ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سلول‌های سرطانی برای زنده ماندن یکدیگر را می‌خورند

اکثر مطالعاتی که اخیرا روی سرطان انجام می‌شود، درباره غشای سلولی آن‌هاست. اکنون محققان مطالعه‌ای جدید انجام داده‌اند که نشان می‌دهد سلول‌های سرطانی چگونه خود را بازسازی و در برابر مرگ از خود دفاع می‌کنند. در ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

اکثر مطالعاتی که اخیرا روی سرطان انجام می‌شود، درباره غشای سلولی آن‌هاست. اکنون محققان مطالعه‌ای جدید انجام داده‌اند که نشان می‌دهد سلول‌های سرطانی چگونه خود را بازسازی و در برابر مرگ از خود دفاع می‌کنند.

در تمامی سلول‌ها، غشای سلول نقش پوست آن را دارد و هر آسیبی به این بخش می‌تواند حیات سلول را به خطر بیندازد. بنابراین هر آسیبی به غشا باید بلافاصله بازسازی شود.

در مطالعه‌ اخیر مشخص شد که سلول‌های سرطانی برای بازسازی خود از روشی به نام «ماکروپینوسیتوز» استفاده می‌کنند. این روش از قبل شناخته شده بود، اما این بار در سلول‌های سرطانی نیز مشاهده شده. آن‌ها برای ترمیم بخش آسیب دیده، غشای یک سلول سالم را جدا می‌کنند و روی قسمت آسیب دیده قرار می‌دهند. آن‌ها با این کار تنها در چند دقیقه خود را ترمیم می‌کنند. غشای سلول مورد تهاجم به کره‌های کوچکی تقسیم می‌شود و به بخش لیزوزوم سلول یا به اصطلاح شکم سلول منتقل می‌شود تا سلول انرژی کافی را برای ترمیم به دست آورد.

در آزمایشگاه محققان در غشای سلول‌های سرطانی با لیزر چند سوراخ کوچک ایجاد کردند تا ماکروپینوسیتوز را مشاهده کنند. در این مطالعه کره‌های کوچک با وجود ماده‌ای تشکیل نشدند و سلول سرطانی قادر به ترمیم آسیب نبود و از بین رفت. با این روش می‌توان جلوی ترمیم سلول را گرفت و به آن به عنوان روش درمانی جدیدی در آینده نگاه کرد.

سلول‌های سرطانی
ماکروپینوسیتوز سلول

یکی از خطرناک‌ترین ویژگی‌های سلول‌های سرطانی پخش شدن آن‌ها در بدن است. اگر توموری در بخش‌های جدیدتری از بدن تشکیل شود، درمان بیماری به مراتب سخت‌تر می‌شود. اگر این سلول‌ها در بافت بدن پخش شوند مستعد آسیب زدن به بافت سلولی یکدیگر هستند.

سلول‌های سرطانی از روش دیگری برای ترمیم خود استفاده می‌کنند. در این روش آن‌ها بخش آسیب دیده را گره می‌زنند و خود را ترمیم می‌کنند. در این مطالعه مشخص شد که سلول‌های سرطانی مهاجم برای ترمیم خود ماکروپینوسیتوز می‌کنند. سلول‌های سرطانی با نرخ بالایی تکثیر می‌شوند و احتمالا از این روش استفاده می‌کنند تا انرژی تازه‌ای برای تولید سلول جدید انجام دهد.

محققان می‌گویند که کار آن‌ها هنوز تمام نشده و باید روشی که سلول سرطانی از غشای خود محافظت می‌کند را مورد بررسی‌های بیشتری قرار دهند. آن‌ها امیدوارند تا در ادامه بتوانند نقاط ضعف این سلول‌ها را پیدا کنند و به روش درمان راحت‌تری دست یابند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی