ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تغییر رنگ خودروهای تاریخی کشور؛ رویکرد موزه خودروهای کلاسیک ایران حاشیه‌ساز شد

ماجرای حفظ میراث تاریخی در کشور از هر نظر قصه ای پر غصه است و طبیعتا در مورد خودروهای کلاسیک و تاریخی نیز اوضاع بهتر از آثار باستانی و معماری و سایر میراث کهن کشور ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

ماجرای حفظ میراث تاریخی در کشور از هر نظر قصه ای پر غصه است و طبیعتا در مورد خودروهای کلاسیک و تاریخی نیز اوضاع بهتر از آثار باستانی و معماری و سایر میراث کهن کشور نیست. به تازگی انتشار تصاویری تاسف آور از نحوه بازسازی و صافکاری نقاشی خودروهای تاریخی حاشیه ساز شده است و دل بسیاری از عشاق خودرو را به درد آورده است.

ماجرا به شکل خلاصه از آنجا آغاز می شود که بسیاری از خودروهای تاریخی و کلاسیک موجود در کشور طی چند دهه گذشته به شکل پراکنده دچار آسیب شده‌اند و حالا نیز خبر می‌رسد که بخشی از خودروهای حفظ شده در مکانی به عنوان موزه خودروهای تاریخی ایران نیز، به شکل غیر اصولی مورد بازسازی و حتی تغییر رنگ قرار گرفته‌اند که به پیشینه و اصالت تاریخی این خودروها آسیب زده‌است.

مشکل اصلی اینجاست که متاسفانه متولی چندان دلسوزی در این زمینه وجود ندارد و اکثر خودروهای کلاسیک و تاریخی موجود در کشور که در اختیار نهادهای مختلف هستند، از حیث شرایط نگهداری طی سالیان اخیر در وضعیت مطلوبی قرار نداشته و سال به سال دچار افت ظاهری و باطنی می‌شوند، حالا نیز بازسازی غیر اصولی معدود خودروهای نسبتا سالم به این ماجرا دامن زده‌است.

بدترین مورد نیز به از بین بردن رنگ فابریک برخی از خودروهای سابق دربار نظیر لامبورگینی میورا و تغییر رنگ یکی از پورشه های مسابقه‌ای از مشکی به نارنجی مربوط می‌شود که قاعدتا به ارزش تاریخی و مادی این خودروهای آسیب‌زده است.

البته گفتنی است که براساس منابع موجود، رنگ فابریک این پورشه مسابقه‌ای در زمان حضور در مسابقات آلمان و قبل از ورود به کشور، نارنجی و با درج برندهای اسپانسرینگ خاص آن زمان بوده‌است و در زمان خریداری و انتقال به ایران در دهه 70 میلادی، به صلاحدید مالک به رنگ مشکی در آمده، اما حالا تغییر مجدد رنگ به نارنجی باعث از میان رفتن بخشی از تاریخچه حضور خودرو در کشور به رنگ مشکی شده‌است.

از سوی دیگر طبیعتا با توجه به عدم درج لوگوهای مسابقه‌ای، پورشه مذکور حتی از نظر ظاهری نیز شباهت چندانی با سال‌های حضورش در پیست‌های بین المللی ندارد و از این رو به نظر می‌رسد که پروسه تغییر رنگ این خودرو از هیچ منظری توجیه پذیر نباشد.

البته این موارد تمام ماجرا نیستند و طی جابه جایی‌های چند سال اخیر در موزه، آسیب‌های دیگری نیز به برخی خودروها وارد شده‌است. شکسته شدن شیشه جلوی یکی از فراری های سوپر فست، آسیب دیدگی نشان‌های روی کالسکه سلطنتی و تصادفات و برخوردهای جزئی به بدنه خودروها برخی دیگر از این وقایع هستند که باعث نگرانی علاقه مندان شده‌اند.

با این حال امید است که سازمان میراث فرهنگی و سایر نهادهای نظارتی با توجه به ارزش ده‌ها میلیون دلاری گنجینه خودروهای تاریخی موجود در کشور، با جدیت بیشتری به پیگیری چنین موضوعاتی بپردازند تا بلکه شانسی برای حفظ معدود خودروهای تاریخی باقی مانده در کشور وجود داشته‌باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • همایون
    همایون | ۳۰ فروردین ۱۴۰۰

    وقتی همه چیز دولتی باشه و مسئول این کار سر رشته نداشته باشه همین میشه. توی شهر ما چندین مجسمه شهری رو برداشتن رنگ کردن و یکی نیست حالی اینا بکنه که رنگ جزوی از خصوصیات یک اثر هنریه و مثل اینه که شما بیای یه تابلو نقاشی رو مجددا رنگ کنی

مطالب پیشنهادی