ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

راهنمای خرید کتاب فیزیکی و الکترونیکی از سایت‌های ایرانی

با شیوع ویروس کرونا تا حدی رفتار مصرف کنندگان محصولات مختلف تغییر پیدا کرده و خرید آنلاین تقریبا رشدی دو برابری نسبت به سالیان گذشته داشت. خرید آنلاین محصولات همچنان توسط نهادهای مختلف توصیه می‌شود ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۲

با شیوع ویروس کرونا تا حدی رفتار مصرف کنندگان محصولات مختلف تغییر پیدا کرده و خرید آنلاین تقریبا رشدی دو برابری نسبت به سالیان گذشته داشت. خرید آنلاین محصولات همچنان توسط نهادهای مختلف توصیه می‌شود تا افراد کمتری از خانه‌ها خارج شده و بتوانیم موج‌ جدید کرونا را نیز با کمترین تلفات سپری کنیم.

با توجه به اینکه اخیرا از روز جهانی کتابخوانی گذر کردیم؛ در این مطلب به معرفی فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی برای خرید کتاب می‌پردازیم. در وهله اول فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید کتاب به صورت فیزیکی را معرفی کرده و سپس به اپلیکیشن‌های کتابخوان برای خرید کتاب‌های آنلاین پرداخته‌ایم.

لازم به ذکر است که به مبحث کتاب‌های صوتی در این مطلب به طور دقیق پرداخته نشده و به اشاره‌ای کوتاه بسنده شده است. در مقالات آتی درباره نحوه خرید کتاب صوتی مطلبی تفصیلی خواهیم داشت.

۱- شهر کتاب آنلاین

نام کتاب در کشور ما با فروشگاه‌های شهر کتاب گره خورده، فروشگاه‌هایی که تقریبا در بسیاری از شهرهای کشور شعبه دارند و در کلانشهرها نیز چندین شعبه فیزیکی دایر کرده‌اند. سایت شهر کتاب آنلاین در واقع وبگاه رسمی این فروشگاه‌های آنلاین است و به فروش کتاب، آلبوم‌های موسیقی، فیلم‌های سینمایی، نوشت افزار و دست‌سازه‌های هنری می‌پردازد. آنطور که این وبسایت اعلام کرده بیش از ۲۵۰ هزار محصول در آن گنجانده شده و نیم میلیون کاربر دارد.

امکان جستجوی پیشرفته در فروشگاه شهر کتاب فراهم است و کتابخوانان می‌توانند کتب یک نویسنده خاص را جستجو کنند و یا کتابهای یک ناشر خاص را دنبال کنند. تگ کردن اسامی نویسندگان و ناشران و مترجمان نیز باعث شده تا در حین جستجو بتوان به راحتی تمامی آثار مربوطه به آنها را پیدا کرد. صفحات سبک سایت برای وبگردی بیشتر و انتخاب کتاب کار را برای کاربران آسان کرده است.

کارت هدیه مجازی شهر آنلاین کتاب از دیگر محصولات این وبسایت است که هدیه مناسبی برای کتابخوانان محسوب می‌شود. این کارت‌های هدیه در قیمت‌های مختلف عرضه شده و از آنها می‌توان فقط و فقط برای خرید از این وبسایت استفاده کرد.

نقاط ضعف:

شهر کتاب آنلاین اپلیکیشن ندارد و باید خرید از طریق سایت انجام شود. خود سایت مشکلات فنی کوچکی دارد که گاه در حین جستجوی کتاب کاربر را گیج می‌کند. طراحی رابط کاربری سایت آنچنان ساده نیست. با اینکه سایت برای برخی کتب به جز معرفی مشخصات اصلی کتاب، توضیحاتی هم نوشته است اما برخی از کتاب‌ها نیز فاقد توضیحات هستند. بخش نظرات در شهر کتاب آنلاین تقریبا فعال است و می‌توان با نظرات کاربران به اطلاعات بهتری درباره کتاب‌ها پی برد. موجودی کتاب‌ها نسبت به برخی سایت‌های دیگر کمتر است هرچند گزینه پس از موجود شدن خبرم کن در سایت قرار داده شده است. بخش کتاب‌های خارجی وبسایت شهر کتاب مانند شعبه مرکزی آن نیست و اطلاعات کاملی ندارد.

نحوه ارسال:

شهر کتاب آنلاین از معدود سایت‌های حوزه فروش کتاب است که وعده داده محصولاتش را به سراسر جهان پست می‌کند. برای مشتریان داخل کشور هم پست و پیک (در شهر تهران) در نظر گرفته شده است و ارسال برای خرید بالای ۲۰۰ هزار تومان رایگان خواهد بود. حتی ارسال با پیک از سوی این مجموعه معمولا دو سه روز کاری زمان می‌برد و البته گزینه ارسال سریع اخیرا برای شهروندان تهرانی در نظر گرفته شده است.

۲- سی بوک

سی بوک جایی برای خرید لوازم التحریر

سی‌بوک از جمله سایت‌های تقریبا تازه‌نفس در حوزه فروش کتاب است که توانسته در مدت زمان کوتاهی که از فعالیتش می‌گذرد خودش را در بین سایت‌های برتر قرار دهد. فعالیت مناسب در شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای خوب در این شبکه‌ها، آرشیو نسبتا کامل کتاب‌ها و ارسال یک روزه کتاب‌ها با قیمتی تقریبا مناسب و البته ثابت و همچنین تخفیف‌های همیشگی که این وبسایت برای کاربران خود می‌گذارد، باعث شده که سی‌بوک گزینه مناسبی برای خرید کتاب فیزیکی تلقی شود. سی‌بوک بخش فروش لوازم هنری و نوشت افزار هم دارد ولی در این بخش آنچنان پررنگ فعالیت نمی‌کند و تمرکز اصلی خود را روی فروش کتاب گذاشته است. کدهای تخفیف متعددی که سی بوک در اختیار کاربرانش می‌گذارد باعث شده که مشتریان وفادار زیادی پیدا کند.

جستجو در سی‌بوک به راحتی شهر کتاب آنلاین نیست، هرچند گزینه جستجوی ترکیبی وجود دارد که می‌تواند تا حدی این نقص را جبران کند.

بلاگ مجزای سی‌بوک وبسایتی فعالیت خود را در ماه‌های اخیر زیاد کرده و مقالات و لیست‌های زیادی برای عاشقان کتاب تدارک دیده که به درد بخور هستند.

نقاط ضعف:

موجودی کتاب‌ها در سی‌بوک زود تمام می‌شود و برای شارژ شدن کتاب‌ها باید چند روزی صبر کنید. صفحات این وبسایت تقریبا سنگین هستند و وب‌گردی در آن برای خریداران کار راحتی نیست. تخفیف‌هایی که سی‌بوک برای کاربران قرار می‌دهد گاه تنها اسم عبارات درشتی چون ۳۰ درصد و ۴۰ درصد را با خود به یدک می‌کشد و در واقعیت در برخی کتب ناشرین تخفیف‌ها به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد. بازه زمان رسیدن بسته به مشتری به طور دقیق اعلام نمی‌شود و مشتری باید کل روز را منتظر دریافت کالاها بماند. بخش کتاب‌های انگلیسی و اورجینال سی‌بوک نیز هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

نحوه ارسال:

سی‌بوک بسته‌ها را هم به صورت پیک در شهر تهران و روز کاری پس از خرید با یک رقم ثابت و هم به صورت پستی می‌فرستد. ارسال رایگان نیز برای خریدهای بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان فعال است.

۳- دیجی کالا

دیجی کالا

هر جا نامی از فروش اینترنتی باشد اسم دیجی کالا به گوش می‌رسد، این فروشگاه اینترنتی که حالا به طور دقیق‌تر یک بازارچه اینترنتی شده از مدتها پیش کالای کتاب را به وسیله چندین تامین کننده عرضه می‌کند.

کتاب‌ها در دیجی کالا مانند بسیاری از کالاهای دیگر این وبسایت گاهی تخفیف‌های خوبی می‌خورند

بسیاری از کتاب‌هایی که نسخه فیزیکی‌شان در دیجی کالا به فروش می‌رسد اگر نسخه الکترونیکی‌شان در اپلیکیشن فیدیبو (متعلق به گروه دیجی کالا) باشد، شما می‌توانید از همان صفحه کتاب مورد نظر به خرید نسخه آنلاین کتاب اقدام کنید و با هزینه‌ای کمتر، کتاب را به صورت آنلاین بخوانید. دیجی کالا همچنین مجلات و کتابهای خارجی زیادی دارد که می‌تواند خوانندگان کتاب‌های نسخه اصلی را راضی نگه‌دارد.

بخش نظرات دیجی کالا از دیگر نقاط قوت این وبسایت به شمار می‌رود که در بخش کتاب‌ها هم فعال است و می‌تواند راهنمای مناسبی برای خریداران کتاب‌ها باشد.

نقاط ضعف:

ترجمه‌های بسیار بدی از برخی کتاب‌های مشهور در دیجی کالا پیدا می‌شوند که ناشران گمنامی عرضه‌کنندگان آن هستند؛ کتاب‌هایی که کیفیت چاپ خوبی هم ندارند ولی با قیمت پایین‌تر عرضه می‌شوند و برخی مشتریان به اشتباه این کالاها را خریداری می‌کنند. توضیحات برخی کتاب‌ها گنگ بوده و دسته بندی برخی کتب نیز غلط است. آرشیو چندان کاملی از کتاب‌های قدیمی‌تر در دیجی کالا وجود ندارد. جستجوی کتاب در دیجی کالا ممکن است برای برخی کاربران گیج‌کننده باشد و باید بدانید که حتما نام کتاب را پس از ورود به بخش کتاب در نوار جستجوی دیجی کالا جستجو کنید تا به جواب‌های بهتری برسید.

ارسال کالاها:

رویه ارسال در دیجی کالا در بخش کتاب هم مانند سایر بخش‌ها است، برخی موارد توسط خود دیجی کالا ارسال می‌شود و برخی موارد را نیز می‌توان با گزینه ارسال توسط فروشنده دریافت کرد. هزینه ارسال کالاها نیز بسته به نوع ارسال متفاوت است.

۴- آدینه بوک

آدینه مناسب برای خرید کتاب اینترنتی

سایت آدینه بوک از قدیمی‌های حوزه فروش کتاب آنلاین به شمار می‌رود و در طول تاریخ فعالیت خود همکاری‌های متعددی با نمایشگاه کتاب داشته و برای کتابخوانان از این حیث آشناست. آدینه بوک در سالهای اخیر مورد تغییر و تحول قرار گرفته و عملکرد بهتری نسبت به سالهای گذشته دارد.

آدینه بوک مرجع خوبی برای پیدا کردن کتب تخصصی و دانشگاهی است که شاید در دیگر سایت‌ها کمتر پیدا شوند و همچنین برخی از کتاب‌های قدیمی‌تر که به اصطلاح خود کتاب‌بازها «چاپ قدیم» هستند در این وبسایت بیشتر یافت می‌شود. به خاطر قدمت آدینه بوک، محصولات داخل این سایت می‌تواند یک مرجع برای دوستداران کتاب هم باشد تا بدانند کتاب مورد علاقه‌‌شان در چه سالی و توسط چه ناشری ترجمه شده است و آیا هنوز در بازار به راحتی یافت می‌شود یا خیر.

بخش فروش کتاب‌های دست دوم در آدینه بوک نیز به نوع خود جالب توجه است و طرح قفسه مهربانی این وبسایت نیز که کتاب‌های معدودی را به صورت رایگان به مشتریان اعطا می‌کند از ویژگی‌های مثبت آن به شمار می‌رود.

نقاط ضعف:

رابط کاربری و طراحی سایت آدینه بوک با بی‌سلیقگی صورت گرفته و با وجود اینکه در سالهای اخیر این طراحی‌ها مجددا صورت گرفته اما همچنان چنگی به دل نمی‌زند. اطلاعات درباره کتاب‌ها نیز بسیار ناقص است و تنها به مواردی چون مشخصات کلی کتاب بسنده شده است.

ارسال کالاها:

هزینه ارسال کالاها در آدینه بوک نسبت به سایر سایت‌های مشابه کمتر بوده و ارسال آنها هم از طریق پست و هم پیک با رقمی تقریبا ثابت انجام می‌شود. آدینه بوک هم مانند اکثر فروشگاه‌های اینترنتی کتاب اپلیکیشن ندارد و برای تهیه کتاب تنها باید از وبسایت آن بازدید نمایید.

۵- باهوک

باهوک

باهوک نیز جزو کتاب‌فروشی‌های آنلاین تقریبا تازه نفس به شمار می‌رود و با اینکه سالها به عنوان یک کتابفروشی فیزیکی کار می‌کرده اما کمتر از ۵ سال است که وارد حوزه فروش کتاب آنلاین شده است. مزیت رقابتی باهوک با سایر فروشگا‌های اینترنتی کتاب داشتن اپلیکیشن است که در این مطلب به بررسی کامل آن پرداخته‌ایم. باهوک لیست‌هایی پیشنهادی در سایت و اپلیکیشن خود قرار می‌دهد که می‌تواند برای کتاب‌خوان‌ها جذاب باشد. جستجو در باهوک نیز کاری راحت بوده و رابط کاربری وبسایت و اپلیکیشن هر دو بسیار با دقت و ظرافت انجام شده است.

نقاط ضعف:

باهوک آرشیو چندان غنی برای عرضه کتاب ندارد و معمولا تخفیف‌های چشم‌گیری هم روی محصولات خود عرضه نمی‌کند. نحوه ارسال کالاها نیز به سرعت نیست و اگر عجله خاصی برای تهیه کتاب دارید، ممکن با چالش مواجه شوید.

ارسال کالا:

خبری از ارسال سریع یا ارسال با پیک در باهوک نیست و سفارشات تنها از طریق پست به دست مشتریان می‌رسد و البته برای خریدهای بالای ۱۵۰ هزار تومان، این ارسال رایگان خواهد بود.

۶- کتاب گیسوم

گیسوم شبکه خرید اینترنتی کتاب

کتاب گیسوم متفاوت از تمامی فروشگاه‌های اینترنتی که پیش‌تر معرفی شدند بوده و فعالیت آن از سایر مواردی که در این فهرست معرفی شد مجزاست. در کتاب گیسوم شما می‌توانید دنبال کتاب‌های کمیاب و نایاب بازار کتاب بگردید. در واقع در این وبسایت شما کتابی که در بازار در هر سالی چاپ شده باشد را درخواست می‌دهید و تیم گیسوم به دنبال کتاب مربوطه می‌گردد. آنها کتاب را از زیر سنگ هم شده پیدا می‌کنند ولی شاید کتاب دست دوم باشد و یا پارگی‌هایی داشته باشد که تمامی این موارد به شما اطلاع داده خواهد شد. شما سپس می‌توانید کتاب را با قیمتی که خود وبسایت مشخص می‌کند به علاوه دستمزد کسی که کتاب را برایتان پیدا کرده خریداری کنید و آن را تحویل بگیرید. کتاب گیسوم برای آن دسته از کتابخوانانی است که دنبال اثری گشتند و هرجا سر زدند به بن‌بست خوردند.

اپلیکیشن‌های کتابخوانی

۱- طاقچه

طاقچه محل مطالعه و خرید کتاب دیجیتال

طاقچه در طول سالها فعالیت خود کتاب‌های زیادی را روی بستر خود عرضه کرده و ارائه نسخه وب و ویندوز در کنار اپلیکیشن نیز از موارد مثبتی است که توسط این تیم انجام شده است. طاقچه ده‌ها هزار کتاب رایگان و غیررایگان برای عرضه دارد و بسیاری از کتاب‌ها را همزمان با نشر و یا حتی پیش از نشر کاغذی به خوانندگان عرضه می‌کند. بلاگ طاقچه می‌تواند کمک مفیدی برای پیدا کردن کتاب مورد علاقه کتابخوان‌ها باشد.

بخش بی‌نهایت طاقچه نیز بخش اشتراکی این اپلیکیشن به شمار می‌رود و کاربران می‌توانند با پرداخت یک هزینه اشتراک به بخش اعظمی از کتاب‌های ناشران در این اپلیکیشن برای مدت زمان خاصی دسترسی داشته باشند.

کتابخوان الکترونیکی که برای خواندن کتاب‌های طاقچه به آن نیاز دارید در واقع باید یک کتابخوان الکترونیکی با سیستم عامل اندروید باشد. مدتهای مدیدی طاقچه خبر از عرضه کتابخوان‌های BOOX باندل شده توسط این مجموعه در بازار می‌داد اما این خبر با بالا رفتن نرخ ارز در سالهای گذشته دائما تاخیر و تاخیر خورد تا اینکه در نهایت به نظر نمی‌رسد طاقچه قصد انجام چنین کاری را داشته باشد.

۲-فیدیبو

فیدیبو مرجع خرید کتاب دیجیتال

فیدیبو از محصولات گروه دیجی کالا به شمار می‌رود و به واسطه همین سرمایه‌گذار قدرتمند توانسته به خوبی خودش را در بین کتابخوان‌ها بشناساند. نمایشگاه‌های فیزیکی کتاب در سالیان گذشته میزبان بنرها و بیلبوردهای بزرگ فیدیبو بود و این ناشر الکترونیکی توانسته با ناشرین چاپی قدری در بازار کتاب همکاری مستمری داشته باشد. فیدیبو با بازیگران و مجریان مطرح تلویزیونی نیز همکاری‌هایی برای ارائه کتاب‌های صوتی داشته و اخیرا اعلام کرده که حمایت‌های ویژه‌ای برای انجمن‌های کتابخوانی هم در نظر گرفته است.

فیدیبو اخیرا با راه‌اندازی بخشی به نام فیدی‌پلاس بخشی مانند «بی‌نهایت» طاقچه راه‌اندازی کرده و با دریافت مبلغی از مشتریان خود، آنها را به اشتراک کتابخانه عمومی خود در می‌آورد.

همچنین اگر کتابخوان الکترونیکی فیدیبوک را از دیجی کالا خریده باشید می‌توانید فیدیبو و کتاب‌هایتان در این اپلیکیشن را در این کتابخوان نسبتا ارزان (با توجه به مدل‌های مشابه در بازار) مطالعه کنید.

۳-کتابراه

کتابراه مرجع مطالعه و دانلود کتاب آنلاین

کتابراه به عنوان بازیگر سوم حوزه کتاب‌های آنلاین شناخته می‌شود و هنوز نتوانسته آنطور که باید در این بازار حاضر شود، با این وجود کتابراه با ارائه برخی کتاب‌ها در بازه زمانی زودتر از دو اپلیکیشن دیگر در بین کتاب‌بازها شناخته می‌شود. کتابراه بخشی مانند کتابخانه عمومی در خود ندارد ولی تخفیف‌های عمومی زیادی به مشتریان خود عرضه می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Chris Redfield
    Chris Redfield | ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

    ساربوک هم خوبه

  • XoERFANoX
    XoERFANoX | ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

    بهترین تجربه هام رو با ایران کتاب دارم ، سایتش خیلی طراحی بهتری نسبت به بقیه داره ، اسم نویسنده یا مترجم رو جستجو میکنی برات میاره ، بعد از یک قیمتی هم ارسالش رایگان میشه ولی تخفیف هاش نسبت به دیجیکالا و 30بوک کمتره ، از همه بدتر شهرکتابه . اگر تخفیفای ایران کتاب بیشتر بود قطعا انتخاب اولم بود . ولی این 3تا رو دوست دارم
    از لحاظ طراحی سایت و جستجو و کتابگردی انلاین: ایران کتاب
    از لحاظ تخفیف: دیجیکالا
    بین این دوتا: 30بوک(ارسالش هیچوقت رایگان نیست)

مطالب پیشنهادی