ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان: مدیریت دریافت کالری برای کاهش وزن موثرتر از رژیم‌های فستینگ است

با وجودی که بسیاری افراد برای کاهش وزن به سراغ رژیم‌های فستینگ می‌روند،‌ محققان بریتانیایی می‌گویند محدودسازی دریافت کالری می‌تواند تاثیر بسیار چشمگیرتری نسبت به سایر روش‌ها داشته باشد. علاوه بر این رژیم‌های فستینگ متناوب ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

با وجودی که بسیاری افراد برای کاهش وزن به سراغ رژیم‌های فستینگ می‌روند،‌ محققان بریتانیایی می‌گویند محدودسازی دریافت کالری می‌تواند تاثیر بسیار چشمگیرتری نسبت به سایر روش‌ها داشته باشد. علاوه بر این رژیم‌های فستینگ متناوب خطراتی همچون کاهش توده عضلانی را نیز به همراه دارد.

رژیم‌های مبتنی بر روزه گرفتن یا فستینگ در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی در کشورهای غربی برای کنترل یا کاهش وزن پیدا کرده است. چنین رژیم‌هایی می‌توانند در قالب عدم مصرف مواد غذایی در ساعت‌های مشخص صورت بگیرد یا در برنامه‌های شدید به عدم دریافت غذا در روزهای خاصی از هفته منتهی شود. بحث بر سر مفید بودن چنین روش‌هایی و تاثیر آن‌ها بر وزن و سلامت عمومی بدن بسیار داغ بوده است و دانشمندان تردید زیادی نسبت به ایمنی و موفقیت آن‌ها داشته‌اند.

تحقیقات قبلی نشان می‌داد که رژیم‌های فستینگ می‌تواند تاثیر مثبتی در کاهش وزن داشته باشد و نرخ پاسخگویی آن مانند سایر روش‌ها اعلام شده بود. اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد حتی در صورت گرفتن رژی‌م فستینگ، اگر میزان دریافت کالری روزانه محدود نشود، هیچ کاهش وزن محسوسی دیده نخواهد شد. در این آزمایش افرادی که تنها مقدار کمی نسبت به میزان توصیه شده در روز، دریافت کردند موفق به کاهش وزن ۱.۹ کیلوگرمی در طی دو هفته شدند.

همچنین مشاهده شده است که کاهش وزن در افرادی که رژیم شدید فستینگ را در پیش گرفتند، از بین رفتن توده عضلانی را تجربه کرده بودند. درحالی که اگر میزان دریافت کالری محدود شود، کاهش وزن ناشی از سوزاندن چربی و کم شدن بافت چربی بدن خواهد بود. تحلیل ماهیچه‌ها ممکن است بی‌ارتباط به فعالیت فیزیکی کم افراد دارای رژیم فستینگ نباشد و در بلند مدت می‌تواند تاثیر بسیار مخربی بر سلامت افراد دربرداشته باشد. 

البته فستینگ برای برخی افراد رژیم راحت‌تری نسبت به کنترل و محدودسازی دریافت کالری محسوب می‌شود. چنین افرادی باید در نظر داشته باشند که تمرین روزانه و فعالیت فیزیکی را نیز در برنامه خود جای دهند تا از تحلیل ماهیچه‌ها جلوگیری کنند. همچنین توجه به دریافت مواد مغذی نیز برای جلوگیری از کمبودهای تغذیه‌ای و آسیب‌های جدی به اندام‌های حیاتی، بسیار ضروری است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی