ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشی جدید: چاقی می‌تواند خطر عوارض بلندمدت کرونا را افزایش دهد

تاکنون مطالعات زیادی نشان داده‌اند که چاقی بیش از حد می‌تواند ریسک ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش دهد به طوری که بیمار در اولین مراحل ابتلا، به مراقبت‌های ویژه و دستگاه ونتیلاتور نیاز پیدا می‌کند. ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

تاکنون مطالعات زیادی نشان داده‌اند که چاقی بیش از حد می‌تواند ریسک ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش دهد به طوری که بیمار در اولین مراحل ابتلا، به مراقبت‌های ویژه و دستگاه ونتیلاتور نیاز پیدا می‌کند. چاقی می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی، لخته‌های خونی و مشکلات تنفسی شود. علاوه بر این، چاقی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و حالتی از التهاب مزمن را در بدن ایجاد می‌کند. حالا پژوهشی جدید می‌گوید چاقی می‌تواند خطر عوارض بلندمدت کرونا را هم بیشتر کند.

در این مطالعه، پرونده بیمارانی که به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند از اسفند ۹۸ تا تیر ۹۹ در یک دوره پنج ماهه بررسی شد. این بررسی‌ها تا دی ۹۹ نیز ادامه داشت که مشخص شد بیمارانی که دچار چاقی بودند حتی پس از مرحله حاد بیماری کویید-۱۹، در معرض خطر بیشتری قرار داشتند.

محققان در این مطالعه سه شاخص احتمالی در مشکلات طولانی مدت مربوط به کرونا را مورد بررسی قرار دادند. این شاخص‌ها پذیرش بیمارستانی، مرگ و آزمایش‌های تشخیصی بودند که ۳۰ روز و در برخی موارد مدت بیشتری بعد از تست مثبت کووید-۱۹ مشخص شدند.

این شاخص‌ها در پنچ گروه با توجه به شاخص توده بدنی (BMI) این بیماران سنجیده شد؛ ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ (عادی)، ۲۵ تا ۲۹.۹ (اضافه وزن)، ۳۰ تا ۳۴.۹ (چاقی خفیف)، ۳۵ تا ۳۹.۹ (چاقی متوسط) و ۴۰ به بالا (چاقی بیش از حد). چاقی به طور کلی از شاخص ۳۰ به بالا دسته‌بندی می‌شود.

در این مطالعه ده ماهه نشان داده شد که حتی پس از گذراندن مرحله حاد بیماری کووید-۱۹، ۴۴ درصد بیماران به پذیرش در بیمارستان نیاز داشتند و حدود ۱ درصد جان خود را از دست دادند. در ادامه نشان داده شد که در این شرایط، ریسک بستری بیماران با چاقی متوسط و مفرط به ترتیب ۲۸ و ۳۰ درصد بیشتر از بیماران با شاخص عادی بود. علاوه بر این، نیاز به انجام آزمایش‌های تشخیصی در بیماران با چاقی متوسط و مفرط به ترتیب ۲۵ درصد و ۳۹ درصد بیشتر از بیماران با BMI عادی بود.

در بررسی دقیق‌تر، نیاز به تشخیص در بیماری‌های جانبی مثل مشکلات قلبی، عروقی، ریوی، کلیوی، گوارشی و سلامت روان در بیماران با مقدار ۳۵ به بالا BMI بسیار بیشتر بود. این مشکلات در افرادی که دچار چاقی هستند به راحتی می‌تواند با مشکلات التهابی و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی توجیه شود. علاوه بر این، چنین بیماری‌هایی می‌تواند ریسک عوارض بلندمدت پس از کویید-۱۹ را افزایش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی