ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پرینترهای سه بعدی در آینده شخصی‌سازی داروها را ممکن می‌کنند

در آینده با کمک پرینترهای سه بعدی می‌توان داروهای خاص را مطابق با نیازهای هر شخص تولید کرد. محققانی توانسته‌اند روشی برای تولید دارو با پرینتر سه بعدی توسعه دهند که ساختار مخصوصی دارد و ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

در آینده با کمک پرینترهای سه بعدی می‌توان داروهای خاص را مطابق با نیازهای هر شخص تولید کرد. محققانی توانسته‌اند روشی برای تولید دارو با پرینتر سه بعدی توسعه دهند که ساختار مخصوصی دارد و می‌تواند مقدار پخش دارو را در بدن کنترل کند.

پرینت سه بعدی دارویی روش جدیدی در تولید دارو با این تکنولوژی است که در پنج سال گذشته توسعه یافته. در اکثر روش‌ها برای تولید دارو، پرینتر سه بعدی به مواد رشته‌ای شکل نیاز دارد تا بتواند داروی موردنظر را تولید کند، اما در روش جدید، محققان راهی برای تولید دارو با پرینتر سه بعدی پیدا کردند که با آن می‌توان بدون نیاز به مواد رشته‌ای قبلی، قرص‌هایی با منافذ خالی تولید کرد که می‌تواند در روند بهبود بیماری تاثیر بسزایی داشته باشد.

برای تولید دارو‌های شخصی سازی شده از روش جدیدی استفاده می‌شود که در آن می‌توان قرص‌هایی تولید کرد که دوز دقیق و مناسب هر بیمار را دارد. در این روش، در حالی که از کمترین دوز دارو برای بیمار استفاده می‌شود، بیشترین تاثیر مثبت در روند درمان اتفاق می‌افتد.

چنین روشی می‌تواند برای درمان بیماران مسن استفاده شود که معمولا هر روز باید مقدار زیادی دارو مصرف کنند. همچنین می‌تواند برای بیماری‌های خاص از جمله سرطان، بیماری روانی و بیماری التهابی روده نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این محققان در حال تدارک زیرساخت‌های این تکنولوژی برای استفاده از آن در آینده هستند. این گروه معتقد است که پرینتر سه بعدی توانایی خاصی در تولید فضای خالی بین مواد دارویی جامد دارد و با تغییر اندازه این فضاهای خالی در قرص‌ها می‌توان سرعت پخش شدن دارو در بدن را کنترل کرد.

در ادامه این تحقیقات می‌توان با استفاده از این فضاهای خالی دوز موردنظر و مقدار مصرف موردنیاز هر بیمار را مشخص کرد و برای بیمارانی که چندین دارو مصرف می‌کنند، یک قرص شامل تمام مواد موردنیاز تولید کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی