ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

ناکامی کلکسیونرهای ایرانی در خرید پیکان اهدایی محمدرضا پهلوی به نیکولای چائوشسکو

یک مجموعه‌دار رومانیایی توانست پیکانی که توسط محمدرضا پهلوی به نیکولای چائوشسکو، دیکتاتور سابق رومانی، اهدا شده بود را با پرداخت 95 هزار یورو خریداری کند. این اتفاق در حالی رخ داد که شماری از ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۵

یک مجموعه‌دار رومانیایی توانست پیکانی که توسط محمدرضا پهلوی به نیکولای چائوشسکو، دیکتاتور سابق رومانی، اهدا شده بود را با پرداخت 95 هزار یورو خریداری کند. این اتفاق در حالی رخ داد که شماری از ایرانیان در تلاش بودند این خودروی خاطره‌انگیز را خریداری کرده و آن را به سرزمین مادری بازگردانند.

شاه ایران پیکان مذکور را در در سال 1974 و به مناسبت پیروزی چائوشسکو در انتخابات ریاست جمهوری به او هدیه داده بود. آنطور که خانم آلینا پانیکو از شرکت آرت‌مارک (Artmark)، برگزارکننده حراجی، به رویترز گفته رقم پرداختی برای این خودرو 24 برابر بیشتر از قیمت اصلی است.

خانم پانیکو افزوده صد نفر در این حراجی شرکت کردند که اکثر آنها ایرانی بودند. بالاترین رقم پیشنهادی از سوی ایرانی‌ها در این حراجی 90 هزار یورو اعلام شده است.

بد نیست اشاره کنیم پیکان اهدایی به چائوشسکو به همان موتور آشنای 1.5 لیتری چهار سیلندر مجهز است. این موتور خطی 54 اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند نهایت سرعت 145 کیلومتر در ساعت را برای پیکان به ارمغان بیاورد.

شاید بدانید پیکان یا همان هیلمن هانتر در سال 1967 وارد خطوط تولید ایران شد. شرکت هیلمن که مقر آن در شهر کاونتری قرار داشت، یکی از قدیمی‌ترین برندهای خودروسازی انگلستان به شمار رفته و تا سال 1976 به ساخت خودرو مشغول بود.

پس از تلاش‌های ناموفق هیلمن در تولید محصولات فیات، کمپانی ناسیونال ایران مجوز مونتاژ پیکان تحت لیسانس این شرکت را در سال 1967 اخذ کرد. یک سال قبل از این اتفاق، محمدرضا پهلوی برای شروع مراودات تجاری و دیپلماتیک به رومانی عزیمت کرده بود و این امر به نوعی زمینه‌ساز اهدای پیکان به چائوشسکو شد.

ناگفته نماند به غیر از پیکان، هواپیمایی که توسط چائوشسکو بین سال‌های 1986 و 1989 برای انجام سفرهای رسمی مورد استفاده قرار می‌گرفت نیز به حراج گذاشته شده بود. این هواپیما که قیمت پایه آن 25 هزار یورو بود، نتوانست مجموعه‌داران را برای خرید خود متقاعد کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی