ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چطور شبیه فیلم‌های سینمایی فیلمبرداری کنیم؟

فیلم‌های سینمایی کیفیت فیلم‌برداری فوق‌العاده‌ای دارند و افراد را جذب خود می‌کنند. شما هم می‌توانید با چندین روش، فیلمبرداری سینمایی و حرفه‌ای را تجربه کنید و ویدیوهای سینمایی‌تری بگیرید. اکثر ما تنها دوربین را در ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

فیلم‌های سینمایی کیفیت فیلم‌برداری فوق‌العاده‌ای دارند و افراد را جذب خود می‌کنند. شما هم می‌توانید با چندین روش، فیلمبرداری سینمایی و حرفه‌ای را تجربه کنید و ویدیوهای سینمایی‌تری بگیرید.

اکثر ما تنها دوربین را در جای مناسبی از دید خودمان قرار می‌دهیم و شروع به ضبط فیلم می‌کنیم، اما زمانی که نتیجه را می‌بینیم، هیچ شباهتی به فیلم‌های سینمایی ندارد. یادگیری فیلمبرداری سینمایی و حرفه‌ای سخت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید، با این حال می‌توانید با راه‌های مختلف ویدیوهایتان را سینمایی‌تر کنید.

در این مقاله می‌خواهیم نحوه فیلمبرداری سینمایی و حرفه‌ای را به شما آموزش دهیم. اگرچه این ۷ روش شما را از یک فیلمبردار ساده و بی‌تجربه به کارگردانی بزرگ تبدیل نمی‌کند، اما می‌توانند تغییرات بزرگی در ویدیوهایتان ایجاد کنند. برای اطلاع از این ترفندها، تا پایان مقاله همراه دیجیاتو باشید.

۱. پیش از شروع فیلمبرداری فکر کنید

یکی از ساده‌ترین کارها پیش از شروع فیلمبرداری، داشتن برنامه و طرح‌ریزی است. اگر بدون هیچ‌گونه فکری دوربین یا گوشی‌تان را دستتان بگیرید و شروع به ضبط ویدیو کنید، مسلما نتیجه کار چندان دلچسب نخواهد بود و البته شبیه به یک فیلم سینمایی هم در نمی‌آید.

پیش از اینکه شروع به فیلمبرداری کنید، برای آن طرح‌ریزی کنید. با توجه به موقعیتی که می‌خواهید در آن فیلمبرداری کنید مانند شب یا روز، به تجهیزات مختلفی نیاز دارد.

می‌خواهید دوربین را در دستتان بگیرید یا اینکه به پایه نیاز دارید؟ صدا تا اندازه در فیلم‌تان نقش دارد؟ آیا میکروفن مناسبی برای ضبط صدا دارید یا اینکه اصلا می‌خواهید در محیطی شلوغ فیلم ضبط کنید؟

سازندگان فیلم قبل از اینکه تولید را شروع کنند، زمان زیادی را برای برنامه‌ریزی درنظر می‌گیرند چرا که می‌دانند طرح‌ریزی یکی از المان‌های کلیدی برای ساخت چنین فیلم‌هایی است. مسلما آن‌ها بدون برنامه‌ریزی و به امید اینکه نتیجه نهایی شاید مناسب باشد، کارشان را شروع نمی‌کنند.

تیم تولیدکننده پیش از شروع فرایند ساخت فیلم، هر چیزی که ممکن است قطعی نباشد را بررسی می‌کنند تا آن‌ها را از بین ببرند. بازیگران از محلی که باید در آن قرار داشته باشند، اطلاع دارند و فیلمبردارها هم می‌دانند در چه شرایطی باید فیلم ضبط کنند. با برنامه‌ریزی، تمام بخش‌ها با یکدیگر هماهنگ می‌شوند و نتیجه نهایی یک فیلم سینمایی مناسب خواهد بود.

۲. ویدیو را با فریم‌ریت ۲۴ فریم بر ثانیه ویرایش کنید

اکثر فیلم‌ها و سریال‌ها با سرعت یا فریم‌ریت ۲۴ فریم بر ثانیه ضبط می‌شوند. این موضوع نه تنها به دلیل این است که شباهت زیادی به فریم‌ریتی دارد که چشم می‌بیند، بلکه مخاطبان هم چنین انتظاری را از یک فیلم دارند. اگر ویدیوهای شما با فریم‌ریت ۴۸ یا ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط شوند، یا در حالت کلی هر فریم ریتی بالاتر از ۲۴ FPS، نتیجه نهایی مشابه یک فیلم سینمایی مناسب نخواهد بود.

چشمان و مغز ما با مشاهده صدها یا حتی هزاران فیلم و سریال در طول سال‌ها، یاد گرفته که منتظر فریم‌ریت ۲۴ فریم بر ثانیه باشد. اگرچه شاید گیمرها و یوتیوبرها نظر دیگری داشته باشند و به نظرشان ۶۰ فریم بر ثانیه بهترین باشد، اما برای فیلمبرداری سینمایی و حرفه‌ای ۲۴ فریم بر ثانیه بهترین گزینه است.

۳. با زاویه شاتر ۱۸۰ درجه فیلمبرداری کنید

این موضوع شاید کمی برایتان گیج‌کننده باشد، اما احتمالا زاویه شاتر را به عنوان سرعت شاتر (Shutter Speed) می‌شناسید. زاویه شاتر ۱۸۰ درجه به معنای آن است که سرعت شاتر شما دو برابر فریم‌ریت است. برای مثال زمانی که با فریم‌ریت ۲۴ فریم بر ثانیه فیلم ضبط می‌کنید، سرعت شاتر باید ۱/۴۸ باشد. این موضوع هم توسط فیلم‌ها به مغز شما آموزش داده شده تا آن را بهترین درنظر بگیرد.

سرعت شاتر بالا همیشه به معنای حرفه‌ای و سینمایی بودن یک ویدیو نیست. تصاویر بسیار شارپ‌ می‌شوند و افکت «فریز-فریم» پیدا می‌کنند. اگر می‌خواهید به صورت صحنه آهسته یا اسلوموشن فیلمبرداری کنید، باید سرعت شاتر را افزایش دهید.

۴. به آن کراپ سینمایی اضافه کنید

تا به اینجای کار نحوه فیلمبرداری سینمایی را به شما آموزش دادیم، اما اگر بخواهید یک ویدیو را شبیه فیلم‌های سینمایی ویرایش کنید، باید چه کاری انجام دهید؟

افزودن یک کراپ سینمایی یکی از ساده‌ترین کارها برای چنین هدفی است. با چنین کاری، ویدیوی شما حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد. فیلم‌های مخصوص نمایشگرهای بزرگ با نسبت تصویر ۲.۳۵:۱ فیلمبرداری می‌شوند و نسبت تصویر اکثر مانیتورهای ۱۶:۹ یا ۱۶:۱۰ است. تبدیل نسبت تصویر ویدیو از نمایشگرهای عریض استاندارد به فوق عریض، تغییری بزرگی در آن ایجاد می‌کند.

۵. موسیقی مناسبی انتخاب کنید

موسیقی می‌تواند تاثیرگذاری ویدیوی شما را بطور چشمگیری افزایش دهد. آهنگ‌ها در فیلم‌ها می‌توانند با احساسات شما بازی کرده و احساسات مختلفی به شما منتقل کنند. با توجه به صحنه مدنظرتان، باید به سراغ آهنگ مناسبش بروید. بنابراین علاوه بر اینکه باید برای فیلم‌تان از موسیقی استفاده کنید، باید آهنگ مناسبی هم مدنظرتان باشد.

۶. کمتر حرکت کنید

اگرچه حرکت می‌تواند ویدیوی شما را از حالت استاتیک و خسته‌کننده خارج کند و آن را زنده‌تر و هیجان‌انگیزتر به نمایش بگذارد، اما حرکات زیاد می‌تواند تاثیر مخربی روی ویدیوی شما داشته باشد و مخاطب را هم دچار دردسر کند.

تولیدکنندگان فیلم هزینه زیادی برای تجهیزاتی مانند گیمبال‌های حرفه‌ای می‌کنند، البته اگر هزینه خرید چنین دستگاه‌هایی را ندارید، نیازی هم به چنین خرج‌هایی نیست. بدون داشتن چنین تجهیزاتی هم می‌توانید فیلم‌های حرفه‌ای بگیرید و البته قبل از شروع فیلمبرداری باید فکر کنید و برنامه‌ریزی داشته باشید.

حرکات آهسته، روان و حساب شده اهمیت بالایی دارند. می‌توانید برای اینکار از یک گیمبال اقتصادی استفاده کنید تا فیلم‌هایتان سینمایی‌تر به نظر می‌رسند.

۷. از درجه‌بندی رنگ استفاده کنید

آخرین ترفند برای فیلمبرداری سینمایی و حرفه‌ای، تصحیح رنگ است. اگر در فیلم‌ها توجه کرده باشید، هر کدام می‌توانند رنگ مخصوص به خود را داشته باشند برای مثال فیلم ماتریکس بیشتر به رنگ سبز تمایل دارد و فیلم‌های وسترن ته رنگ زرد قهوه‌ای دارند.

اگرچه تصحیح و درجه‌بندی رنگ یک صنعت در فیلم‌سازی به حساب می‌آید، اما می‌توانید از ابزارهای تصحیح رنگی مانند «DaVinci Resolve» برای چنین کاری استفاده کنید، حتی اگر تجربه چندانی در این زمینه نداشته باشید.

با وجود چنین موضوعی، در هنگام فیلمبرداری به رنگ‌ها دقت کنید. اگر رنگ‌ها در یک ویدیو چندان درست نباشند، پس از فیلمبرداری می‌توان آن‌ها را ویرایش کرد، اما چنین کاری نیازمند زمان و حتی هزینه است.

از افراد حرفه‌ای یاد بگیرید

با ترفندهای بالا می‌توانید فیلم‌هایتان را سینمایی‌تر کنید، اما این تازه شروع کار است. اگر می‌خواهید یک فیلمبردار حرفه‌ای شوید، پس از مدتی می‌توانید از افراد باتجربه در این زمینه کمک بگیرید. اگر علاقه‌مند به فیلمبرداری باشید، هرچقدر بیشتر پیشرفت کنید، از ویدیوهایی که می‌گیرید بیشتر لذت خواهید برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • herogame
    herogame | ۸ تیر ۱۴۰۰

    کافیه تو ایران زندگی کنی خود به خود فیلم سینمایی میشه زندگیت و فیلمبرداریت

مطالب پیشنهادی