ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

۱۰۰ روز اول حضور مریخ‌نورد استقامت در سیاره سرخ به روایت تصویر

مریخ‌نورد استقامت ناسا چندین ماه پیش به مریخ رسید و به دنبال نشانه‌ای از حیات و همچنین بررسی آب و هوای گذشته این سیاره سرخ است. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به ۱۰۰ روز حضوری ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

مریخ‌نورد استقامت ناسا چندین ماه پیش به مریخ رسید و به دنبال نشانه‌ای از حیات و همچنین بررسی آب و هوای گذشته این سیاره سرخ است. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به ۱۰۰ روز حضوری در این سیاره داشته باشیم.

از زمانی که مریخ‌نورد استقامت پا روی سیاره سرخ گذاشته، تصاویر جذابی از آن ثبت کرده و به زمین فرستاده است. محل فرود این کاوشگر در دهانه «جیزرو» بود و با خودش یک هلیکوپتر کوچک به نام «نبوغ» هم برده است که تصاویری هوایی از مریخ برای علاقه‌مندان و البته دانشمندان فضایی ارسال کرده است.

نبوغ اولین دستاورد بشر برای پرواز در سیاره دیگری به حساب می‌آید و این هلیکوپتر توانسته چندین بار روی این سیاره پرواز کند.

در ادامه نگاهی به برخی تصاویر جذاب از ۱۰۰ روز حضور این کاوشگر ناسا روی مریخ خواهیم داشت.

مریخ‌نورد استقامت
در تاریخ ۱۷ فروردین، مریخ‌نورد استقامت از دوربین واتسون برای ثبت این سلفی در کنار هلیکوپتر نبوغ استفاده کرد. تصویری که می‌بینید، در حقیقت ترکیبی از ۶۲ عکس جداگانه است که به یکدیگر متصل شده‌اند.
مریخ‌نورد استقامت
چند روز قبل، نبوغ زیر استقامت مستقر شده بود.
این هلیکوپتر ۱.۸ کیلوگرمی نشان‌دهنده فناوری برای حمل و نقل هوایی در اتمسفر رقیق مریخ است.
در تاریخ ۳۰ فروردین، نبوغ اولین پروازش را روی مریخ انجام داد و انسان توانست روی سیاره دیگری پرواز کند. نبوغ که در مرکز این تصویر به چشم می‌خورد، ۳ متر از سطح فاصله گرفت و برای چندین ثانیه در هوا شناور بود.
نبوغ اولین تصویر هوایی رنگی‌اش را در دومین پرواز گرفت. این هلیکوپتر ۵ متر از سطح فاصله داشت.
مریخ‌نورد استقامت
نبوغ در سومین پروازش، تصویری از استقامت گرفت. این هلیکوپتر کوچک در فاصله ۸۵ سانتی‌متری این کاوشگر قرار داشت و در حال پرواز در ارتفاع ۵ متری بود. یکی از پاهای نبوغ هم در گوشه تصویر به چشم می‌خورد.
در تاریخ ۱۷ اردیبهشت، نبوغ به بالاترین ارتفاعش یعنی ۱۰ متر رسید و ۱۲۹ متر برای رسیدن به نقطه فرود جدید پرواز کرد.
مریخ‌نورد استقامت
دو ماه پیش از آن، مریخ‌نورد استقامت اولین حرکتش را در دهانه جیزرو تجربه کرد. این کاوشگر ۱ تنی تجهیزات پیشرفته زیادی برای جمع‌آوری اطلاعات از وضعیت مریخ دارد.
استقامت به یک لیزر برای جمع‌آوری داده از ژئولوژی مریخ مجهز شده و زمانی که در حال بررسی این سنگ ۱۵ سانتی‌متری، چندین حفره روی آن بجا گذاشته است.
این مریخ‌نورد به چندین دوربین مجهز شده که تصویر بالا، توسط چشم راست دوربین Mastcam-Z گرفته شده که یکی از جفت دوربین برای ارائه دید استریو مشابه چشم انسان است.
این تصویر که توسط دوربین سمت چپ Mastcam-Z گرفته شده، با رای عمومی به عنوان بهترین تصویر هفته ششم ماموریت استقامت انتخاب شد.
این تصویر، تپه سانتا کروز را نشان می‌دهد که ۲.۵ کیلومتر با مریخ‌نورد فاصله دارد. کل این صحنه در دهانه جیزرو قرار دارد.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • raminshayesteh
    raminshayesteh | ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

    واقعا از دیدن این عکسا شگفت زده شدم و باید گفت الله اکبر...

مطالب پیشنهادی