ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

AMD از اولین پردازنده‌های دسکتاپ مجهز به گرافیک رایزن ۵۰۰۰ رونمایی کرد

AMD بالاخره نسل جدید APUهای سری 4000G را معرفی کرد. پردازنده‌های رایزن 5000G این کمپانی با معماری ۷ نانومتری Zen 3 توسعه پیدا کرده‌اند و از گرافیک مجتمع Vega 8 بهره می‌برند که بدون نیاز ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

AMD بالاخره نسل جدید APUهای سری 4000G را معرفی کرد. پردازنده‌های رایزن 5000G این کمپانی با معماری ۷ نانومتری Zen 3 توسعه پیدا کرده‌اند و از گرافیک مجتمع Vega 8 بهره می‌برند که بدون نیاز به خرید کارت گرافیک، قدرت گرافیکی مناسبی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

در این سری ۳ پردازنده قرار می‌گیرد که البته نمونه‌های کم‌مصرف آن‌ها هم وارد بازار می‌شوند. مدل پایه پردازنده‌های رایزن 5000G را تراشه رایزن 3 5300G تشکیل می‌دهد که از ۴ هسته و ۸ رشته بهره می‌برد. فرکانس پایه این پردازنده برابر ۴.۰ گیگاهرتز است و فرکانس بوست آن به ۴.۲ گیگاهرتز می‌رسد.

این پردازنده از ۶ واحد پردازش گرافیکی بهره می‌برد و فرکانس GPU آن برابر ۱۷۰۰ مگاهرتز است. مدل کم‌مصرف این محصول رایزن 3 5300GE نام دارد که توان طراحی حرارتی‌ آن به ۳۵ وات می‌رسد. تفاوت اصلی این پردازنده‌ها، فرکانس پایین‌تر مدل GE است. فرکانس پایه این پردازنده برابر ۳.۶ گیگاهرتز است و در حالت بوست به ۴.۲ گیگاهرتز می‌رسد.

پردازنده‌های بعدی رایزن 5 5600G و 5600GE نام دارد که از ۶ هسته و ۱۲ رشته بهره می‌برند. این سخت افزارها به ترتیب توان طراحی حرارتی ۶۵ و ۳۵ وات دارند و از ۷ واحد پردازش گرافیکی با فرکانس ۱۹۰۰ مگاهرتز بهره می‌برند. مدل G دارای فرکانس پایه ۳.۹ گیگاهرتز و بوست ۴.۴ گیگاهرتز است. فرکانس پایه مدل GE به ۳.۴ گیگاهرتز می‌رسد ولی فرکانس بوست آن تفاوتی با نسخه G ندارد.

در نهایت بالاترین مدل‌ها با نام رایزن 7 5700G و 5700GE وارد بازار می‌شوند که در این محصولات هم با توان طراحی حرارتی ۶۵ و ۳۵ وات روبه‌رو هستیم. این پردازنده‌های رایزن 5000G به ۸ هسته و ۱۶ رشته مجهز شده‌اند و از ۸ واحد پردازش گرافیکی با فرکانس ۲۰۰۰ مگاهرتز بهره می‌برند. فرکانس بوست این تراشه‌ها برابر ۴.۶ گیگاهرتز است. فرکانس پایه مدل G به ۳.۸ گیگاهرتز و مدل GE به ۳.۲ گیگاهرتز می‌رسد.

به گفته AMD، این پردازنده‌ها عملکرد بسیار بالاتری نسبت به پردازنده‌های نسل دهم اینتل دارند. برای مثال طبق ادعای این کمپانی، پردازنده 5700G در بنچمارک‌گیری و کارهای سنگین ۳۵ تا ۸۰ درصد از اینتل Core i7-10700 سریعتر است. علاوه بر این، AMD از فریم‌ریت بالاتر از ۳۰ فریم بر ثانیه بسیاری از بازی‌ها با این APUهای جدید خبر داده است.

پردازنده‌های رایزن 5000G ابتدا همراه با سیستم‌های آماده به فروش می‌رسند، با این حال AMD وعده داده در ماه‌های آینده آن‌ها را بطور جداگانه هم عرضه می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Ali ghasemian
    Ali ghasemian | ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

    منظور از این که در ابتدا این پردازنده ها با سیستم به فروش میرسند چیست؟

    • amir hossein habibi
      amir hossein habibi | ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

      یعنی تو سیستم های all in one اول میدنش بعد به صورت جدا میدن

مطالب پیشنهادی