ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

اولین خودرو الکتریکی ساخت لبنان با نام «طلوع قدس» معرفی شد

موضوع ساخت خودرو الکتریکی آنقدر جذاب است که برخی از شرکت‌های تکنولوژی و حتی مخابراتی جهان نظیر هوآوی هم بدشان نمی‌آید که شانس خود در این عرصه را امتحان کنند. در این میان؛ فرصتی برای ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

موضوع ساخت خودرو الکتریکی آنقدر جذاب است که برخی از شرکت‌های تکنولوژی و حتی مخابراتی جهان نظیر هوآوی هم بدشان نمی‌آید که شانس خود در این عرصه را امتحان کنند. در این میان؛ فرصتی برای کشورهای دیگر هم به وجود آمده که با استفاده از توان و ظرفیت‌های داخلی خودشان؛ در جهت ورود به صنعت ساخت خودروهای برقی؛ گام بردارند. به تازگی یک تاجر فلسطینی تبار ساکن لبنان به نام جهاد محمد؛ با رونمایی از یک خودرو الکتریکی عجیب؛ ورود این کشور عربی به حوزه ساخت خودروهای برقی را رسما کلید زده است.

خودرو برقی لبنان

جهاد محمد نام این خودرو را طلوع قدس (Quds Rise) گذاشته است. او ابراز امیدواری کرده که سال آینده این خودرو را روی خط تولید ببرد و در قدم اول؛ ۱۰ هزار دستگاه از آن را روانه بازار لبنان کند. شاید معرفی یک خودرو تمام الکتریکی به نام کشوری که هیچ سابقه‌ای در صنعت خودروسازی ندارد؛ جای تقدیر داشته باشد. اما باید دید که لبنانی‌ها آیا می‌توانند در سایه مشکلات اقتصادی که پیش روی خود دارند؛ این خودرو را به مرحله تولید انبوه برسانند یا نه؟

نکته جالب‌تر اینجاست که قطعی مکرر برق؛ از دیگر مشکلات رایج در شهرهای لبنان است و با این اوصاف؛ آیا دولت لبنان توانایی ساخت جایگاه‌های شارژ سریع برای استفاده مردم از خودروهای الکتریکی را خواهد داشت؟

بحران اقتصادی در لبنان از اواخر سال ۲۰۱۹ شدت بیشتری به خود گرفت. فروش خودرو در این کشور شدیدا افت کرده؛ به گونه‌ای که اتحادیه وارد کنندگان خودرو در لبنان؛ آمار فروش خودرو توسط نمایندگی‌ها در ۲ ماه نخست سال ۲۰۲۱ را تنها ۶۲ دستگاه اعلام کرده است!

این آمار نسبت به سال گذشته؛ حکایت از کاهش ۹۷ درصدی دارد. دیگر نکته حائز اهمیت؛ تولید برق در لبنان با تکیه بر سوخت‌های فسیلی است. همین حالا هم دولت لبنان از تولید برق کافی برای تمام ۶.۸ میلیون جمعیت این کشور؛ ناتوان مانده است.

با توجه به این موضوع؛ سازنده طلوع قدس اعلام کرده که می‌خواهد ۱۰۰ ایستگاه شارژ در سراسر لبنان تاسیس کند که انرژی مورد نیاز این ایستگاه‌ها؛ از طریق ژنراتورها؛ پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی تامین خواهد شد.

خودرو برقی لبنان

هیچ اطلاعات فنی خاصی از اولین خودرو الکتریکی ساخت لبنانی‌ها در دست نیست. نه ظرفیت باتری‌های آن را می‌دانیم؛ نه مسافت قابل پیمایش با آن و نه حداکثر سرعت و شتاب این خودرو اعلام شده‌است.

باید منتظر ماند و دید که شرکت سازنده برای ساخت باتری‌ها و موتور الکتریکی از کدام کشور یا کمپانی صاحب نام؛ کمک گرفته است. از روی ظاهر این خودرو هم نمی‌توان حدس زد که پلت فرم آن دقیقا با چه خودروهای دیگری مشترک است.

نکته جالب ظاهر بیرونی آن هم؛ فرم جلو پنجره است که با الهام از گنبد بیت المقدس طراحی شده و برای ایجاد شباهت بیشتر؛ حتی رنگ این بخش را همچون یک گنبد؛ طلایی انتخاب کرده اند!

جهاد محمد امیدوار است که طلوع قدس در آینده نزدیک؛ وارد بازارهای جهانی شود و با خودروهای برقی و هیبریدی روز دنیا به رقابت بپردازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • امیرسام
    امیرسام | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    اون گنبد مسجد الاقصی نیست.
    گنبد قبة الصخره هست.

  • molavy
    molavy | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    اسراییلی ها خوب کردن فلسطینی ها رو آواره کردن
    هیچ کشوری نباید راهشون بده تا تو دریا همشون غرق بشن.
    قدس هم حق و مال اسراییل هستش نه مسلمون ها
    اسراییل هیچ ایدئولوژی ندارن و قدس رو هم برای مقاصد توریستی میخواد
    ولی مسلمون ها همش دنبال ایدیولوژی هستند
    اه اه

  • J.A.R.V.I.S
    J.A.R.V.I.S | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

    😂 😂 😂
    -ایدئولوژی چی میتونه به سر ادم بیار.

    -افتابه لگن هفت دست. نهار و شام هیچی

    • molavy
      molavy | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

      واقعا، اسراییلی ها اصلا اهل ایدیولوژی نیستن، برای همین هم آکمریکا همه دنیا دوستشون دارن

مطالب پیشنهادی