ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا بعد از ۳۰ سال دو کاوشگر جدید به سیاره سوزان می‌فرستد

ناسا به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد در دو ماموریت جداگانه‌ «داوینچی پلاس» و «وریتاس» (VERITAS)، دو کاوشگر جدید برای مطالعه و عکسبرداری از سیاره زهره ارسال کند. ماموریت‌های گفته شده بخشی از ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

ناسا به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد در دو ماموریت جداگانه‌ «داوینچی پلاس» و «وریتاس» (VERITAS)، دو کاوشگر جدید برای مطالعه و عکسبرداری از سیاره زهره ارسال کند. ماموریت‌های گفته شده بخشی از برنامه دیسکاوری ناسا هستند که برای ماموریت‌های اکتشافی سیارات در ابعاد کوچک‌تر در نظر گرفته شده و حدود ۵۰۰ میلیون دلار بودجه به آن اختصاص داده شده است.

هدف از ماموریت‌های دوقلوی جدید ناسا، جمع‌آوری اطلاعات پیرامون نحوه‌ تبدیل سیاره زهره به جهنمی با بارش فلز مذاب است. ناهید داخل کمربند حیات منظومه شمسی قرار دارد. سیاره‌هایی با چنین موقعیتی دارای اتمسفری با امکان نگهداری آب به صورت مایع را دارند و احتمال تشکیل حیات در آن‌ها وجود دارد. تعدادی از دانشمندان در سال گذشته به صورت مستقل خبر از کشف گاز فسفین در ابرهای زهره دادند. فسفین به صورت عمده توسط موجودات زنده تولید می‌شود و به همین دلیل توجه سازمان‌های فضایی دوباره به ناهید جلب شده است. 

سیاره زهره
تصویری از سیاره زهره که توسط کاوشگر Parker Solar در تابستان گذشته ثبت شده است.

ماموریت داوینچی پلاس در حدود سال ۲۰۲۹ شروع می‌شود و اولین ماموریت ایالات متحده به اتمسفر سیاره زهره از سال ۱۹۷۸ محسوب می‌شود. فضاپیمای حامل در نظر گرفته شده ابتدا دو چرخش پیرامون ناهید انجام می‌دهد تا بتواند تصاویری از سطح آن به ثبت برساند. سپس کاوشگر آن به داخل اتمسفر غلیظ سیاره ارسال می‌شود تا گازها و سایر عناصر را اندازه‌گیری کند. ناسا اعلام کرده است که سنجش گاز فسفین تنها قسمتی از ماموریت جدیدش خواهد بود و اهداف بزرگتری برای انجام ماموریت در اتمسفر ناهید وجود دارد. 

دیگر ماموریت مرتبط با سیاره زهره، وریتاس نام دارد که یک سال قبل از داوینچی پلاس و در حدود سال ۲۰۲۸ صورت می‌گیرد. وظیفه‌ی ابتدایی آن، چرخش به دور سیاره و تهیه‌ نقشه‌ای سطحی است. کاوشگر Magellan نیز در سال ۱۹۹۰ به هدفی مشابه به فضا ارسال شد، اما نقشه‌ جدید می‌تواند جزئیات بیشتری در خود جای داده باشد تا دید بهتری نسبت به تاریخچه‌ زمین‌شناسی ناهید فراهم کند. ابزارهای پیشرفته‌ کاوشگر، امکان تهیه‌ مدل سه بعدی توپوگرافیک را فراهم می‌کنند و قادر به تشخیص فعالیت‌های آتشفشانی هستند. حسگر دیگر فضاپیمای وریتاس می‌تواند برای سنجش طول موج طراحی شده است تا بخار آب در اتمسفر سیاره را ردیابی کند. 

با وجود این که سیاره زهره درون کمربند حیات قرار دارد، اما دمای بیش از حد آن موجب شده بود تا دانشمندان تصور کنند که هیچ وقت دارای حیات نبوده است. اما ماموریت‌های جدید ناسا به سمت ناهید و اثبات حضور فسفین می‌تواند فرضیه‌های قبلی را باطل سازد و علت تبدیل آن به جهنمی سوزان را شرح دهد. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • داش غلام
    داش غلام | ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

    آقای امام جمعه عزیز: آن چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد.
    ناهید ایرانی نه زهره عربی

    • YAZDAN
      YAZDAN | ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

      👌

    • mahmood torabi
      mahmood torabi | ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

      فقط میخام این دیسلایک ببینم مال کدوم عقب افتاده آیه!

    • امیر امام جمعه
      امیر امام جمعه | ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

      گفته‌ی شما کاملاً صحیح هست ولی داخل متن هم ناهید و هم زهره استفاده شده و صفحه‌ی ویکی‌پدیای فارسی نیز از عبارت زهره استفاده کرده برای عنوانش و در کل زهره در فارسی رایج‌تر از ناهید هست

    • nicsoft
      nicsoft | ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

      اگه کلمه فرانسوی یا انگلیسی به کار می‌برد هم اینو میگفتی؟

مطالب پیشنهادی