ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اولین شهرک تخصصی استخراج رمزارز در زنجان افتتاح می‌شود

نخستین شهرک تخصصی ماینینگ کشور بدون وابستگی به دولت و توسط بخش خصوصی احداث می‌شود. قرار است این شهرک هیچ وابستگی به شبکه برق کشور نداشته باشد و با هدف تولید «رمز ارز» یا ارز ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

نخستین شهرک تخصصی ماینینگ کشور بدون وابستگی به دولت و توسط بخش خصوصی احداث می‌شود. قرار است این شهرک هیچ وابستگی به شبکه برق کشور نداشته باشد و با هدف تولید «رمز ارز» یا ارز دیجیتال در زنجان راه‌اندازی می‌شود.

«افشین آشوری» که ریاست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان را نیز برعهده دارد با شرکت خصوصی که در زمینه ارزهای دیجیتال دارد پا پیش گذاشته تا اولین شهرک تخصصی ماینینگ کشور را احداث کند. او در گفتگوی خود با دیجیاتو می‌گوید که کارهای اصلی احداث این شهرک انجام شده و آنها در حال طی کردن مراحل اداری یا به نوعی همان بوروکراسی هستند که زمان‌بر شده و افتتاحیه این شهرک را با تعویق انداخته است.

آشوری در گفتگو با دیجیاتو در پاسخ به این پرسش که شهرک صنعتی تخصصی ماینینگ کشور چگونه کار می‌کند و چه مزیت‌هایی برای استخراج کنندگان رمز ارز یا همان ماینرها خواهد داشت می‌گوید: «نیروگاه خودتامین برق داریم و ما گاز را با تعرفه ماینرها از دولت می‌گیریم و آن را تبدیل به برق می‌کنیم. قیمت تمام شده هنوز دقیقا مشخص نیست اما قطعا ارزان‌تر از مزارع ارزهای مجازی خود کاربران خواهد بود. هرچند قیمت گاز برای ماینرها به نظر ما فعلا منصفانه نیست و پیشنهاد ۹۸۸ تومانی برای هر متر مکعب را نیز زیاد می‌دانیم. امیدواریم این موضوع حل و فصل شود.»

آشوری همچنین تاکید دارد که برق این شهرک پایداری خواهد داشت و قطعی سه ماهه‌ای که دولت برای فعالیت ماینرها در نظر گرفته را نیز در این شهرک نخواهیم دید: «در تمام طول سال برق با قیمت یکسانی عرضه خواهد شد و همچنین سرمایه‌گذارها می‌توانند گاز را از شهرک بگیرند و با ژنراتور خودشان برق تولید کنند. در فاز اول ۳۰ مگاوات برق تولید خواهیم کرد و این رقم می‌تواند به ۱۰۰ مگاوات هم برسد.»

به گفته آشوری از دیگر مزیت‌های حضور در این شهرک صنعتی در کنار هم بودن بازیگران این حوزه در یک منطقه و تمرکز ویژه روی ماینینگ است. او همچنین می‌گوید که آنها در کار تولید و تعمیرات و نگه‌داری دستگاه‌های ماینینگ هم هستند: «افراد می‌توانند دستگاه‌های خود را در داخل شهرک تعمیر کنند یا ارتقا بدهند و در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کنند.»

آشوری درباره نحوه چگونگی ورود به این شهرک صنعتی به دیجیاتو می‌گوید: «پس از افتتاحیه شهرک فراخوان خواهیم داد، افتتاحیه‌ای که احتمالا تا پایان بهار انجام خواهد شد، البته اگر این مراحل اداری بگذارد و مانع‌تراشی‌ها کار ما را با خلل مواجه کند. پیش بینی می‌کنیم تا مرداد نیز تمامی واحدها تحویل داده شوند.»

آشوری درباره محل دقیق این شهرک صنعتی به دیجیاتو می‌گوید: «زمین‌های این شهرک خریداری شده و واقع در ۴۰ کیلومتری جاده تهران زنجان و نزدیک محله سلطانیه و ۱۷ هکتار است و گنجایش ۳۰۰ واحد خواهد داشت.» او خوش آب و هوا بودن و دمای پایین این منطقه را ویژگی مناسب برای کار دستگاه‌های ماینینگ می‌داند و می‌گوید در این منطقه بهره‌وری بیشتر خواهد بود.

آشوری در پاسخ به این سوال که این منطقه می‌تواند چقدر در مساله اشتغال و اقتصاد کشور تاثیر بگذارد به دیجیاتو می‌گوید: «طبق بررسی‌ها ما این شهرک می‌تواند ۳ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند و اگر این مجموعه راه بیفتد می‌تواند در سال اول فعالیت خود ۵۰ میلیون یورو ارزآوری کند.»

به گفته آشوری گرجستان ده سال پیش چنین شهرک صنعتی را ایجاد کرده و حالا تبدیل به بهشت ماینرها شده است اما هنوز بسیاری از کشورها شروع به این کار نکردند و ایران جزو کشورهای پیشرو در این زمینه است: «در حال حاضر کانادا هم همزمان با ما قصد ایجاد چنین شهرکی دارد و با توجه به نرخ پایین برق در این کشور، بعید نیست که کانادا هم تبدیل به مهد جدیدی برای ماینرها شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی