ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

قدیمی‌ترین کهکشان مارپیچی جهان با عمر ۱۲.۴ میلیارد سال کشف شد

دانشمندان اخیرا موفق به رصد یک کهکشان مارپیچی کهن‌سال به نام BRI 1335-0417 شده‌اند که می‌گویند ۱۲.۴ میلیارد سال پیش شکل گرفته است. تصویر این کهکشان توسط تلکسوپ ALMA در شیلی به ثبت رسیده است. ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

دانشمندان اخیرا موفق به رصد یک کهکشان مارپیچی کهن‌سال به نام BRI 1335-0417 شده‌اند که می‌گویند ۱۲.۴ میلیارد سال پیش شکل گرفته است. تصویر این کهکشان توسط تلکسوپ ALMA در شیلی به ثبت رسیده است.

این تصویر از آن جهت اهمیت دارد که نشان می‌دهد کهکشان‌های مارپیچی از ۱.۴ میلیارد سال بعد از مهبانگ وجود داشته‌اند. دانشمندان با نگاه به این تصویر در زمان به عقب برمی‌گردند، چون نور این کهکشان میلیاردها سال پیش منتشر شده و اکنون به دستمان رسیده است.

دکتر «کای نوسک» می‌گوید این تصویر نشان می‌دهد که کهکشان‌های مدرن ۱ میلیارد سال زودتر از زمانی که قبلا تصور می‌شد، شکل گرفته‌اند. دانشمندان می‌گویند کهکشان‌های مارپیچی شکل بالغ‌تری از کهکشان‌ها هستند. ماده تاریک در مراحل اولیه تشکیل کهکشان‌ها گازهای داغ را در خوشه‌هایی گرد هم می‌آورند که ستارگان را تشکیل می‌دهند. سپس این ستاره‌ها با هم ادغام شده و کهکشان‌های بزرگ‌تری را می‌سازند که در اوایل عمر خود شکل منظمی ندارند. ولی در نهایت، چرخیدن باعث می‌شود شکل کهکشان‌ها شبیه دیسک شود.

کهکشان‌های مارپیچی زمانی به وجود می‌آیند که این دیسک‌ها متلاطم می‌شوند. نوسک می‌گوید بازوهای این مارپیچ علاوه بر اینکه از نظر ظاهری زیبا هستند، گازها را فشرده می‌کنند و بستر تشکیل ستاره‌های جدید را به وجود می‌آورند. دانشمندان در حال حاضر باور دارند که شکل‌گیری کهکشان حدود ۳.۳ میلیارد سال پس از مهبانگ به اوج رسیده و اکثر ستارگان کیهان در همان زمان ایجاد شده‌اند.

نکته عجیب درباره BRI 1335-0417 این است که ساختار آن مدت‌ها قبل از فاز فعال شکل‌گیری کهکشان‌ها به شکلی شبیه کهکشان‌های نزدیک ما درآمده. تا قبل از رصد BRI 1335-0417، قدیمی‌ترین کهکشان شناخته‌شده ۲.۵ میلیارد سال پس از مهبانگ به وجود آمده بود. بنابراین BRI 1335-0417 حدود ۱ میلیارد سال مسن‌تر است.

این یافته‌ها بر دانش ما پیرامون چگونگی و زمان شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها می‌افزاید. البته BRI 1335-0417 صرفا قدیمی‌ترین کهکشان مارپیچی دنیاست و عنوان مسن‌ترین کهکشان کیهان به کهکشانی موسوم به GNz11 تعلق دارد که دسامبر پارسال کشف شد و فقط ۴۰۰ سال پس از مهبانگ یعنی ۱۳.۴ میلیارد سال پیش به وجود آمده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی