ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

راکتور همجوشی هسته‌ای «خورشید مصنوعی» چین با بیش از ۱ دقیقه فعالیت رکورد زد

چندین ماه پیش برای اولین بار یکی از راکتورهای همجوشی هسته‌ای چین به نام «خورشید مصنوعی» راه‌اندازی شد و توانست برای مدت کوتاهی دمای بالای ۱۵۰ میلیون درجه سلسیوس را ایجاد کند. اما حالا راکتور ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

چندین ماه پیش برای اولین بار یکی از راکتورهای همجوشی هسته‌ای چین به نام «خورشید مصنوعی» راه‌اندازی شد و توانست برای مدت کوتاهی دمای بالای ۱۵۰ میلیون درجه سلسیوس را ایجاد کند. اما حالا راکتور دیگری به موفقیت جدیدی دست پیدا کرده که آن هم در رده خورشید مصنوعی قرار می‌گیرد.

طبق گزارش خبرگزاری دولتی چین، «توکاماک ابررسانای تجربی پیشرفته» (EAST) توانسته برای مدت ۱۰۱ ثانیه در دمای ۱۲۰ میلیون درجه سلسیوس فعالیت کند. البته این راکتور دمای بالاتر را هم تجربه کرده و توانسته برای مدت ۲۰ ثانیه دمای ۱۶۰ میلیون درجه سلسیوس را حفظ کند.

EAST سال قبل توانست دمای بالاتر از ۱۰۰ میلیون را تجربه کند و راکتور «توکامک HL-2M» هم سال گذشته میلادی در آزمایشی برای مدت ۱۰ ثانیه توانست در دمای ۱۵۰ میلیون درجه سلسیوس به فعالیت ادامه دهد.

چین با راکتورهای همجوشی هسته‌ای می‌خواهد بطور نامحدود به انرژی پاک دست پیدا کند، اما برای رسیدن به این هدف باید با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم کند. در حقیقت چندین دهه می‌شود که دانشمندان شروع بکار روی چنین ایده‌ای کرده‌اند، اما حالا به تازگی چنین راکتورهایی فعالیت‌هایشان را بطور آزمایشی کلید زده‌اند.

خورشید مصنوعی

این راکتورها به علت اینکه می‌خواهند واکنش‌های همجوشی هسته‌ای خورشید را تکرار کنند، به نام خورشید مصنوعی شناخته می‌شوند که البته دمای بسیار بالاتری نسبت به خورشید دارند. حداکثر دمای خورشید ۱۵ میلیون درجه سلسیوس است که ۱۰ برابر کمتر از راکتور چین محسوب می‌شود.

زمانی که دو اتم با هم جوش می‌خورند، حجم بالایی انرژی آزاد می‌شود که بشر می‌خواهد به چنین انرژی روی زمین دست یابد. به همین علت باید راکتوری ساخته شود که بتواند برای مدت طولانی در دمای فوق‌العاده بالا فعالیت کند که کار بسیار دشواری است.

اگرچه در سال‌های اخیر دانشمندان به موفقیت‌های بزرگی مانند خورشید مصنوعی دست پیدا کرده‌اند، اما همچنان تا عملیاتی شدن آن‌ها راه طولانی در پیش داریم. در کنار خورشید مصنوعی که به موفقیت جدیدی دست پیدا کرده، کشورهای مختلفی از جمله خود چین می‌خواهند بطور مشترک پروژه دیگری به نام «ITER» را برای شبیه‌سازی خورشید تا سال ۲۰۲۵ در فرانسه تکمیل کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی