ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلسکوپ فضایی هابل بعد از یک ماه خرابی دوباره شروع به کار می‌کند

مهندسان ناسا به‌تازگی تجهیزات پشتیبان تلسکوپ فضایی هابل را فعال کرده‌اند تا فعالیت این تلسکوپ دوباره از سر گرفته شود. سازمان فضایی آمریکا می‌گوید هابل به‌زودی دوباره در دسترس قرار می‌گیرد و پس از حدود ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

مهندسان ناسا به‌تازگی تجهیزات پشتیبان تلسکوپ فضایی هابل را فعال کرده‌اند تا فعالیت این تلسکوپ دوباره از سر گرفته شود. سازمان فضایی آمریکا می‌گوید هابل به‌زودی دوباره در دسترس قرار می‌گیرد و پس از حدود یک ماه به ماموریت‌های خود ادامه می‌دهد.

تلسکوپ هابل از اواسط ماه ژوئن از کار افتاد و قادر به رصد هیچ یک از اجرام فضایی نبود. ناسا ابتدا تصور می‌کرد که مشکل این تلسکوپ فضایی مربوط به کامپیوتر قدیمی آن است که از دهه ۱۹۸۰ همچنان فعالیت می‌کند. با این حال، وقتی کامپیوتر پشتیبان هم موفق به ادامه عملیات نشد، مسئولان کنترل ناسا در مرکز فضایی «گودارد» تمرکز خود را به واحد کنترل و داده‌ای معطوف کردند که در سال ۲۰۰۹ توسط فضانوردان نصب شده بود.

آن‌ها با فعال‌سازی تجهیزات پشتیبان بالاخره توانستند کامپیوتر بار مفید (Payload) را فعال کنند. ناسا حالا می‌گوید که اگر همه چیز درست پیش برود، مشاهدات علمی آن‌ها باید خیلی زود دوباره از سر گرفته شود. این سازمان فضایی قبلا هم در سال ۲۰۰۸ به دنبال از کار افتادن بخش قدیمی سیستم جابه‌جایی مشابهی را در قطعات کامپیوتر اعمال کرده بود.

تلسکوپ هابل

«توماس زربوچن»، رئیس عملیات ناسا در توییتی این عملیات موفقیت‌آمیز را به اعضای تیم هابل تبریک گفت. این تلسکوپ فضایی که در سال ۱۹۹۰ به فضا فرستاده شد، تاکنون بیش از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده است. ناسا در دوره ماموریت‌های شاتل پنج بار فضانوردان خود را برای تعمیر این تلسکوپ به فضا فرستاد. آخرین ماموریت هابل در سال ۲۰۰۹ انجام گرفت.

ناسا حالا در نظر دارد که تا انتهای سال جاری میلادی جانشین تلسکوپ هابل را به فضا بفرستد. تلسکوپ فضایی جیمز وب مدت‌هاست که در سفر پرتاب به فضا قرار دارد، اما تاکنون بارها ماموریت ارسال آن به تعویق افتاده است. طبق جدیدترین اطلاعات، به نظر می‌رسد که این تلسکوپ در ماه آبان به فضا فرستاده می‌شود و رسما شروع به کار خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی