتر هم مشکلی وجود نداره!

    • کورش چایچی
      کورش چایچی | ۱۷ فروردین ۱۴۰۰

      مسلما با ورود بلو اوریجین و وان وب به بازار، قیمت نهایی هم پایین میاد. با این داستان اصلا مخالف نیستم. این هزینه اعلام شده هم برای «نگران» کردن مردم نیست و هدفم «آگاه‌سازی» هست. نمیشه که قیمتش رو کتمان کنیم!
      مورد دوم هم احتمالا مورد برخورد قانونی قرار می‌گیره، چون تجربه‌ش رو با «دیش‌های دیگه» داشتیم.

      • J.A.R.V.I.S
        J.A.R.V.I.S | ۱۷ فروردین ۱۴۰۰

        بله اما الان دیش ماهواره غیر قانونی از مرغی که غذای مردمه راحت تر پیدا میشه!

        • Aliej
          Aliej | ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

          هی

مطالب پیشنهادی