ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واردات مستقیم خودرو
اخبار خودرو

تغییر رویکرد واردکنندگان خودرو به احداث خطوط مونتاژ در ایران

اگر مذاکرات برجامی اخیر نتیجه دهد و تحریم‌های اعمالی علیه کشورمان لغو شود، دور از انتظار نیست که خودروسازان خارجی با طرح‌های متنوعی به بازار کشورمان بازگردند. وزارت صمت نیز دیگر خواهان همکاری با خودروسازان ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

اگر مذاکرات برجامی اخیر نتیجه دهد و تحریم‌های اعمالی علیه کشورمان لغو شود، دور از انتظار نیست که خودروسازان خارجی با طرح‌های متنوعی به بازار کشورمان بازگردند. وزارت صمت نیز دیگر خواهان همکاری با خودروسازان خارجی به شیوه گذشته و واردات مستقیم خودرو به کشور نیست. در همین راستا گفته می‌شود تعدادی از خودروسازان خارجی که پیش‌تر صرفا واردکننده بوده‌اند، برای تولید و مونتاژ وارد کشور خواهند شد و به این ترتیب احتمالا دیگر خبری از واردات خودرو به شیوه قدیمی نخواهد بود.

تعدادی از خودروسازان خارجی که پیش از این با شرکای ایرانی خود همکاری داشته و مشترکا محصول تولید می‌کردند احتمالا به صورت مستقل در کشور فعالیت خواهند کرد.

تعدادی دیگر از خودروسازان خارجی نیز به سراغ بخش خصوصی رفته و احتمالا تحت همکاری با آنها، محصولاتشان را در ایران تولید خواهند کرد.

به نقل از دنیای اقتصاد، تا پیش از اعمال تحریم‌ها و ممنوعیت واردات خودرو اکثر شرکای خارجی صنعت خودروسازی کشورمان محصولاتشان را به ایران صادر کرده و خبری از مونتاژ و تولید در داخل کشور نبود. درست زمانی که واردات خودرو به بهانه لوکس بودن آن ممنوع شد بسیاری از نمایندگی‌های واردکننده خودرو تعطیل شدند و آنهایی که دوام آوردند نیز تمرکز خود را روی خدمات پس از فروش و محصولات دست دوم گذاشتند.

در کنار تمامی این چالش‌ها بالا رفتن یک باره قیمت ارز و نوسانات آن در طی ۳ سال اخیر آخرین ضربه را به شرکت‌های واردکننده خودرو زده و آن‌ها را سرخورده کرد.

واردات مستقیم خودرو

میتسوبیشی

میتسوبیشی موتورز ژاپن از جمله خودروسازانی است که احتمال داده می‌شود روش همکاری با شرکای ایرانی خود را تغییر داده و به سمت تولید خودرو در کشور حرکت کند. این شرکت خودروسازی در اوج دوران پسابرجام (سال ۹۶) به فکر تولید در ایران افتادند و سهام سایپای خمین را خرید و حتی گفته می‌شود بخشی از تجهیزات مورد نیاز برای تولید محصولاتش را در آن نصب کرد.

میتسوبیشی تنها شرکتی نیست که قصد دارد به جای صادرات محصول به ایران، تولید (مونتاژ) را در دستور کار خود قرار دهد. در کنار این شرکت، از رامک خودرو (نماینده رسمی سانگ یانگ کره جنوبی) نیز خبر می‌رسد این شرکت هم قصد دارد به سمت مونتاژ محصولات سانگ یانگ در ایران برود.

فولکس واگن

خودروساز دیگر فولکس است که پیش از آغاز تحریم‌ها ماموت خودرو را به عنوان شریک تجاری خود برگزید و این همکاری تا جایی پیش رفت که طرف ایرانی اقدام به احداث کارخانه‌ای جدید برای تولید محصولات فولکس کرد. این در حالی بود که تحریم از راه رسید و ارتباط دو طرف را به مو رساند اما ظاهرا پاره نکرد. گفته می‌شود کارخانه موردنظر مراحل نهایی تجهیز خود را می‌گذراند و اگر چینی‌ها مهمان آن نشوند، میزبان محصولاتی از فولکس واگن خواهد شد. در این صورت، فولکس پس از ۱۲ سال (دوران همکاری با گروه خودروسازی کرمان و مونتاژ فولکس گل) به ایران باز خواهد گشت تا مانند اواسط دهه ۸۰، اقدام به تولید محصول در بخش خصوصی کشور کند.

رنو

رنو خودروساز دیگری است که گفته می‌شود قصد دارد در دوران پساتحریم به صورت مستقل در کشورمان حضور داشته باشد. این خودروساز فرانسوی تجربه حضور در کشورمان را به واسطه پلت‌فرم مشترک ایکس ۹۰ دارد و حتی در دوران پسابرجام نیز تصمیم گرفت حضور مستقلی را در ایران تجربه کند که با سنگ‌اندازی‌های داخلی مواجه شد.

در قراردادی که رنو در پسابرجام با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران امضا کرد، قرار شد سایت بن رو (متعلق به سایپا و واقع در شهرستان ساوه) به این شرکت واگذار شود و رنویی‌ها محصولات خود را در آن تولید کنند. با این حال مسوولان وقت سایپا بن رو را به رنو ندادند و با وقوع تحریم، این شرکت مجبور به ترک ایران شد.

به این ترتیب دور از انتظار نیست که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها سایت بن رو میزبان خطوط تولید رنو باشد که به صورت مستقل فعالیت می‌کند.

در همین راستا البته خرید بخشی از سایپا کاشان و تشکیل شرکت سایپا سیتروئن در این سایت نیز در دوران قبلی اجرای برجام روی داده بود و خودروسازان چینی نیز که گویی از همکاری با دو خودروساز دولتی کشور خسته شده‌اند در دور اخیر همکاری خود به سراغ خودروسازان کوچک بخش خصوصی رفته و خطوط مونتاژی بسیاری را در کشور فعال کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Razmandeh313
    Razmandeh313 | ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

    کار خوبیه، کارآفرینی میشه

مطالب پیشنهادی