ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه آزمایش خون جدیدی که افسردگی و اختلال دو قطبی را تشخیص می‌دهد

افسردگی یک مشکل رایج در جهان است که زندگی صدها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده. حالا پژوهشگران موفق به توسعه آزمایش خون جدیدی شده‌اند که می‌تواند این بیماری را تشخیص ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

افسردگی یک مشکل رایج در جهان است که زندگی صدها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده. حالا پژوهشگران موفق به توسعه آزمایش خون جدیدی شده‌اند که می‌تواند این بیماری را تشخیص دهد.

زمانی که بیمار می‌شویم، پزشک آزمایشگاه‌های مختلفی را تجویز می‌کند تا دلیل بروز آن را تشخیص دهد، اما مسئله برای بیماری‌های روانی به همین سادگی نیست و درمان آن‌ها مبتنی بر یک فرایند آزمایش و خطاست و تضمینی برای درمان بیمار هم وجود ندارد.

حالا دستاورد جدید پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا می‌تواند تغییراتی در این موضوع ایجاد کند. محققان توانسته‌اند مبنای بیولوژیکی برای این اختلالات روانی پیدا کنند که نتیجه‌اش می‌تواند درمان دقیق‌تر و موثرتر بیماران باشد.

کار این محققان که در ژورنال «Molecular Psychiatry» منتشر شده، روی توسعه یک آزمایش خون جدید تمرکز دارد که شامل بیومارکرهای (نشانگرهای زیستی) RNA می‌شود. با استفاده از این روش، پژوهشگران می‌توانند میزان وخامت وضع بیماران را تشخیص دهند و البته شناسایی میزان ریسک پیشرفت افسردگی و اختلال دو قطبی را هم ممکن می‌کند.

آزمایش خون افسردگی

در بیماری‌های روانی، انتخاب داروی مناسب کاری چالش‌برانگیز محسوب می‌شود، بنابراین آزمایش خون جدید می‌تواند به کمک پزشکان بیاید. دکتر «الکساندر بی.نیکولسکو» از دانشگاه ایندیانا از این آزمایش خون به عنوان راهی برای دسترسی به درمان مناسب خبر می‌دهد:

«از طریق این پژوهش ما می‌خواستیم آزمایش‌های خون برای افسردگی و اختلال دو قطبی توسعه دهیم، آزمایش‌هایی که می‌توانند میان آن‌ها تفاوت قائل شوند و همچنین درمان‌های درست را ارائه کنند.»

این پژوهش برای بیش از ۴ سال در جریان بوده و بیش از ۳۰۰ نفر در آن مشارکت داشته‌اند. پژوهشگران با استفاده از یک رویکرد دقیق چهار مرحله‌ای شامل کشف، اولویت‌بندی، اعتبارسنجی و آزمایش، حالت‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادند و تفاوت‌ها در بیومارکرها در حالت‌های مختلف ثبت شد.

یافته‌های این مطالعه با پژوهش‌های قبلی در این زمینه مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. پژوهشگران ۲۶ بیومارکر برتر را در گروه‌های مستقل از افراد با افسردگی یا شیدایی دقیق اعتبارسنجی و تایید کردند. در نهایت این بیومارکرها در گروه‌های مستقل دیگری برای پیش‌بینی بیماران و اینکه چه افرادی در آینده بیمار می‌شوند، مورد آزمایش قرار گرفت.

به اعتقاد پژوهشگران، این آزمایش‌های خون می‌توانند راه جدیدی برای ارائه درمان‌های دقیق و شخصی‌سازی شده ایجاد کنند و البته می‌توان از طریق آن‌ها روی نحوه واکنش بیماران به درمان‌ها هم نظارت داشت. ضمنا کشف داروهای جدید برای درمان افسردگی را هم ممکن می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی