ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مریخ‌نورد چین رسما «ژورونگ» نام گرفت: الهه آتش بر ستاره آتشین

نام اولین مریخ‌نورد چین با الهام از الهه آتش در اسطوره‌شناسی این کشور «ژورونگ» گذاشته شد. این مریخ‌نورد در حال حاضر سوار کاوشگر «تیان‌ون-۱» است که در تاریخ ۲۳ بهمن در مدار سیاره سرخ قرار ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۴۵

نام اولین مریخ‌نورد چین با الهام از الهه آتش در اسطوره‌شناسی این کشور «ژورونگ» گذاشته شد. این مریخ‌نورد در حال حاضر سوار کاوشگر «تیان‌ون-۱» است که در تاریخ ۲۳ بهمن در مدار سیاره سرخ قرار گرفت و قرار است روی مریخ فرود بیاید تا به دنبال نشانه‌های حیات بگردد.

مریخ‌نورد ژورونگ در کنار احداث ایستگاه فضایی و فرود انسان بر سطح ماه، بخشی از برنامه فضایی چین برای آینده است. این کشور در سال ۲۰۱۹ به اولین کشوری تبدیل شد که در سمت دوردست ماه کاوشگر فرود آورد و در اواخر آذر برای اولین بار از دهه ۱۹۷۰ نمونه‌ای از سنگ و خاک ماه را به زمین آورد.

نام مریخ‌نورد چین به خوبی با اسم «هو شینگ» یا «ستاره آتشین» که این کشور روی مریخ گذاشته هماهنگی دارد. مدیر سازمان فضایی ملی چین می‌گوید: «این نام روشن شدن شعله اکتشافات سیاره‌ای چین را نشان می‌دهد.» یکی از گزینه‌های اصلی برای فرود این مریخ‌نورد «دشت یوتوپیا» است که فرودگر «وایکینگ ۲» آمریکا در سال ۱۹۷۶ در آن فرود آمد.

سازمان فضایی ملی چین می‌گوید اهداف تیان‌ون-۱ شامل تحلیل و نقشه‌برداری از سطح و جغرافیای مریخ، گشتن به دنبال یخ آب و مطالعه پیرامون شرایط اقلیمی و سطح این سیاره است. چین پس از اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده به سومین کشوری تبدیل می‌شود که یک ربات سطح‌نورد را روی مریخ قرار می‌دهد.

این کشور برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای را در زمینه فعالیت‌های فضایی در سر می‌پروراند و می‌خواهد با همکاری روسیه در ماه پایگاه بسازد. چین با ماموریت «چانگ‌ای-۶» نمونه‌ای از سطح قطب جنوب ماه را به زمین می‌آورد. سپس با «چانگ‌ای-۷» در خصوص منابع موجود پیرامون محلی که پایگاه احتمالا در آن ساخته خواهد شد، اطلاعات گردآوری می‌کند. آن‌گاه نوبت به «چانگ‌ای-۸» می‌رسد تا فناوری‌هایی را آزمایش کند که قرار است توان پایگاه را تامین کنند. این ماموریت طبق برنامه‌ریزی موجود آخرین ماموریتی است که پیش از آغاز کار احداث پایگاه انجام می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی