ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

معرفی اپلیکیشن قرار؛ رقیبی تازه وارد برای برنامه‌های تماس تصویری

پس از شروع همه‌گیری کرونا، برگزاری کلاس‌ها و جلسات حضوری به یکی از معضلات اساسی نهادهای تجاری و آموزشی تبدیل شد. در چنین زمانی استفاده از پلتفرم‌های برگزاری نشست‌های مجازی با استقبال بی‌نظیری مواجه شد ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

پس از شروع همه‌گیری کرونا، برگزاری کلاس‌ها و جلسات حضوری به یکی از معضلات اساسی نهادهای تجاری و آموزشی تبدیل شد. در چنین زمانی استفاده از پلتفرم‌های برگزاری نشست‌های مجازی با استقبال بی‌نظیری مواجه شد و به همین دلیل بسیاری از سرویس‌های باسابقه مانند زوم توانستند در مدت کوتاهی، موفقیت‌های مالی بسیاری را کسب کنند.

قرار می‌خواهد با ویژگی‌های رایگان جای خود را میان سرویس‌دهندگان بومی باز کند

توسعه‌دهندگان داخلی نیز در مدت مشابه تمرکز بسیاری روی ارائه‌ی بسترها و سرویس‌های لازم برای جذب کاربران به سرویس‌های بومی داشته‌اند و بازیگرانی که از قبل در این حوزه فعال بودند نیز سعی کردند قابلیت‌ها و امکانات بیشتری به محصولات خود اضافه کنند.  اپلیکیشن «قرار»، محصولی از هلدینگ هزار دستان (که محصولات دیگرش کافه بازار، دیوار، بلد هستند) نیز ثمره‌ی تلاش توسعه‌دهندگان داخلی است که سعی دارد با عرضه‌ی رایگان ویژگی‌های متعدد، جای خود را میان سرویس‌دهندگان بومی باز کند.

اما آیا اپلیکیشن قرار با وجود رقبای قدرتمند بومی و خارجی حرفی برای گفتن دارد؟ در برخورد اول، ظاهر اپلیکیشن بسیار ساده به نظر می‌رسد و برای شروع کار و ساخت حساب کاربری تنها به یک شماره همراه نیاز دارید. پس از دریافت پیامک حاوی کد فعال‌سازی و وارد کردن نام، می‌توانید به ساخت اتاق‌های عمومی و خصوصی اقدام کنید و لینک آن‌ها را به اشتراک بگذارید. 

اپلیکیشن قرار

برای ساخت هر اتاق ابتدا باید نامی متشکل از چهار کاراکتر یا بیشتر برای آن در نظر گرفته شده و عمومی یا خصوصی بودن اتاق تعیین گردد. سازنده‌ی اتاق به صورت پیش‌فرض به عنوان مدیر (ادمین) اتاق نیز در نظر گرفته می‌شود؛ اما در نسخه‌ی فعلی امکان انتقال مدیریت اتاق یا تعریف ادمین جدید وجود ندارد. شرکت در نشست‌های خصوصی تنها برای کاربران دعوت شده از  سوی سازنده‌ی اتاق، ممکن خواهد بود؛ در حالی که نشست‌های عمومی برای تمامی کاربران دارای لینک دعوت در دسترس قرار می‌گیرند. 

در نسخه‌ی فعلی امکان انتقال مدیریت اتاق یا تعریف ادمین جدید وجود ندارد

در هنگام ساخت اتاق جدید امکان دعوت افراد از میان مخاطبین دستگاه یا به اشتراک‌گذاری لینک دعوت به کاربر پیشنهاد داده می‌شود. البته لینک دعوت از کاراکترهای زیادی تشکیل شده و استفاده از یک کوتاه‌کننده‌ی لینک در نسخه‌های بعدی می‌تواند مفید باشد. کاربران می‌توانند از طریق همین لینک در مرورگر رایانه به صورت ناشناس و بدون نیاز به ثبت‌نام نیز وارد اتاق‌ها شوند. 

اپلیکیشن قرار

بعد از ورود به اتاق، ویژگی‌های متعددی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که بعضی از آن‌ها مثل بلند کردن دست و ثبت پیام میان شرکت‌کنندگان در بیشتر سرویس‌ها مشاهده می‌شود. اشتراک‌گذاری فایل‌ نیز قابلیت مهم دیگری است که می‌تواند به افزایش پتانسیل قرار برای استفاده به عنوان بستر کلاس‌های مجازی یا ارائه‌های آنلاین کمک کند؛ اگرچه ممکن است در ابتدا نحوه‌ی کار با این ویژگی کمی دشوار و پیچیده به نظر برسد اما ابزارهای مناسبی درون خود جای داده است.

همچنین کاربران می‌توانند اقدام به اشتراک‌گذاری صفحه‌ی گوشی یا رایانه خود کنند که در آموزش قابلیتی ضروری به شمار می‌رود. با این وجود نرخ فریم تصویر در چنین حالتی کمی پایین‌تر از حد انتظار است و جابه‌جایی میان صفحات یا پخش ویدیوها چندان روان به نظر نمی‌رسند. 

استفاده از سرورهای داخلی موجب شده تا صدا و تصویر تأخیر کمی داشته باشد

استفاده از سرورهای داخلی موجب شده تا صدا و تصویر با تاخیر کمتری در اپلیکیشن قرار نسبت به نمونه‌های مشابه میان کاربران منتقل شود. همچنین به دلیل بومی بودن سرورها، اینترنت نیم‌بها هنگام استفاده از اپلیکیشن شامل حال کاربران می‌شود که در بلند مدت و در هنگام برگزاری جلسات یا کلاس های طولانی تصویری می‌تواند نکته‌ی بسیار مثبتی برشمرده شود. در نسخه‌ی فعلی امکان حضور همزمان ۵۰ شرکت‌کننده در هر اتاق وجود دارد؛ البته با هماهنگی از طریق تیم پشتیبانی و دریافت سرویس‌های ویژه می‌توان این مقدار را افزایش داد.

اپلیکیشن قرار

قابلیت صرفه‌جویی در مصرف اینترنت می‌تواند نکته‌ی بسیار مهمی برای بسیاری از کاربران باشد، اما متأسفانه در نسخه‌ی همراه به جز خاموش کردن ارتباط ویدیویی، کاربرد چندانی ندارد. اما در نسخه‌ی تحت وب مخصوص رایانه می‌توان با کمک این قابلیت اقدام به تنظیم کیفیت تصویر کرد و امیدواریم در نسخه‌های آتی چنین ویژگی‌ای به اپلیکیشن قرار نیز اضافه شود. 

اپلیکیشن قرار

همان طور که اشاره شد، اپلیکیشن قرار ظاهر ساده‌ای دارد که موجب می‌شود شروع کار با آن بسیار آسان باشد؛ اما سادگی نباید هیچ‌وقت به بهای از دست دادن برخی انتظارات پایه تمام شود. در بخش تنظیمات، گزینه‌های چندانی در اختیار کاربر قرار نمی‌گیرد و مقداردهی برای برخی تنظیمات برای نشست‌های آتی امکان‌پذیر نیست. همچنین نبود حالت تاریک می‌تواند برای برخی از افراد به شدت آزاردهنده باشد. در هنگام برگزاری نشست‌ها نیز امکان مشاهده کاربران و نظارت بر آن‌ها در پنل جداگانه‌ای در داخل اتاق وجود ندارد و با افزایش شرکت‌کنندگان، ممکن است مدیریت آن به کار سختی تبدیل شود. 

اپلیکیشن ظاهر ساده‌ای دارد که موجب می‌شود شروع کار با آن بسیار آسان باشد

نبود امکان ایجاد جدول زمانی برای شروع و خاتمه‌ی اتاق‌ها نیز یکی دیگر از کمبودهای اپلیکیشن محسوب می‌شود. با وجود این که پس از خروج سازنده‌ از اتاق، شرکت‌کنندگان جدید امکان ورود به اتاق را ندارند اما برای خاتمه و حذف اتاق باید به صورت دستی اقدام کرد. ضبط جلسات نیز یکی از قابلیت‌های ذکر شده در توضیحات اپلیکیشن است که به صورت پیش‌فرض در دسترس کاربران قرار ندارد و برای فعال‌سازی آن باید با تیم پشتیبانی در ارتباط باشید. 

اپلیکیشن قرار

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قرار در مرزی بین تماس‌های ویدیویی دورهمی مانند واتساپ و سرویس‌های برگزاری نشست مجازی حرفه‌ای مانند اسکای‌روم و ادوبی کانکت قرار می‌گیرد. اگرچه این اپلیکیشن قابلیت‌های متعددی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد اما هنوز نمی‌تواند رقیب سرسختی برای پلتفرم‌های حرفه‌ای به شمار بیاید، درحالی که برخی ابزارهای رایگان مانند گوگل میت می‌توانند امکانات مشابه در کنار پایداری بیشتر را ارائه دهند.

از سوی دیگر نمی‌توان بعضی قابلیت‌های بومی آن مانند پشتیبانی تلفنی در تمامی روزهای هفته حتی روزهای تعطیل (به جز جمعه‌ها) و مصرف اینترنت نیم‌بها را نادیده گرفت. افزودن قابلیت‌های جدید مانند حالت تاریک و امکان ویرایش اطلاعات کاربری در کنار رفع برخی از نقص‌ها مثل پایداری برگزاری نشست‌ها می‌تواند به افزایش استقبال کاربران بومی کمک کند. 

قرار

قرار

سازنده: رسید پردازش هوشمند قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: ۴۱ مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی