ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس FX505DT؛ تجربه بازی‌های روز با کمترین هزینه [تماشا کنید]

لپ‌تاپ‌های سری TUF ایسوس در رده محصولات گیمینگ اقتصادی و کمی پایین‌تر از سری پرچمدار ROG قرار می‌گیرند. یکی از جدیدترین اعضای این خانواده که مدتیست در بازار ایران حضور دارد لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس FX505DT ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

لپ‌تاپ‌های سری TUF ایسوس در رده محصولات گیمینگ اقتصادی و کمی پایین‌تر از سری پرچمدار ROG قرار می‌گیرند. یکی از جدیدترین اعضای این خانواده که مدتیست در بازار ایران حضور دارد لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس FX505DT است که ترکیب متوازنی از قدرت و قیمت را در اختیار شما می‌گذارد. این لپ‌تاپ با پردازنده رایزن ۷ و کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس GTX 1650 می‌تواند با حداقل هزینه شما را وارد دنیای گیم کند. در این مطلب می‌خواهیم این لپ‌تاپ را بررسی کنیم. مشخصات این لپ‌تاپ را در ادامه می‌بینید.

مشخصات لپ‌تاپ ایسوس TUF FX505DT

  • نمایشگر ۱۵.۶ اینچی IPS-Level با رزولوشن فول اچ‌دی و نرخ رفرش ۱۴۴ هرتز
  • پردازنده چهار هسته‌ای Ryzen 7 3750H ساخت شرکت AMD
  • کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس GTX 1650 با ۴ گیگابایت حافظه گرافیکی
  • ۸ یا ۱۶ گیگابایت حافظه رم
  • ۱ ترابایت هارد دیسک + ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت SSD
  • باتری ۴۸ وات ساعتی
  • وزن ۲.۲ کیلوگرم
  • قیمت حدود ۲۲ میلیون تومان برای مدل پایه

مشخصات این لپ‌تاپ کمی قدیمی به‌نظر می‌رسد چون پردازنده‌های رایزن سری ۵۰۰۰ هم روانه بازار شده‌اند اما در نهایت آنچه که برای ما و شما اهمیت دارد، ارزش خرید این لپ‌تاپ با توجه به کارآیی آن است. از طرفی تاریخ ساخت این دستگاه به ابتدای سال جاری میلادی یعنی ۲۰۲۱ برمی‌گردد، یعنی این لپ‌تاپ با این سخت‌افزار در سطح جهان مشتریان زیادی دارد. لپ‌تاپ ایسوس TUF FX505DT را فروشگاه اینترنتی آی‌تی سیتی در اختیار ما گذاشته است. برای خرید محصولات دیجیتال مختلف اعم از موبایل، لپ‌تاپ و کنسول‌های بازی می‌توانید به این فروشگاه معتبر مراجعه کنید. مدلی هم که در اختیار ما قرار گرفته ۸ گیگابایت رم، یک ترابایت هارد دیسک و ۲۵۶ گیگابایت SSD دارد که هم‌اکنون با قیمت حدود ۲۴ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

بررسی ویدیویی لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس FX505DT

تماشای ویدیو از آپارات

تماشای ویدیو از یوتوب

طراحی و کیفیت ساخت

از لپ‌تاپ‌های سری TUF نباید انتظار بدنه فلزی و باکیفیت داشته باشید. این محصولات معمولاً از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند تا قیمت کمتری داشته باشند. پلاستیک مورد استفاده در بدنه لپ‌تاپ ایسوس TUF FX505DT کیفیت مناسبی دارد و حتی از محصولات هم‌رده لنوو و ایسر هم مقاوم‌تر به‌نظر می‌رسد. لپ‌تاپ نسبتاً ساده و شیک طراحی شده و نکته جالب این‌که طراحی این سری طی سال‌های متمادی تغییر خاصی نکرده است؛ کافیست نگاهی به مدل FX503 بیندازید که سه سال قبل در دیجیاتو بررسی شد.

از روی لپ‌تاپ شروع کنیم، جایی که هشت خط قطری از لبه‌های سطح بافت‌دار بدنه لپ‌تاپ امتداد یافته و به لوگوی براق و ساده ایسوس می‌رسند. همین خطوط با زوایای تیز و لبه‌های بریده کمی به جذابیت دستگاه اضافه می‌کنند. قاب نمایشگر انعطاف‌پذیری زیادی ندارد و لولاها هم کمی سفت هستند اما به‌خوبی سر جای خود محکم می‌شوند. زیر دستگاه بافت‌ها و شیارهای مختلف را می‌بینیم که بعضی از آنها برای تأمین جریان هوا به داخل لپ‌تاپ به‌کار می‌روند. ایسوس رنگ قرمز را برای هیت‌سینک‌های داخل خروجی هوا در پشت بدنه و خروجی‌های اسپیکر زیر دستگاه انتخاب کرده تا این لپ‌تاپ گیمینگ، نشانه‌ای از رنگ غالب دنیای گیم نیز داشته باشد.

وقتی نمایشگر را باز می‌کنید کیبورد بزرگ و کامل دستگاه توجه شما را به خود جلب می‌کند. خطوط مورب با زاویه‌های تیز و بدنه پلاستیکی بافت‌دار در قسمت داخلی لپ‌تاپ هم دیده می‌شوند. لوگوی TUG Gaming لبه سمت راست را اشغال کرده و تاچ‌پد نه‌چندان بزرگ دستگاه هم پایین کیبورد و کمی متمایل به سمت چپ قرار گرفته است. حاشیه‌های اطراف نمایشگر در سمت چپ و راست حدود ۶ میلی‌متر، در لبه بالا حدود ۱۲ میلی‌متر و در لبه پایین هم حدود ۶ سانتی‌متر است. حالا این‌که چرا ایسوس به این نوع طراحی می‌گوید NanoEdge مشخص نیست.

ایسوس TUF FX505DT از کیبورد چیکلت با نور پس‌زمینه RGB استفاده می‌کند. کلیدهای کیبورد ابعاد مناسبی دارند و با فاصله کافی از یکدیگر قرار گرفته‌اند. سطح کیبورد بر اثر فشار و هنگام تایپ‌کردن کمی فرو می‌رود و کلیدها هم بازخورد مناسبی به انگشتان شما نمی‌دهند. فاصله حرکتی کلیدها کمی بیشتر از اندازه معمول است. البته تمام این موارد را می‌توان در یک لپ‌تاپ اقتصادی پذیرفت. کلیدهای WASD روکش شفاف دارند تا هنگام بازی بتوانید راحت‌تر آنها را پیدا کنید. بزرگ‌ترین چالش من با این کیبورد، نحوه طراحی آن است. ایسوس برای این‌که کلیدهای جهت‌دار را در اندازه کامل درون این کیبورد تعبیه کند، آنها را کمی به پایین منتقل کرده است. من پس از دو هفته استفاده هنوز به جای این کلیدها عادت نکرده‌ام و همیشه دکمه کنترل را جای دکمه‌های جهت‌دار لمس می‌کنم.

نور پس‌زمینه کیبورد طیف کامل RGB را پوشش می‌دهد. برای کنترل شدت نور در سه سطح می‌توانید از ترکیب کلید fn و جهت‌های بالا و پایین استفاده کنید اما برای تنظیم حالت نورپردازی به اپلیکیشن TUF Aura Core یا اپلیکیشن جامع Armoury Crate نیاز دارید. این برنامه‌ها چهار حالت را برای نورپردازی در اختیار شما می‌گذارند: حالت ثابت، تنفس، چرخشی و چشمک‌زن. حالت چرخشی زیباترین حالت است و طیف رنگ‌های مختلف را به‌نمایش می‌گذارد.

تاچ‌پد لپ‌تاپ با ابعاد ۱۰ در ۷ سانتی‌متر اندازه مناسبی دارد و از درایورهای مایکروسافت پرسیژن و فرمان‌های چندلمسی پشتیبانی می‌کند. سطح تاچ‌پد اصطکاک نسبتاً زیادی دارد و اگر بخواهید خیلی دقیق با آن کار کنید، با پرش‌های آزاردهنده روبرو خواهید شد ولی در استفاده معمول و حرکات سریع مشکلی را احساس نخواهید کرد. کلید زیر تاچ‌پد هم کمی خشک است و صدای بلندی دارد اما از آنجا که فرمان‌‌های چندلمسی جایگزین کلیک می‌شوند، احتمالاً هیچ‌وقت به فشردن تاچ‌پد نیاز پیدا نمی‌کنید. همچنین ایسوس همراه لپ‌تاپ، ماوس گیمینگ M5 هم به شما هدیه می‌دهد که با دقت 6200 سی‌پی‌آی و نرخ نمونه‌گیری ۱۰۰۰ هرتز می‌تواند تجربه بازی با این لپ‌تاپ را لذت‌بخش‌تر کند.

وضعیت درگاه‌های ارتباطی لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس TUF FX505DT چندان رضایت‌بخش نیست. این لپ‌تاپ درگاه USB-C و کارت‌خوان ندارد و تمام پورت‌ها یعنی دو درگاه USB 2.0، یک درگاه USB 3.1، خروجی HDMI، درگاه شبکه، جک ترکیبی هدفون/هدست و سوکت شارژ، همگی روی لبه سمت چپ قرار گرفته‌اند. بنابراین اگر بخواهید از چند درگاه به‌شکل هم‌زمان استفاده کنید با وضعیت عجیبی روبرو خواهید شد.

ارتباط وای‌فای و و بلوتوث این لپ‌تاپ از طریق ماژول Realtek 8821CE انجام می‌گیرد که از وای‌فای 802.11ac و بلوتوث ۵.۰ پشتیبانی می‌کند. طی مدتی که از این دستگاه استفاده کردم مشکلی بابت اتصال وای‌فای یا دیوایس‌های بلوتوث نداشتم.

نمایشگر

یکی از ویژگی‌های رقابتی لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس TUF FX505DT نمایشگر ۱۴۴ هرتزی است که کیفیت خوبی هم دارد. همانند دنیای موبایل، وقتی در دنیای کامپیوتر هم با نمایشگرهایی که نرخ رفرش بالا دارند کار کنید، بازگشت به دنیای نمایشگرهای ۶۰ هرتزی کار دشواریست. این نمایشگر حتی حرکت ماوس و انیمیشن‌های ویندوز را هم برایتان جذاب‌تر می‌کند.

نمایشگر ۱۵.۶ اینچی این لپ‌تاپ با رزولوشن فول اچ‌دی و تراکم ۱۴۱ پیکسل در هر اینچ، نیازهای شما را برای استفاده عمومی یا گیمینگ برآورده خواهد کرد. با توجه به سخت‌افزار دستگاه، رزولوشن فول اچ‌دی کاملاً کفایت می‌کند و حتی شاید در بسیاری از بازی‌ها نتوانید از نرخ رفرش ۱۴۴ هرتز استفاده کنید. طبق اطلاعات به‌دست آمده از نرم‌افزار HWiNFO سازنده پنل این لپ‌تاپ شرکت اینولوکس است و اطلاعات کامل پنل را می‌توانید در این لینک ببینید.

کیفیت کلی نمایشگر برای لپ‌تاپی در این رده قیمتی کاملاً رضایت‌بخش است اما رنگ‌ها شادابی لازم را ندارند. دلیل این امر، پوشش محدود فضاهای رنگی است. این نمایشگر حدود ۶۰ درصد فضای رنگی استاندارد sRGB و حدود ۴۰ درصد فضای رنگی وسیع ادوبی RGB را پوشش می‌دهد که در مقایسه با نمایشگرهای حرفه‌ای دنیای لپ‌تاپ، رقم‌های بسیار پایینی هستند. البته اگر فقط اهل بازی و استفاده عمومی باشید، احتمالاً مشکلی با این موضوع نخواهید داشت چون نرخ رفرش ۱۴۴ هرتزی به‌اندازه کافی جذابیت دارد.

نمایشگر این لپ‌تاپ همانند اکثر پنل‌های IPS یا IPS-Level زاویه دید خوبی دارد و فقط در زوایای بسیار تند با کاهش روشنایی و کنتراست روبرو می‌شویم. حداکثر روشنایی صفحه هم حدود ۲۵۰ نیت است که برای استفاده در محیط‌های داخلی کفایت می‌کند اما در فضای خارجی و پرنور با مشکل مواجه می‌شوید.

سخت‌افزار و کارآیی

پردازنده‌های چهار هسته‌ای رایزن ۵ مدل 3550H و رایزن ۷ مدل 3750H برای رقابت مستقیم با پردازنده‌های نسل هشتم و نسل نهم اینتل Core i5 از سری H معرفی شده‌اند و از نظر کارآیی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. مدلی که به دست ما رسیده به پردازنده رایزن ۷ مدل 3750H و ۸ گیگابایت حافظه رم مجهز شده است. اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ حداقل ۱۶ گیگابایت رم دارند و این لپ‌تاپ مدل ۱۶ گیگابایتی هم دارد ولی من ترجیح دادم مدل ۸ گیگابایتی را تست کنم تا ببینم با این مقدار حافظه رم می‌توان تجربه گیمینگ بی‌دردسری داشت یا خیر.

برای ارزیابی قدرت سخت‌افزاری ابتدا سراغ برنامه کریستال دیسک‌مارک نسخه ۷ رفتم تا سرعت هارد دیسک و حافظه SSD را بسنجم. لپ‌تاپ ایسوس TUF FX505DT از یک هارد دیسک ۱ ترابایتی ساخت شرکت سیگیت برای ذخیره‌سازی اطلاعات حجیم و یک حافظه SSD از نوع NVMe با رابط PCIe و ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت ساخت شرکت کینگستون برای نصب سیستم‌عامل و برنامه‌های پرکاربرد استفاده می‌کند. نتایج تست را در تصویر زیر می‌بینید.

هارد دیسک این لپ‌تاپ عملکردی مشابه بقیه انواع هارد دیسک ۲.۵ اینچی دارد و نهایتاً به سرعت خواندن و نوشتن متوالی حدود ۱۲۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد. حافظه SSD اما سرعت بسیار بالاتری دارد و می‌تواند اطلاعات را با سرعت ۱۶۰۰ و ۹۰۰ مگابایت بر ثانیه بخواند و بنویسد. البته این ارقام در دنیای SSD های NVMe در سطح متوسط قرار می‌گیرد.

برای تست کارآیی پردازنده، اپلیکیشن Cinebench R23 را اجرا کردم. این برنامه در دو حالت تک و چند هسته‌ای، تمام توان پردازنده را برای رندر کردن یک تصویر پیچیده و سنگین به‌کار می‌گیرد. نتیجه این تست را در ادامه می‌بینید.

پردازنده رایزن ۷ مدل 3750H در تست سینه‌بنچ R23 در حالت تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به‌ترتیب ۹۹۳ و ۴۳۶۱ امتیاز گرفته است. برای مقایسه، این نتایج برای پردازنده نسل دهم اینتل Core i5-10210U در لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک D14 (بررسی دیجیاتو) به‌ترتیب ۱۰۹۶ و ۳۴۶۴ و برای پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i3-1115G4 در لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک ۱۵ (بررسی دیجیاتو) هم ۱۳۱۵ و ۳۲۳۷ هستند. پردازنده قوی‌تری مثل اینتل Core i7-10875H در لپ‌تاپ گیمینگ ام‌اس‌آی GE66 (بررسی دیجیاتو) در این تست به‌ترتیب ۱۲۵۰ و ۹۷۵۸ امتیاز می‌گیرد. بنابراین لپ‌تاپ ایسوس TUF FX505DT برای رندرگیری‌های سه‌بعدی یک لپ‌تاپ میان‌رده محسوب می‌شود.

تست پی‌سی مارک ۱۰ توان کلی سخت‌افزار دستگاه را برای اجرای فعالیت‌های روزمره، تولید محتوای دیجیتال و بهره‌وری می‌سنجد. نتیجه به‌دست آمده را در زیر می‌بینید:

امتیاز کلی ۴۲۲۸ در این تست نشان می‌دهد لپ‌تاپ ایسوس TUX FX505DT به‌راحتی از عهده اجرای نرم‌افزارهای عمومی برمی‌آید و در زمینه تولید محتوای دیجیتال هم عملکرد مناسبی دارد. البته در این زمینه به لپ‌تاپ‌های گیمینگ پیشرفته مانند ایسر Predator Helios 300 (بررسی دیجیاتو) یا ام‌اس‌آی GE66 (بررسی دیجیاتو) نمی‌رسد.

از این تست‌ها که بگذریم، به بخش هیجان‌انگیز بررسی یعنی ارزیابی کارآیی این لپ‌تاپ در حوزه گیمینگ می‌رسیم. ابتدا تست کارت گرافیک اقتصادی انویدیا جی‌فورس GTX 1650 را با نرم‌افزار 3DMark انجام دادم. نتایج تست‌های این نرم‌افزار یعنی تایم اسپای، فایر استرایک، اسکای دایور و نایت رید را در ادامه می‌بینید.

جدول زیر مقایسه نتایج فوق را با چند لپ‌تاپ گیمینگ دیگر نشان می‌دهد که همگی در دیجیاتو بررسی شده‌اند.

با توجه به جدول فوق می‌بینیم کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس GTX 1650 از نظر کارآیی کمی بهتر از GTX 1050Ti و کمی پایین‌تر از GTX 1060 قرار می‌گیرد ولی اختلاف زیادی با مدل‌های پیشرفته‌تر دارد. با این حال طبق نتایج تست فایر استرایک می‌توانید برای اجرای بازی‌ها با رزولوشن فول اچ‌دی، تنظیمات گرافیکی متوسط و نرخ فریم معقول روی این لپ‌تاپ حساب کنید.

تجربه گیمینگ با لپ‌تاپ ایسوس TUF FX505DT

برای تجربه گیمینگ با لپ‌تاپ ایسوس FX505DT چهار بازی محبوب را انتخاب کردم: فورتنایت، کانتر استرایک Go، مترو لست لایت Redux و گنشین ایمپکت. نتیجه اجرای این بازی‌ها را در ادامه می‌خوانید.

فورتنایت
فورتنایت با پایین‌ترین تنظیمات گرافیکی با نرخ فریم بین ۸۰ تا ۱۰۰ روی این لپ‌تاپ اجرا می‌شود ولی در این حالت، کیفیت تصویر بسیار پایین است. اگر تنظیمات گرافیکی را روی حالت متوسط قرار دهید نرخ فریم به ۷۰ تا ۸۰ می‌رسد که برای تجربه بازی حرفه‌ای کفایت می‌کند. اگر جذابیت بصری بازی برایتان اهمیت بیشتری دارد می‌توانید تنظیمات گرافیکی را روی حالت بالا قرار دهید و با نرخ بین ۴۰ تا ۶۰ فریم بر ثانیه بازی کنید. بالاترین تنظیمات گرافیکی یعنی حالت Epic را پیشنهاد نمی‌کنم چون نرخ فریم به زیر ۴۰ کاهش پیدا می‌کند.

کانتر استرایک گو
بازی کانتر یا همان CS:GO که یکی از محبوب‌ترین بازی‌های شوتر آنلاین است، با تنظیمات گرافیکی پیش‌فرض و کیفیت تصویر بسیار خوب، با نرخ حداقل ۸۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود که برای رقابت‌های حرفه‌ای رقم خوبی محسوب می‌شود. حتی با کمی دستکاری تنظیمات گرافیکی می‌توانید نرخ فریم را به بالای ۱۰۰ برسانید.اگر به این بازی علاقه دارید، لپ‌تاپ ایسوس FX505DT یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست.

مترو لست لایت ریداکس
بازی مترو لست لایت ریداکس با جلوه‌های گرافیکی بسیار خوب، یکی از زیباترین بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. این بازی با بالاترین تنظیمات یعنی Very High با نرخ فریم ۶۰ الی ۷۰ اجرا می‌شود و تجربه لذت‌بخشی را برای شما فراهم می‌کند. اگر تنظیمات گرافیکی را اندکی پایین بیاورید می‌توانید این بازی را با نرخ فریم بالای ۸۰ تجربه کنید.

گنشین ایمپکت
بازی بسیار زیبا و مورد علاقه من یعنی گنشین ایمپکت با گرافیک کم‌نظیرش، یکی از سنگین‌ترین بازی‌های حال حاضر است. البته نرخ فریم این بازی روی ۶۰ محدود شده و امکان استفاده از نمایشگرهایی با نرخ رفرش بالا را ندارد. لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس FX505DT می‌تواند این بازی را با بالاترین تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم میانگین ۵۰ اجرا کند اما فشار زیادی به سخت‌افزار لپ‌تاپ وارد می‌شود. اگر قصد بازی طولانی دارید پیشنهاد می‌کنم تنظیمات گرافیکی را روی یکی دو پله پایین بیاورید.

خنک‌سازی

لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس TUF FX505DT هنگام استفاده عادی تقریباً بی سروصدا کار می‌کند و فقط گاهی اوقات به مدت کوتاهی صدای فن را می‌شنوید. اگر استفاده سنگینی از دستگاه ندارید، بهتر است پروفایل کارکرد لپ‌تاپ را روی Silent تنظیم کنید تا همین صدای ناچیز فن را هم نشنوید. هنگام بازی یا پردازش‌های سنگین، صدای فن کمی تیز و زیاد می‌شود اما نه به اندازه‌ای که آزاردهنده باشد. با این حال برای تجربه گیمینگ بی‌وقفه به عملکرد مداوم و حداکثری سیستم خنک‌کننده نیاز دارید و بهتر است پروفایل Turbo را انتخاب کنید. این نکته را هم اضافه کنم که تنظیم پروفایل عملکرد سیستم خنک‌کننده پس از نصب نرم‌افزار Armoury Crate و با ترکیب کلیدهای fn و F5 انجام می‌شود.

سیستم خنک‌کننده این لپ‌تاپ عملکرد بسیار خوبی دارد و هیچ‌گاه آن‌قدر داغ نمی‌شود که شما را نگران کند. گرم‌ترین قسمت دستگاه هنگام اجرای بازی‌ها در اطراف کلید P کیبورد است که معمولاً برای گیمرها کاربری ندارد و با فاصله زیادی نسبت به کلیدهای پرکاربرد WASD قرار گرفته است. بنابراین می‌توانید تجربه گیمینگ بی‌دغدغه‌ای داشته باشید.

کیفیت صدا

لپ‌تاپ ایسوس FX505DT به دو اسپیکر ۲ واتی مجهز شده که در قسمت زیر دستگاه قرار گرفته‌اند. همان‌طور که انتظار داشتیم این بلندگوها توان کافی برای پخش صدای باکیفیت و تولید بیس را ندارند و فقط می‌توان در محیط‌های آرام و ساکت از آنها برای بازی کردن یا تماشای فیلم استفاده کرد. البته گیمرها معمولاً برای تجربه شنیداری بازی، هدفون را ترجیح می‌دهند و کاری با کیفیت اسپیکرهای لپ‌تاپ ندارند.

باتری و شارژ

از لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس TUF FX505DT با یک باتری ۴۸ وات‌ساعتی انتظار شارژدهی بالایی نداشته باشید، آن هم در شرایطی که اولترابوک‌های ارزان‌قیمت بازار مثل هواوی میت‌بوک D14 باتری ۵۶ وات‌ساعتی دارند. تست باتری این لپ‌تاپ با نرم‌افزار پی‌سی مارک با روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر و وای فای روشن به نتیجه‌ای بهتر از ۵ ساعت نرسید. اگر استفاده عمومی از این دستگاه داشته باشید، یعنی تا جایی که کارت گرافیک انویدیا فعال نشود، می‌توانید به‌طور میانگین روی حدود ۳ الی ۴ ساعت شارژدهی حساب کنید. در صورت استفاده سنگین یا اجرای بازی، این رقم به حدود ۱ الی ۱.۵ ساعت کاهش پیدا می‌کند.

شارژر ۱۵۰ واتی همراه لپ‌تاپ هم ابعاد مناسبی دارد و هم به‌خوبی از عهده شارژ باتری در شرایط مختلف برمی‌آید. بر اساس تست‌هایی که انجام دادم با این شارژر می‌توانید طی نیم ساعت تا ۵۰ درصد و طی یک ساعت تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری را پر کنید، حتی اگر هنگام شارژ استفاده سنگینی از دستگاه داشته باشید. شارژ کامل لپ‌تاپ اما به حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارد.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید با کمترین هزینه به دنیای بازی‌های ویدیویی وارد شوید، لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس TUF FX505DT یکی از بهترین و ارزان‌ترین گزینه‌ها برای شماست. این لپ‌تاپ سخت‌افزار پایه برای تجربه گیمینگ نیمه حرفه‌ای را دارد و اکثر بازی‌ها را با نرخ فریم معقول اجرا می‌کند. البته برای اجرای روان بازی‌ها باید دست‌به‌کار شوید و تنظیمات گرافیکی را کمی پایین بیاورید. نمایشگر ۱۴۴ هرتزی یکی از نقاط قوت اصلی این دستگاه است که می‌تواند رقابت‌های حرفه‌ای در بازی‌های شوتر اول شخص را به تجربه‌ای لذت‌بخش بدل کند.

از نقاط ضعف اصلی این دستگاه می‌توان به بدنه پلاستیکی، شارژدهی نسبتاً کم و اسپیکرهای ضعیف اشاره کرد. همچنین اگر می‌خواهید تجربه گیمینگ بهتری داشته باشید، پیشنهاد می‌کنم رم دستگاه را به ۱۶ گیگ ارتقاء دهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • mitraabsi
    mitraabsi | ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

    ایسوس مدل ASUS TUF GAMING F15 FX506HC از نظر کیفیت و سرعت خوبه فکر کنم سی وی یو Core I5 11400H و گرافیکشم 4GB RTX 3050 هست. نسبت به سایت های دیگه قیمتش مناسب تر هست. سایت دیجی تامین الان تخفیف گذاشته به نظرم بهتر توی تخفیف بخریم .

  • nimavaziri
    nimavaziri | ۷ شهریور ۱۴۰۱

    ایسوس یه مدل FX506HCB-HN144 داره که هم طراحی بسیار قشنگی داره و هم سی پی یو نسل 11 و هم کارت گرافیک rtx 3050 که کارت گرافیک های به روزتری میباشند.فکر کنم سایت روژسا موجود داره که قیمتش نزدیک 27.5 میلیونه

    • hamid__2022
      hamid__2022 | ۲۶ شهریور ۱۴۰۱

      اتفاقا من عکسهای مربوط به این مدل رو دیدم خیلی طراحی قشنگی داره، واقعا با ایسوس های دیگه ی هم رده خودش طراحیش فرق میکنه.

  • mobinthegamer22
    mobinthegamer22 | ۷ شهریور ۱۴۰۱

    فکر نکنم با این قیمت ارزش خرید داشتە باشە. مشخصاتش پایینە.

  • mohammd yari
    mohammd yari | ۲۹ مرداد ۱۴۰۰

    لپ تاپ 15.6 اینچ Asus مدل TUF Gaming FX505DT
    25.500 مفته واقعا برای لپ تاپ گیمینگ

  • enrix
    enrix | ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

    لنوو دقیقا یه نسخه از لژیون 5 داره با رم 16 ، کارت گرافیک RTX2060 و سی پی یو i5 نسل ده! ، قیمتشم 27.5 بوده آخرین بار که دیدم! اونم خیلی عالیه

مطالب پیشنهادی