ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تعطیلی صنعت خودروسازی
اخبار خودرو

از استاندارد یورو 6 فعلا خبری نیست

پیاده سازی استانداردهای 85گانه در صنعت خودرو، چند سالی است که از سوی سازمان استاندارد دنبال می‌شود. هر چند خودروسازان به بهانه‌های مختلفی همچون تحریم بارها اجرای این استانداردها را به تعویق انداخته‌اند. شورای عالی ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۵

پیاده سازی استانداردهای 85گانه در صنعت خودرو، چند سالی است که از سوی سازمان استاندارد دنبال می‌شود. هر چند خودروسازان به بهانه‌های مختلفی همچون تحریم بارها اجرای این استانداردها را به تعویق انداخته‌اند. شورای عالی استاندارد که چندی پیش از تعلیق 9 استاندارد از مجموعه استانداردها خبر داده بود، اکنون به تشریح جزئیات این تصمیم‌گیری پرداخته ‌است. براساس گفته‌های وحید مرندی مقدم،‌ معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد برخی استانداردهای مربوط به سیستم‌های ایمنی نظیر سیستم کنترل پایداری٬‌ سیستم ترمز اضطراری، سیستم هشدار انحراف از مسیر و استحکام کابین خودروهای تجاری و استاندارد حفاظتی عابرین پیاده از جمله موارد حذف شده‌اند.

به نقل از مهر دلیل تصمیم به لغو اجرای 9 استاندارد مذکور را شرایط خاص کشور عنوان می‌کند. او می‌گوید که تحریم‌های ظالمانه اعمال شده علیه صنعت خودرو کشور، ما را مجاب کرد که اجرای 9 استاندارد از استانداردهای 85 گانه را تعلیق کنیم.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد، در عین حال تاکید می‌کند که با وجود حذف 9 استاندارد، خودروسازان ملزم به رعایت 76 استاندارد باقی مانده هستند. او در ادامه خاطر نشان کرد که وقتی می‌گوییم 9 استاندارد تعلیق شده، به این معنا نیست که همه خودروهای تولید شده این 9 استاندارد را رعایت نکرده‌اند.

مرندی مقدم، 9 استاندارد تعلیق شده از مجموعه استانداردهای 85 گانه را این گونه بر شمرد: «استاندارد حفاظت از عابر پیاده، نشانگر تعویض دنده، نشانگر فشار باد تایرها، کنترل پایداری در ترمز گیری، چراغ رانندگی در روز، الزامات نصب چراغ، سیستم ترمز اضطراری، سیستم هشدار انحراف از مسیر و استحکام کابین خودروهای تجاری.»

به گفته این مقام مسئول، خودروسازان در حال تلاش برای ساخت سیستم‌های هشدار حفاظت از عابر پیاده و هشدار انحراف از مسیر هستند و در آینده شاهد به کار گیری این سیستم‌ها در خودروهای داخلی خواهیم بود. مرندی همچنین تاکید کرده که تمام آن 9 استاندارد قابل بازگشت هستند و هر وقت شورای استاندارد تصمیم به اجرای دوباره آنها بگیرد، خودروسازان ملزم به پیروی و رعایت می‌شوند.

از استاندارد یورو 6 فعلا خبری نیست [به روز رسانی] - خرداد 1400

ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت:

درصد آلایندگی تعریف شده برای استاندارد یورو 6 به هیچ عنوان با موتورها و خودروهای کنونی سازگار نیست، به طوری که این خودروها قادر به اخذ این استاندارد نیستند. اعمال استاندارد یورو 6 در صورتی مقدور است که تغییرات تکنولوژیکی از جمله هیبریدی شدن خودروها یا تبدیل موتورها از چهار سیلندر به سه سیلندر اتفاق بیفتد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

    استاندار اضافی به چه درد میخورد وقتی که باید باشد نیست
    و السلام

  • esmiz
    esmiz | ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

    حالا سیستم کنترل پایداری و... به کنار یعنی الان خودرو سازها نمی تونن چراغ رانندگی در روز رو به خاطر تحریم روی خودروهای خود پیاده کنند بیان من خودم برای تمام خودرو ها با قیمت خیلی مناسب اضافه می کنم این طوری اشتغال هم ایجاد می شه بحث سره نتونستن نیست وقتی می شه به روز نبود و به قیمت روز فروخت چرا باید نفروخت

  • Xperia_Sola
    Xperia_Sola | ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

    الآن ما نفهمیدیم خودورویی که ۹۵ درصد به بالا بومی سازی کردن و می خوان چهارتا استاندارد خیلی معمولی که الآن موتورهای هندی واراداتی هم دارن با خاطر تحریما نمی شه ؟! الآن نشانگر دنده و چراغ روز آپشن خیلی پیچیده ایی؟! ما که صنایع ال ای دی داریم اونام از همین تکنولوژی استفاده می شه! دزدا رفیق همه ان

مطالب پیشنهادی