ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس برای نخستین بار با موفقیت به زمین فرود آمد [تماشا کنید]

فضاپیمای استارشیپ «SN15» اسپیس ایکس برای نخستین بار و پس از صعود به ارتفاع بالا موفق شد روی سطح زمین فرود بیاید. ایلان ماسک این موفقیت را با انتشار توییتی اطلاع رسانی کرد. اسپیس ایکس ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰

فضاپیمای استارشیپ «SN15» اسپیس ایکس برای نخستین بار و پس از صعود به ارتفاع بالا موفق شد روی سطح زمین فرود بیاید. ایلان ماسک این موفقیت را با انتشار توییتی اطلاع رسانی کرد.

اسپیس ایکس نمونه اولیه فضاپیمای غول پیکر خود را از پایگاه استاربیس در روستای بوکا چیکا در جنوب تگزاس بامداد روز پنج شنبه ساعت ۲:۵۴ به وقت تهران به فضا پرتاب کرد. فضاپیما توانست تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری صعود کند ولی برخلاف پرتاب‌های قبلی،‌ توانست با موفقیت روی سکو به سطح زمین فرود بیاید.

فضاپیما به مدت ۶ دقیقه و ۸ ثانیه پرواز داشت و در نهایت توانست با موفقیت روی سکوهای تعبیه شده فرود بیاید. ایلان ماسک دقایقی بعد از فرود موفقیت آمیز استارشیپ SN15، این موفقیت را با با انتشار توییتی اطلاع رسانی کرد.

آزمایش‌های قبلی استارشیپ SN8 تا SN14 در زمان فرود مشکلاتی داشت و نمی‌توانست با موفقیت روی سطح زمین فرود بیاید ولی این بار چنین اتفاقی رخ نداد. سازمان هوانوردی فدرال مجوز پرواز نمونه اولیه SN16 و SN17 را نیز صادر کرده است و امید آن می‌رود طی هفته‌های آتی شاهد صعودهای موفقیت آمیز دیگری باشیم.

اسپیس ایکس در هر پرواز تغییراتی ایجاد می‌کند و پروسه را مورد بررسی قرار می دهد تا بتواند میزان خطای سیستم را تا حد امکان کاهش داده و پرواز و فرودی مطمئن و ایمن را طراحی کند.

گفتنی است اسپیس ایکس در روز جهانی «جنگ ستارگان» ۶۰ ماهواره جدید استارلینک را به مدار فرستاد. این شرکت می‌گوید تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر برای دریافت سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک درخواست ثبت کرده‌اند.

اسپیس ایکس طی سال های گذشته نیز در توسعه موشک فالکون ۹ با چالش هایی روبرو بوده است ولی توانسته همه آن مسایل را حل و فصل کند. اکنون نیز فضاپیمای این شرکت توانست با موفقیت بر زمین فرود بیاید و گامی بلند برای پروژه های بعدی بردارد.

باید دید فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس در صعود و فرودهای بعدی چه عملکردی از خود نشان خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • J.A.R.V.I.S
    J.A.R.V.I.S | ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

    پروسه توسعه یک تکنولوژی این صورت که شکست میخوره تصحیح میشه شکست میخوره تصحیح میشه و سر انجام موفق میشه.

    تو ایران به این صورت که شکست معنا نداره شما یک ضرب موفق میشی😏 خب من چطور به اون تکنولوژی اعتماد کنم(واکسن تون هم به همین صورت)

مطالب پیشنهادی