ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سامانه فکت یار
تکنولوژی

سامانه «فکت یار» برای مقابله با نشر اخبار جعلی رونمایی شد

مرکز تخصصی شتاب‌دهنده فناوری‌های علوم اجتماعی محاسباتی با حمایت مرکز نوآوری آومیک، از سامانه «فکت یار» رونمایی کردند. فکت یار با هدف مقابله با نشر شایعات و اخبار نادرست در فضای رسانه‌ای و فضای مجازی ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۰

مرکز تخصصی شتاب‌دهنده فناوری‌های علوم اجتماعی محاسباتی با حمایت مرکز نوآوری آومیک، از سامانه «فکت یار» رونمایی کردند. فکت یار با هدف مقابله با نشر شایعات و اخبار نادرست در فضای رسانه‌ای و فضای مجازی راه‌اندازی شده است.

فکت یار با متدولوژی سه مرحله‌ای پس از رصد جامع اطلاعات و اخبار منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، اخبار مشکوک و نادرست و شایعات و فیک‌نیوزها را با استفاده از هوش مصنوعی و نظر خبرگان‌ شناسایی کرده و در نهایت بر مبنای فکت‌های قابل دستیابی در خصوص درست یا نادرست بودن آن‌ها اظهارنظر می‌کند.

روند بررسی به این صورت است که در ابتدا اخبار شبکه‌های اجتماعی گردآوری شده و از این بابت که ارزش خبری دارند یا خیر، غربال می‌شوند. مواردی که از اهمیت خبری بالاتری برخوردار هستند، سپس وارد فاز شناسایی می‌شوند که در این فاز 50 پست برتر پلتفرم منتشر کننده آن اخبار توسط نیروی انسانی و همزمان 200 پست برتر همان پلتفرم توسط هوش مصنوعی فکت یار بررسی می‌شوند.

سامانه فکت یار

اما مرحله پایانی کار، راستی آزمایی انسانی است که طی این مرحله اقداماتی نظیر جستجوی اینترنتی، جستجوی منابع خبری، تماس با سازمان‌ها و تماس با اشخاص انجام می‌گیرد تا اخبار صحیح به درستی از اخبار کذب و غیرواقعی تفکیک شوند.

فکت یار فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده که با مراجعه به وبسایت این سرویس، همین حالا می‌توانید تعدادی از اخبار بررسی شده توسط آن که عمدتا اخبار انتخاباتی هستند را مشاهده کنید.

گفته شده که اهداف اصلی راه‌اندازی سامانه فکت یار راستی‌آزمایی اخبار و اطلاع‌رسانی درباره اخبار جعلی و شایعات در فضای رسانه‌ای کشور به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی و مجازی و پیام‌رسان‌ها بوده است.

مرکز تخصصی شتاب‌دهنده فناوری‌های علوم اجتماعی محاسباتی زیرمجموعه شرکت متدیتا مستقر در مرکز نوآوری آومیک سازمان ساترا است. برای امتحان و شروع استفاده از سامانه فکت یار می‌توانید همین حالا به آدرس اینترنتی http://www.factyar.com مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mahdi Norouzi
    Mahdi Norouzi | ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

    خو اینا اونچیزی و میبینن ک خودشون دوس دارن .

  • m8saeed
    m8saeed | ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

    بیشترین شایعات و خزعبلات تو واتس‌اپ منتشر میشه، اونوقت تو لیست رصد نیست

مطالب پیشنهادی