ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایمنی نسخه هندی رنو کوئید
اخبار خودرو

تولید خودروی ارزان ایرانی؛ وعده توخالی مدیران صنعت خودروسازی

مسئولین صنعت خودروسازی نه تنها در دولت فعلی که در تمامی دولت‌های گذشته همواره وعده تولید یک خودرو ارزان ایرانی که از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار باشد را مطرح کرده و تاکنون نیز هیچ‌کدام موفق نشده‌اند ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۹ تیر ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

مسئولین صنعت خودروسازی نه تنها در دولت فعلی که در تمامی دولت‌های گذشته همواره وعده تولید یک خودرو ارزان ایرانی که از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار باشد را مطرح کرده و تاکنون نیز هیچ‌کدام موفق نشده‌اند وعده مذکور را عملیاتی کنند. به نظر می‌رسد یک خودرو ارزان ایرانی که از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار باشد به رویایی دور از دسترس برای ما ایرانیان تبدیل شده است. این رویای ملی به خصوص در طی ماه‌های پایانی فعالیت دولت‌ها مطرح می شود تا بلکه کارنامه‌ آن‌ها را کمی بهبود بخشد.

دولت دوازدهم نیز از این قائده مستثنی نبوده و اخیرا فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از برنامه‌ریزی این شرکت برای تولید یک خودروی ارزان ایرانی خبر داده است.

با توجه به گفته‌های مدیرعامل ایران‌خودرو به نظر می‌رسد این گروه خودروسازی قصد دارد با استفاده از پلتفرم‌های مشترک هزینه تولید خودرو را به میزان قابل‌قبولی کاهش داشته و یک خودرو ارزان‌قیمت را در تیراژ‌ بالا راهی بازار کند. خودرویی که البته هنوز مشخص نیست چه زمانی راهی بازار خواهد شد.

اجازه دهید یادآور شویم که پراید و پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس درست با همین وعده به بازار کشورمان راه یافتند. خودروهایی که دیگر در خط تولید نبوده و جان بسیاری از ایرانی‌ها را گرفتند. این خودروهای داخلی سازی شده پرتیراژ در حال حاضر به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه از خطوط تولید خودروسازان خارج شده‌اند.

تولید موتورهای سه سیلندر ایرانی و قطعات الکترونیکی داخلی برای محصولات ایران خودرو

با این اوصاف بسیاری از کارشناسان شرایط فعلی صنعت خودروسازی را برای تولید یک خودرو ارزان ایرانی که بتواند استانداردهای ایمنی و رفاهی را پاس کند و تیراژ تولید بالایی نیز داشته باشد مناسب نمی‌دانند. تجربه نشان داده است خودرویی که در کشور ما بتواند لقب باکیفیت را از آن خود کند گران‌قیمت نیز خواهد بود.

جالب است بدانید چندی پیش رضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان نیز با تایید این نکته گفته بود که تولید یک خودرو ایرانی باکیفیت که بتواند استانداردهای ۸۵گانه سازمان ملی استاندارد را پاس کند، حداقل ۶ هزار دلار هزینه‌ خواهد برد. با در نظر گرفتن نرخ فعلی دلار این خودرو حتما از برچسب قیمتی بیشتر از ۱۵۰ میلیون تومان برخوردار خواهد بود.

این در حالیست که سال گذشته اخباری از طرح تولید یک خودرو سایز کوچک (کلاس A) توسط ایران خودرو در فضای رسانه ای کشور منتشر شد که حکایت از تولید داخل و الگوبرداری از پلت فرم رنو کوئید داشت.

این خودرو در صورت عرضه قرار است به جای موتور رنو از پیشرانه سه سیلندری که اخیرا معرفی شده استفاده نماید اما نکته مهم در خصوص تولید چنین محصولی باز هم به قیمت تمام شده این خودرو باز می گردد.

https://static.digiato.com/digiato/2017/12/Brazil-spec-Renault-Kwid-achieves-three-star-Latin-NCAP-rating.jpg
رنو کوئید برزیل با قیمت 9000 دلار

در واقع گروه رنو نیسان علیرغم تسلط بر مهندسی محصولات اقتصادی و برخورداری از بازار مناسب برای فروش جهانی تاکنون نتوانسته نسخه نسبتا ایمن از رنو کویید را با قیمتی کمتر از 9000 دلار روانه بازار نماید و از این رو به نظر می رسد که حتی بیان قیمت تمام شده 6000 دلاری نیز برای تولید یک محصول ارزان و ایمن توسط ایران خودرو، دور از واقعیت باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Meysam.n
    Meysam.n | ۲۰ تیر ۱۴۰۰

    دقیقا رانا هم نسخه ارزان قیمت ۲۰۶sd بود ولی الان از آشغالای گرون قیمته

  • realtime
    realtime | ۲۰ تیر ۱۴۰۰

    ایران خودرو رو از خیامی ها دزدیدین. معلومه واسه پیشرفت مال دزدی هیچ تلاشی نمی کنید. اگه اینا حالا حروم بارشون بود خوب میدونستن حتی ورود به زمین های ایران ناسیونال مجاز نیست.

  • kosarih1
    kosarih1 | ۱۹ تیر ۱۴۰۰

    با سلام
    واقعا متاسفم از اینکه انسانهایی در مجموعه صنعت در کشور من هستند که دارای تفکرات عقب افتاده و همچنین بی رحم ؛ و دور از انصاف که نهایت ظلم و ستم را در حق مردم و ملت خود انجام می دهند و مردم خود را با بهانه های واهی از داشتن خودرو معمولی محروم کرده اند.باشد تا که در دادگاه عدل الهی حاضر شوند و در مقابل خدای متعال پاشخگو باشند.
    آمین

  • amirali saemi
    amirali saemi | ۱۹ تیر ۱۴۰۰

    ایران خودرو بخواد یه خر با در و فرمون بده دست مردم 100 میلیون قیمت میذاره روش ......
    البته اون خره با خر های معمولی فرق داره
    البته پالون داشته باشه جزو آپشن حساب میشه
    قیمت 110 میلیون
    😂 در و فرمون داره لعنتی جذاب😂

مطالب پیشنهادی