ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300

من از سال‌ها قبل ایسر را با محصولات باکیفیت و خوش‌قیمت می‌شناسم. این شرکت محبوب تایوانی در آخرین آمار شرکت تحلیل‌گر گارتنر رتبه پنجم بازار کامپیوترهای شخصی را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۷ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

من از سال‌ها قبل ایسر را با محصولات باکیفیت و خوش‌قیمت می‌شناسم. این شرکت محبوب تایوانی در آخرین آمار شرکت تحلیل‌گر گارتنر رتبه پنجم بازار کامپیوترهای شخصی را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری میلادی هم با رشد ۲۳ درصدی همین رتبه را حفظ کند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ این شرکت که با برند Predator شناخته می‌شوند در دو دسته هلیوس و تریتون قرار می‌گیرند. در این مطلب می‌خواهم لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 مدل ۲۰۲۰ را بررسی کنم.

این محصول با نام کامل Predator Helios 300 و شماره مدل PH315-53 یک لپ‌تاپ گیمینگ حرفه‌ای محسوب می‌شود و امکانات بسیار خوبی را برای تجربه بازی‌های روز در اختیار شما می‌گذارد. البته ما مدل پایه این دستگاه را در اختیار داریم که از پردازنده نسل دهم اینتل Core i7، کارت گرافیک انویدیا جیفورس GTX 1650Ti و نمایشگر ۱۴۴ هرتزی بهره می‌برد. بیایید نگاهی به مشخصات سخت‌افزاری این لپ‌تاپ بیندازیم.

مشخصات لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300
  • نمایشگر ۱۵.۶ اینچی IPS با نرخ رفرش ۱۴۴ هرتز
  • پردازنده نسل دهم اینتل Core i7-10750H
  • ۱۶ گیگابایت حافظه رم DDR4 با فرکاس ۲۹۳۳ مگاهرتز
  • کارت گرافیک انویدیا جیفورس GTX 1650Ti با ۴ گیگابایت حافظه گرافیکی
  • ۱ ترابایت حافظه داخلی SSD از نوع NVMe
  • کیبورد با نور پس‌زمینه RGB
  • باتری ۵۹ وات ساعتی
  • وزن ۲.۵ کیلوگرم
  • قیمت حدود ۵۱ میلیون تومان

لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 ترکیب متوازنی از زیبایی، قدرت سخت‌افزاری و قیمت را ارائه می‌دهد و رقیب اصلی سری ASUS ROG Strix G512LI محسوب می‌شود. همین لپ‌تاپ با کارت‌های گرافیک قوی‌تری مثل GTX 1660 و RTX 2060 و RTX 2070 هم وارد بازار خواهد شد ولی همان‌طور که گفتم ما مدل پایه را در اختیار داریم. در ادامه با بررسی این لپ‌تاپ همراه من باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 از رنگ غالب دنیای گیم فاصله گرفته و ترکیب رنگ مشکی-آبی دارد. حالا این‌که شما رنگ آبی را بیشتر دوست دارید یا قرمز را، احتمالاً به سلیقه شما برمی‌گردد ولی من همین آبی را می‌پسندم. بدنه لپ‌تاپ از آلومینیوم و پلاستیک ساخته شده که حس دوگانه‌ای به شما می‌دهد. پشت نمایشگر و قاب رویی آلومینیومی همان حس پریمیوم دوست‌داشتی را القا می‌کند ولی پلاستیک زیر بدنه و دور نمایشگر کمی از این حس خوب می‌کاهد. البته کیفیت ساخت بدنه عالیست. شاسی دستگاه به خوبی در برابر فشار مقاومت می‌کند و کیبورد هم هنگام تایپ یا بازی کردن فرو نمی‌رود.

برگردیم به ویژگی‌های ظاهری. روی دستگاه لوگوی شکارچی را می‌بینیم که با نورپردازی آبی رنگ، به موجودی رام و سربه‌زیر می‌ماند. دو نوار آبی رنگ هم دو طرف لوگو را اشغال کرده‌اند. لبه‌های نمایشگر و بدنه اصلی دستگاه کمی زاویه‌دار طراحی شده تا جلوه متفاوتی ایجاد کنند. خروجی‌های هوای پشت بدنه هم با زائده پلاستیکی بزرگی همراه شده‌اند تا ظاهر خشن‌تری را به‌وجود بیاورند. البته ترکیب رنگ آبی و نقره‌ای و مشکی باز هم در این زمینه چندان موفق نیست.

لولای لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 یکی از بهترین‌هاست. باز کردن در دستگاه با یک دست به راحتی انجام می‌شود و تغییر زاویه نمایشگر هم با کمترین فشار صورت می‌گیرد. با این حال پس از انتخاب زاویه، نمایشگر کاملاً محکم و استوار سر جای خودش قرار گرفته و لرزشی نخواهد داشت.

شاسی اصلی دستگاه با ورقه آلومینیومی یکپارچه و محکم پوشانده شده که البته مثل پشت نمایشگر، استعداد زیادی در جذب اثر انگشت دارد. قسمت کیبورد اندکی فرو رفته و کیبورد جزیره‌ای با نور پس‌زمینه RGB را در خود جای داده است. تاچ‌پد نسبتاً بزرگی هم زیر آن قرار دارد. بالای کیبورد و سمت چپ بدنه هم دکمه Turbo دیده می‌شود که با فشردن آن شاهد افزایش جزئی قدرت پردازش گرافیکی خواهیم بود.

از نظر درگاه‌های ارتباطی با ترکیب بسیار خوبی روبرو هستیم. خوش‌بختانه سوکت شارژ روی لبه پشتی قرار دارد تا مزاحمتی برای دیگر درگاه‌ها ایجاد نکند. لبه سمت چپ میزبان درگاه شبکه، دو درگاه USB 3.2 و جک ترکیبی هدفون/میکروفون است که فاصله مناسبی از هم دارند. روی لبه سمت راست هم مینی دیسپلی پورت، درگاه HDMI و دو درگاه USB 3.2 حضور دارند که یکی از آنها نوع A و دیگری نوع C است. متأسفانه خبری از درگاه کارت‌خوان نیست.

ایسر برای ارتباط کابلی و بی‌سیم در لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 از مطمئن‌ترین برند این حوزه یعنی Killer استفاده کرده است. کنترلر اترنت این لپ‌تاپ از نوع Killer E2600 و کنترلر وای‌فای نیز از نوع Killer AX1650i است که پایداری شبکه را در تمام شرایط تضمین می‌کنند.

کیبورد و تاچ‌پد

ایسر از کیبورد جزیره‌ای با پس‌زمینه RGB در لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 استفاده کرده است. دکمه‌های کیبورد از همه نظر یعنی فاصله افقی، ارتفاع حرکت و مساحت، ایده‌آل هستند. بنابراین چه برای بازی کردن و چه برای استفاده عادی و تایپ کردن می‌توانید روی این کیبورد حساب کنید. حضور کلیدهای عددی (نام‌پد) هم نکته مثبت دیگریست که باید به آن اشاره کرد.

چیدمان دکمه‌ها کاملاً استاندارد است و از همان ابتدا می‌توانید بدون خطا با کیبورد کار کنید. تنها دکمه اضافه روی کیبورد، دکمه‌ای با شمایل شکارچی است که جای معمول دکمه نام‌لاک را اشغال کرده است. با فشردن این دکمه اپلیکیشن PredatorSense باز می‌شود که امکانات کاملی را برای کنترل سیستم در اختیار شما می‌گذارد.

همان‌طور که گفتیم کیبورد لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 به نور پس‌زمینه RGB مجهز شده است. البته نمی‌توانید رنگ هر کلید را به دلخواه تغییر دهید. دکمه‌های مخصوص گیمرها یعنی WASD و کلیدهای جهت‌دار -به‌علاوه دکمه شکارچی- طوری طراحی شده‌اند که نور بیشتری نسبت به بقیه دارند و به‌راحتی پیدایشان می‌کنید. اپلیکیشن PredatorSense حالت‌های مختلفی برای نورپردازی دارد.

در حالت استاتیک می‌توانید دکمه‌های کیبورد را در چهار منطقه به هر رنگی که می‌خواهید درآورید. حالت دینامیک هم دکمه‌های کیبورد را با ۵ افکت مختلف نورپردازی می‌کند که احتمالاً تمامی سلیقه‌های ممکن را پوشش می‌دهد. نور پس‌زمینه را می‌توانید خاموش کنید یا در چهار سطح مختلف تنظیم نمایید. همچنین اگر ۳۰ ثانیه از کیبورد استفاده نکنید، نور پس‌زمینه به‌طور خودکار خاموش می‌شود. البته از منوی تنظیمات اپلیکیشن PredatorSense می‌توانید این گزینه را غیرفعال کنید.

تاچ‌پد لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 با ابعاد ۱۱‍×۸ سانتی‌متر نسبتاً بزرگ محسوب می‌شود و دقت بسیار بالایی هم دارد. این تاچ‌پد از درایور مایکروسافت پرسیژن هم پشتیبانی می‌کند تا به‌راحتی بتوانید فرمان‌های چندلمسی را به اجرا درآورید. تاچ‌پد دکمه جداگانه ندارد ولی با اندکی فشار می‌تواند عمل کلیک چپ و راست را انجام دهد.

نمایشگر

لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 از نمایشگر ۱۵.۶ اینچی IPS بهره می‌برد. این نمایشگر با نرخ رفرش ۱۴۴ هرتزی و زمان پاسخ‌دهی ۳ میلی‌ثانیه‌ای گزینه بسیار خوبی برای تجربه گیمینگ محسوب می‌شود و با توان سخت‌افزاری دستگاه نیز هم‌خوانی دارد.

کیفیت نمایشگر دستگاه بسیار خوب است و مثل اکثر پنل‌های IPS رنگ‌ها را با دقت بالا -و نه اغراق شده- نشان می‌دهد. زاویه دید هم تقریباً کامل است و حتی در زوایای تند شاهد کاهش محسوس کنتراست و دقت رنگ نیستیم. لبه‌های صفحه هم نشت نور ندارد و تماشای فیلم یا بازی کردن در محیط تاریک هم لذت‌بخش خواهد بود.

حداکثر روشنایی صفحه لپ‌تاپ حدود ۳۰۰ نیت است که برای استفاده در اکثر شرایط کفایت می‌کند اما شاید در محیط‌های بسیار روشن برای دیدن محتوا کمی به زحمت بیفتید. روکش مات صفحه در چنین شرایطی به کمک شما می‌آید تا تصویر خودتان را روی صفحه نبینید.

اما در کنار ویژگی‌های فوق، آن‌چه نمایشگر لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 را جذاب‌تر می‌کند نرخ رفرش ۱۴۴ هرتز و زمان پاسخ‌دهی ۳ میلی‌ثانیه است. سرعت بالای نمایشگر حتی لذت کار کردن با محیط ویندوز را چند پله ارتقاء می‌دهد و بسیاری از انیمیشن‌هایی که در حالت عادی دیده نمی‌شوند را به‌وضوح خواهید دید. البته با توجه به سخت‌افزار دستگاه، بسیاری از بازی‌های را نمی‌توانید با ۱۴۴ فریم بر ثانیه بازی کنید مگر این‌که تنظیمات گرافیکی را تا جای ممکن پایین بیاورید، یا این‌که طرفدار بازی‌های سبک‌تر باشید.

سخت‌افزار و کارآیی

لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 ترکیب سخت‌افزاری مناسبی را برای تجربه گیمینگ در اختیار دارد. پردازنده اینتل Core i7-10750H یکی از جدیدترین پردازنده‌های اینتل از نسل کامت‌لیک محسوب می‌شود که شش هسته قدرتمند دارد. ۱۶ گیگابایت حافظه رم پرسرعت DDR4 و ۱ ترابایت حافظه SSD نیز این ترکیب را برای اجرای سنگین‌ترین کارها کامل می‌کنند.

مثل همیشه ابتدا کارآیی حافظه SSD را می‌سنجیم و برای این کار از دو نرم‌افزار شاخص یعنی AS SSD و کریستال دیسک مارک استفاده می‌کنیم. ایسر حافظه NVMe مدل SN730 ساخت شرکت وسترن دیجیتال را در این لپ‌تاپ به‌کار گرفته است. نتایج به‌دست آمده را در زیر می‌بینید.

نتایج فوق با مشخصات اعلام شده توسط سازنده هم‌خوانی دارد و در دسته بهترین‌ها قرار می‌گیرد. سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی اطلاعات در این حافظه به حدود ۳ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد تا وقت‌تان را برای لود بازی‌ها یا انتقال فایل‌های حجیم تلف نکنید. البته سرعت این حافظه در شرایط واقعی کمتر از این‌هاست ولی در مجموع با عملکرد بسیار خوبی روبرو هستیم. خوشبختانه امکان اضافه کردن دو حافظه دیگر به دستگاه -یکی از نوع M.2 و دیگری از نوع ۲.۵ اینچی- به این لپ‌تاپ نیز وجود دارد.

تست بعدی یعنی Cinebench R20 توان پردازنده اصلی دستگاه یعنی اینتل Core i7-10750H را می‌سنجد. در این تست، پردازنده اصلی برای رندرگیری به کار گرفته می‌شود. نتیجه به‌دست آمده را در دو حالت چند هسته‌ای و تک هسته‌ای می‌بینید.

پردازنده اینتل Core i7-10750H در حالت تک‌هسته‌ای ۴۷۷ امتیاز به‌دست آورده که حتی اندکی بالاتر از پردازنده قدرتمند دسکتاپ اینتل Core i7-7700K قرار می‌گیرد. برای مقایسه پردازنده‌های اینتل Core i7-8750H و ای‌ام‌دی Ryzen 5 3500U در این تست به‌ترتیب ۴۱۲ و ۳۶۷ امتیاز می‌گیرند.

در حالت چندهسته‌ای امتیاز ۲۴۸۴ را به‌دست آوردیم که کمتر از انتظار است و تفاوت چندانی با پردازنده دو نسل قبل یعنی اینتل Core i7-8750H ندارد. برخی منابع معتبر نتیجه بنچمارک چندهسته‌ای این پردازنده را به‌طور میانگین ۲۹۴۹ (حداقل ۲۴۶۷ و حداکثر ۳۲۹۹) اعلام کرده‌اند.

تست بعدی تست PCMARK 10 است که عملکرد کلی لپ‌تاپ در اجرای فعالیت‌های روزمره، بهره‌وری و تولید محتوای دیجیتال را می‌سنجد. پردازشگر گرافیکی در این تست نقش مهمی ندارد و عملکرد دیگر اجزای سیستم از جمله پردازنده اصلی، حافظه رم و حافظه داخلی اهمیت بیشتری دارند. نتیجه به‌دست آمده را در زیر می‌بینید.

لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 در این تست ۵۳۵۵ امتیاز به‌دست آورد. برای مقایسه می‌توان به لپ‌تاپ‌های MSI GS65 (بررسی دیجیاتو) و MSI P65 (بررسی دیجیاتو) و هواوی میت‌بوک D15 اشاره کرد که در این تست به‌ترتیب ۵۳۴۵ و ۵۰۱۱ و ۳۹۷۱ امتیاز کسب کرده‌اند.

حالا به بخش هیجان‌انگیز داستان یعنی کارآیی دستگاه در حوزه گیمینگ می‌رسیم. در این مطلب فقط به نتایج بنچمارک‌ها اشاره می‌کنم. برای آگاهی از عملکرد لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 در اجرای بازی‌ها به این مطلب در ویجیاتو مراجعه کنید.

تست کارت گرافیک انویدیا جیفورس GTX 1650Ti را با نرم‌افزار 3DMARK انجام دادم. سه تست انتخابی تایم اسپای، فایر استرایک و اسکای دایور هستند که کارآیی لپ‌تاپ را در درجات مختلف گیمینگ می‌سنجند. جدول زیر نتایج به‌دست آمده توسط لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 را در کنار سه لپ‌تاپ دیگر از MSI در ادامه می‌بینید.

همان‌طور که می‌بینید کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس GTX 1650Ti با این‌که معماری جدیدتری دارد ولی به‌خاطر ظرفیت پایین حافظه گرافیکی، ضعیف‌تر از مدل ۱۰۷۰ عمل می‌کند. با این حال می‌توان کارآیی این کارت گرافیک را بین مدل‌های ۱۰۶۰ و ۱۰۷۰ (با معماری مکس-کیو) ارزیابی کرد.

خنک‌کنندگی

لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 به نسل چهارم فناوری خنک‌سازی سه‌بعدی Aeroblade مجهز شده که به گفته سازنده، نویز کمتر را با جریان هوای بهتر همراه کرده است. سیستم خنک‌سازی این لپ‌تاپ از دو فن بسیار نازک ۵۹ پره و لوله‌های انتقال حرارت بهره می‌برد که هوا را از ورودی‌های پشت بدنه به داخل کشیده و از دو طرف به خارج هدایت می‌کنند.

ایسر می‌گوید طراحی فن‌ها را از پرواز بی‌صدای جغد الهام گرفته ولی انتظار نداشته باشید که عملکرد سیستم خنک‌سازی این لپ‌تاپ کاملاً بی‌صدا باشد. در واقع زمانی که فن‌ها به حداکثر سرعت برسند (۵۲۰۰ دور بر دقیقه برای فن CPU و ۶۲۰۰ دور بر دقیقه برای فن GPU) صدایی شبیه سشوار از لپ‌تاپ به گوش می‌رسد. البته این موضوع در لپ‌تاپ‌های گیمینگ کاملاً عادی است و از آنجا که اکثر گیمرها هنگام بازی کردن هدفون به گوش دارند، صدای فن‌ها را نمی‌شنوند.

در مورد کارآیی سیستم خنک‌سازی باید ایسر را تحسین کرد. اگر از طریق اپلیکیشن PredatorSense سرعت فن‌ها را روی حداکثر تنظیم کنید، با خیال راحت می‌توانید ساعت‌ها بازی کنید بدون این‌که نگران داغ شدن دستگاه باشید.

پخش صدا

دو اسپیکر لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 زیر بدنه تعبیه شده‌اند و قدرت زیادی برای پخش صدا ندارند. در واقع خبری از صدای بیس نیست و فقط فرکانس‌های میانی و بالایی را می‌شنوید. جای خالی ساب‌ووفر در این دستگاه به‌خوبی احساس می‌شود. اگر به اپلیکیشن PredatorSense سر بزنید می‌توانید تنظیمات مختلفی را برای پخش صدا پیدا کنید.

البته نتیجه تغییر این گزینه‌ها روی اسپیکر لپ‌تاپ حس نمی‌شود و حتماً باید از اسپیکرهای قوی‌تر یا هدفون استفاده کنید. ایسر با فناوری TrueHarmony حالت‌های ویژه‌ای را برای بازی‌های شوتر اول شخص و بازی‌های ورزشی در نظر گرفته تا نهایت هیجان را برای شما به ارمغان بیاورد.

باتری و شارژ

ایسر از باتری لیتیوم یونی ۵۹ وات‌ساعتی در لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 استفاده کرده که با توجه به سخت‌افزار قدرتمند دستگاه، چندان امیدوارکننده به‌نظر نمی‌رسد. نتیجه تست باتری با نرم‌افزار PCMark در دو حالت مدرن آفیس و گیمینگ هم نشان می‌دهد که نباید انتظار شارژدهی بالایی از این لپ‌تاپ داشته باشید.

لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 در تست مدرن آفیس که استفاده عمومی از دستگاه را می‌سنجد حدود ۵ ساعت دوام آورد که نتیجه خوبی محسوب نمی‌شود. ما این تست را با روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر و وای فای روشن انجام دادیم. اگر از حداکثر توان دستگاه استفاده کنید شارژدهی باتری به حدود ۱ ساعت کاهش می‌یابد. خوشبختانه کارآیی لپ‌تاپ روی باتری کاهش زیادی ندارد.

شارژر ۱۸۰ واتی همراه دستگاه توان کافی برای شارژ همزمان و تغذیه سخت‌افزار دارد. شارژ کامل لپ‌تاپ در حالت آماده به کار حدود ۹۰ دقیقه طول می‌کشد اما اگر هنگام شارژ از دستگاه استفاده کنید، ممکن است این زمان طولانی‌تر شود.

جمع‌بندی

لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 (مدل ۲۰۲۰) را می‌توان یکی از گزینه‌های مقرون به صرفه بازار برای تجربه گیمینگ دانست. این لپ‌تاپ سخت‌افزار قدرتمندی دارد و می‌تواند اکثر بازی‌های روز را با نرخ فریم بالای ۶۰ اجرا کند. با این حال اگر بخواهید از نمایشگر ۱۴۴ هرتزی دستگاه حداکثر استفاده را ببرید، باید تنظیمات گرافیکی را کمی پایین بیاورید. ۱ ترابایت حافظه داخلی فوق‌العاده سریع و امکان ارتقاء حافظه تا چند ترابایت، یکی از مزایای اصلی این لپ‌تاپ نسبت به رقباست. البته از سیستم خنک‌سازی حرفه‌ای و درگاه‌های متنوع نیز نباید گذشت.

زمانی که بررسی این لپ‌تاپ را شروع کردم حدود ۳۹ میلیون تومان قیمت داشت اما طبق معمول در کمتر از دو هفته شاهد افزایش قیمت قابل توجه آن به حدود ۵۱ میلیون تومان هستیم. با این حال رقیب اصلی این لپ‌تاپ یعنی سری ایسوس ROG Strix GL512LI نیز همین‌قدر افزایش داشته است. بنابراین می‌توانید روی Predator Helios 300 (مدل ۲۰۲۰) برای تجربه بازی‌های روز حساب کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • alimardaniiii
    alimardaniiii | ۷ آبان ۱۳۹۹

    خدایی عجب لپ تاپی ! کیفی کردم .
    Accer برند عالی هست نسبت به قیمت کیفیت قابل قبولی داره .
    با تشکر از بررسی خوبتون .

  • arash
    arash | ۷ آبان ۱۳۹۹

    دکمه turbo چی شد؟

مطالب پیشنهادی