ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

طرح صیانت
تکنولوژی

نمایندگان به بررسی طرح صیانت طبق اصل ۸۵ رای مثبت دادند؛ موافقان و مخالفان در مجلس چه گفتند؟

نمایندگان مجلس درباره این طرح در ساعات آغازین ظهر ششم مرداد در صحن علنی صحبت کردند و .نمایندگان به بررسی طرح صیانت طبق اصل ۸۵ رای مثبت دادند. برخی نمایندگان باور دارند که بخاطر خلاهای ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۶

نمایندگان مجلس درباره این طرح در ساعات آغازین ظهر ششم مرداد در صحن علنی صحبت کردند و .نمایندگان به بررسی طرح صیانت طبق اصل ۸۵ رای مثبت دادند. برخی نمایندگان باور دارند که بخاطر خلاهای قانونی زیاد در حوزه اینترنت این طرح مشکل دارد و بردن این طرح به کمیسیون باعث این می‌شود که نمایندگان صنفی و دولتی هم بتوانند وارد موضوع بشوند و درباره این طرح صحبت کنند و عده‌ای نیز باور داشتند این مساله آنچنان ضرورتی ندارد که در کمیسیون‌ها بررسی شود.

نماینده مخالف: این طرح باید به صورت لایحه از دولت به مجلس داده می‌شد

«حسن محمدیاری» به عنوان اولین مخالف این طرح پشت تریبون مجلس آمد. او اظهار کرد «ما به عنوان نماینده‌های مجلس اگر به دنبال حفظ و صیانت مردم هستیم، باید دغدغه‌های آن‌ها را هم لحاظ کنیم. مردم هم خودشان بهترین تمیزدهند‌گان در استفاده از فضای مجازی هستند.»

به گفته محمدیاری از زمان مطرح شدن این طرح، عده زیادی از مردم نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند: «فضای مجازی این روزها به یکی از بسترهای مهم برای کسب و کار تبدیل شده اما مسائلی که در این طرح مطرح شده ،به کسب و کارهای خرد مردم، به ویژه خوداشتغالی آن‌ها آسیب می‌زند.»

او با اشاره به عواقب بستن پلتفرمی مانند اینستاگرام در کشور گفت: «اگر ما بخواهیم بستر خرید و فروش اینستاگرام را بدون کار کارشناسی ببندیم، قطعا مردم آسیب می‌بینند. وقتی نمی‌توانیم برای مردم کار ایجاد کنیم، چرا باید بستر خوداشتغالی را از آن‌ها بگیریم؟ امروز ما با طرحی مواجه هستیم که از زمان مطرح شدن تا امروز حدود 70 درصد تغییر کرده، ای بسا که عده‌ای اعتقاد دارند این طرح باید اساسا تغییر بکند. یعنی صد درصد تغییر بکند. طرحی که 70 درصد دچار تغییر شده مسلما طرحی جامع و جالب نبوده است و این ایراد به آن وارد است.»

حسن محمدیاری در ادامه ذکر ایرادات این طرح گفت: «بر اساس این طرح به پلتفرم‌های خارجی ۴ ماه فرصت داده‌اند که دفاتر خود را داخل کشور راه بیندازند. این با توجه به تحریم‌ها محال است و مطمئنا بعد از ۴ ماه فیلتر می‌شوند و کسب و کارها آسیب می‌بینند.»

به گفته محمدیاری در نگارش این طرح با بنگاه‌های خصوصی هیچ مذاکره‌ای نشده است. او باور دارد بخش خصوصی باید مرجع تشخیص و مرجع مشورت باشد:«اگر بخواهیم در رابطه با پلتفرم‌ها اقدامات سلبی انجام دهیم، قطعا نتیجه‌اش معکوس خواهد بود.»

محمدیاری در انتهای صحبت‌هایش پیشنهاد کرد که این طرح در قالب لایحه در دولت سیزدهم ارائه شود.

نماینده موافق طرح: از مردم عذرخواهی می‌کنیم که طرح مشکلاتی دارد

«علی یزدی خواه» نماینده مردم تهران با موضع موافق نسبت به طرح ضمن عذرخواهی از مردم و کارشناسان نسبت ایرادات طرح تاکید کرد که این طرح یک پیش نویس است و قطعا عوض خواهد شد:  «می‌توانیم با استفاده از این طرح هزاران شغل ایجاد کنیم.» او تاکید کرد در این طرح هیچ شبکه‌ای مسدود نخواهد شد: «ما گفتیم اگر پلتفرم‌ها دقیقا نمونه مشابه خارجی نداشته باشیم ما حق نداریم هیچ پلتفرمی را مسدود کنیم. این کار حداقل ترین کار ممکن برای نظارت فضای مجازی است و از لایحه‌های دولت هم استقبال می‌کنیم و همین یک طرح برای مدیریت فضای مجازی کافی نیست. موضوعات و مشکلات اساسی مردم مهمتر است و باید این طرح به کمیسیون تخصصی برود تا زودتر حل و فصل شود و وقت مجلس برای حل مشکلات معیشتی مردم صرف شود.»

یزدی خواه باور دارد ایران می‌تواند در حوزه جهانی پلتفرم تولید کند  و درآمد داشته باشد و این خدمات را صادر کند: «عذرخواهی می‌کنیم که این طرح به خوبی تدوین نشده و این طرح کلی تغییر خواهد کرد. ما را متهم نکنید.» یزدی خواه با اشاره به رفتار اینستاگرام در برابر حذف پست‌ کاربران ایرانی برای شهدا ضمن محکوم کردن این رفتارها تاکید کرد که باید «یک پلتفرم داخلی باید داشته باشیم تا بتوان موضوعات را آزادانه بارگذاری کرد.» رفتار اینستاگرام را ببینید، اسمی از شهدای ما می‌آید و آنها را حذف می‌کند.

یزدی خواه باور دارد که برخی افراد کلاب هاوس را برای تاثیرگذاری در انتخابات روی کار آوردند، آنهم بدون اینکه قانونی حول محور فعالیت آن در ایران وجود داشته باشد: «فکر کردند می‌توانند روی افکار عمومی تاثیر بگذارند ولی این اتفاق نیفتاد. این پلتفرم در ایران دفتری نداشت و برخلاف مصوبات و قانون در ایران فعالیت داشت و الان هم که هک شده و شماره‌های کاربران لو رفته نمی‌توان یقه هیچ‌کسی را گرفت.»

نماینده مخالف طرح: این طرح ضربات جبران ناپذیری به کسب و کارها می‌زند

«جلال محمودزاده»، مخالف طرح صیانت مجلس و نماینده حوزه انتخابیه مهاباد به این طرح انتقادات زیادی وارد کرد. او گفت طرح صیانت متاسفانه دارای مشکلات زیادی است. او مخالف اصل ۸۵ شدن طرح مجلس بود و مخالفت خود را چنین بیان کرد: «در اصل ۸۵ آمده وظیفه نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست و مجلس نمی‌تواند اختیار قانون گذاری را به شخص دیگری واگذار کند اما در مواقع ضروری می‌تواند این کار را مطابق با اصل ۸۵ به کمیسیون داخلی ارجاع دهد؛ اما چه ضرورتی در این طرح وجود دارد؟ کسب و کارها بسته شدند و مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد. کمیسیون فرهنگی هنوز به یک چارچوب خاصی برای این طرح نرسیده است.»

محمودزاده باور دارد باید همه نمایندگان در این رابطه نظر داشته باشند و ضرورتی ندارد با اصل ۸۵ موافقت شود «دلیل بعدی مخالفت بنده با این طرح اینست که بحث محدودسازی و مسدود سازی به طور علنی مطرح نشده اما مطابق با مواد طرح پیشنهاداتی وجود دارد که شبکه‌های خارجی باید ظرف ۴ ماه دفتر و نمایندگی ایجاد کنند و اگر دفتر نداشته باشند این شبکه‌ها باید مسدود بشوند. به خاطر تحریم‌هایی که وجود دارد و عدم مراوده‌های مالی با کشورهای هدف نمی‌توان به این هدف رسید.»

او با اشاره به شرایط کسب و کارها در دوران کرونا می‌گوید که در این شرایط کرونایی، کسب و کارها بیشتر به صورت مجازی فعال بودند و اکثر مردم کشور روابط اجتماعی را با این پلتفرم‌ها دارند و با آنها کسب و کارشان را می‌چرخانند: «این طرح لطمه جبران ناپذیری به روابط اجتماعی و کار مردم در داخل کشور خواهد زد. همه در جریان معیشت و فشار اقتصادی مردم کشور هستند و حتی آموزش‌ها نیز از طریق این پلتفرم‌ها صورت گرفت. اگر این شبکه‌های اجتماعی نبود آیا آموزش و پرورش می‌توانست وظیفه خودش را انجام دهد؟ ابداْ.»

محمودزاده به بحث VPNها در این طرح نیز اشاره کرد. به گفته او در ماده ۳۱ همین طرح درباره VPN صحبت شده؛ ماده‌ای که در آن ذکر شده توزیع و تکثیر و تولید و فروش و انتشار جرم و حبس دارد: «دوستان می‌گویند منظورمان فقط فروشنده‌ها است در صورتی که کلماتی مانند توزیع و انتشار همه مردم را در برمی‌گیرد و همچنین به استفاده کسب و کارها از VPN اصلا توجهی نشده است. بیشتر کسب و کارها علیه این نامه نوشتند و دولت هم به شدت مخالفت طرح است. باید بگذاریم دولت جدید کار کند و نظر دولت جدید را بگیریم. »

محمودزاده تاکید کرد که این طرح مخالف با اصل قانون ۷۵ اساسی است و این طرح باید به صورت لایحه، دولت به مجلس پیشنهاد دهد و سپس بررسی شود.

نماینده موافق طرح: طرح مادر باید به صورت آزمایشی پیش برود

«ابوالفضل ابوترابی» نماینده اصفهان و موافق دوم این طرح با انتقاد به مسائل جزیی که در جلسه امروز مجلس بررسی شد اعلام کرد که «همکاران ما وارد جزئیات طرح شدند در حالی که قرار است روی اصل 85 ای شدن طرح صحبت کنیم. ما می‌توانیم در کمیسیون‌های مشترک از خبرنگاران هم دعوت کنیم و از صدا و سیما هم دعوت کنیم و این تجربه در موارد دیگر هم جواب مثبتی داده است.»

او باور دارد که باید این طرح به صورت آزمایشی پیش برود: «بهترین حالت اینست که قوانین مادر را به صورت آزمایشی پیش ببریم و مصوب کنیم که بتوانیم در عمل ایرادات آن را برطرف کنیم. افکار مردم را با صحبت‌های غیر دقیق پریشان کردند و قرار نیست جایی مسدود بشود و تنها قرار است پلتفرم‌ها ساماندهی شوند. اگر نصف قوانین فرانسه درباره فضای مجازی را در داخل کشور به صورت تطبیقی در قانون پیاده کنیم هم راضی هستیم.»

«امروز روز خوبی برای مجلس نبود»

«معین‌الدین سعیدی» نماینده چابهار در مجلس نیز با اشاره به رخدادهای پیش آمده در مجلس به خبرنگاران گفت: «درحالی که مجلس‌ برای‌ مشکلاتی‌ مثل بی‌آبی، خوزستان و واکسن کرونا و ... جلسه غیررسمی برگزار نمی‌کند اما متاسفانه برای طرح صیانت این کار را کرد و با اصل ۸۵‌ شدن آن موافق شد. امروز روز خوبی‌ برای‌ مجلس نبود».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • molavy
    molavy | ۶ مرداد ۱۴۰۰

    خیلی هم که از داخلی ها حمایت میکنید
    هر روز دارید یک کرمی به این شرکت های داخلی میریزید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی