ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بارش شهابی برساوشی: بزرگترین آتش‌بازی آسمانی در راه است

بارش شهابی برساوشی یکی از محبوب‌ترین پدیده‌های نجومی در نیمکره شمالی به شمار می‌رود. این بارش شهابی هر سال از اواخر تیر تا اوایل شهریور اتفاق می‌افتد که اوج آن را می‌توانید در شب‌های ۲۰، ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

بارش شهابی برساوشی یکی از محبوب‌ترین پدیده‌های نجومی در نیمکره شمالی به شمار می‌رود. این بارش شهابی هر سال از اواخر تیر تا اوایل شهریور اتفاق می‌افتد که اوج آن را می‌توانید در شب‌های ۲۰، ۲۱ و ۲۲ مرداد مشاهده کنید.

بارش‌های شهابی را می‌توانید در سراسر دنیا مشاهده کنید و از آن‌ها لذت ببرید. همچنین، طبق منابع معتبر نجومی در تاریخ‌های ذکر شده می‌توان تا صد شهاب را در ساعت رصد کرد. امسال اوج بارش برساوشی در شب‌هایی بدون حضور ماه خواهد بود و به همین دلیل احتمالا یکی از بهترین بارش‌های برساوشی در انتظار ماست.

اما قبل از هر چیز اجازه دهید توصیفی از چگونگی رخ دادن این پدیده داشته باشیم. در مرز منظومه شمسی، آخرین جایی که جاذبه خورشید همچنان تاثیرگذار است، اجرامی از جنس سنگ و یخ وجود دارند. این سنگ‌ها و یخ‌ها گاهی اوقات بر اثر یک ناهنجاری به داخل منظومه شمسی کشیده می‌شوند و به دام جاذبه خورشید می‌افتند. هر چه این اجرام به خورشید نزدیکتر می‌شوند، گرمای خورشید را بیشتر حس می‌کنند و یخ درون آن‌ها تصعید می‌شود. تصعید این یخ باعث می‌شود تا در جهت مخالف حرکتشان، دنباله‌ای شگفت‌انگیز به وجود آید. در واقع به این سنگ‌های آسمانی «دنباله‌دار» می‌گوییم.

وقتی که این دنباله‌دارها به خورشید نزدیکتر می‌شوند، ذراتی از گرد و خاک خود را در مسیر حرکتشان که اغلب بیضی کشیده‌ای است به جا می‌گذارند. ممکن است در مسیر حرکتشان مقداری از این گرد و خاک را در مدار زمین به دور خورشید هم باقی بگذارند و زمین در حال حرکت به دور خورشید، از درون یا از نزدیکی این گرد و غبارها عبور می‌کند. با سقوط این ذرات به سمت زمین و برهمکنش با مولکول‌های اتمسفر، سوختن ذرات و یونیزه شدن مولکول‌های جو زمین اتفاق می‌افتد. سوختن پیاپی این ذرات همان چیزی است که ما به نام «بارش شهابی» می‌شناسیم.

برای دیدن بارش‌های شهابی تنها به دو چشم و روحیه‌ای کنجکاو نیاز داریم. هیچ ابزار خاصی لازم نیست و کافیست در پشت‌بام خانه خود به تماشای آسمان بنشینید. البته هر چه از شهرها فاصله بگیرید و آلودگی نوری کمتری در اطراف داشته باشید می‌توانید شهاب‌های بیشتری ببینید. اما به دلیل شروع پیک پنجم کرونا در کشور، لطفا از شرکت در هرگونه تور گردشگری بپرهیزید و برای سلامت خود به آسمان شهر بسنده کنید.

برای اینکه بتوانید تعداد شهاب‌های بیشتری را ببینید باید آسمانی با افق باز انتخاب کنید و همچنین ابری نبودن آسمان نیز فاکتور مهمی است. سعی کنید حداقل یک ساعت به آسمان نگاه کنید و قبل از آن ناامید نشوید. اوج بارش از ساعت ۲۳:۳۰ پنجشنبه تا ۲:۳۰ بامداد جمعه اتفاق می‌افتد، سعی کنید این ساعات را از دست ندهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از این پدیده به IMO.net مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی