ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان از کشف کوچک‌ترین سیاره فراخورشیدی تاریخ خبر دادند

محققان چندی پیش با ماهواره تس (TESS) موفق به کشف یک منظومه سه سیاره‌ای شده بودند، ولی حالا مشاهدات بیشتر نشان داده که احتمالا دو سیاره دیگر هم وجود داشته که تس نتوانسته آن‌ها را ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

محققان چندی پیش با ماهواره تس (TESS) موفق به کشف یک منظومه سه سیاره‌ای شده بودند، ولی حالا مشاهدات بیشتر نشان داده که احتمالا دو سیاره دیگر هم وجود داشته که تس نتوانسته آن‌ها را ببیند و یکی از آن‌ها کوچک‌ترین سیاره فراخورشیدی تاریخ است.

منظومه یادشده L 98-59 نام دارد و برخی ویژگی‌ها آن را به گزینه مناسبی برای رصدهای پیش رو تبدیل می‌کند. برای مثال، این منظومه فقط ۳۵ سال نوری با زمین فاصله دارد و در نقطه‌ای قرار گرفته که مدت زمان زیادی را در میدان دید تلسکوپ فضایی جیمز وب سپری خواهد کرد.

پژوهشگران در مطالعه جدید خود از ابزاری برای تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه اروپای شرقی در شیلی استفاده کرده‌اند. زمانی که سیگنال‌های شناسایی‌ شده توسط ماهواره تس از معادلات محققان حذف گردید، مشخص شد که هنوز سیگنال‌هایی در این مختصات کیهانی دیده می‌شوند. این سیگنال‌ها از وجود سیاره چهارم و احتمالا یک سیاره دیگر خبر می‌دادند.

طبق محاسبات محققان، اگر سیاره پنجم وجود داشته باشد، اندازه آن ۲.۵ برابر زمین است و کره‌ای سنگی خواهد بود. این سیاره احتمالا در مرکز منطقه قابل سکونت L 98-59 قرار گرفته و احتمالا دارای آب مایع است. L 98-59 یک ستاره کوچک و کم‌فروغ دارد و گردش سیاره پنجم به دور آن احتمالا فقط ۲۳ روز طول می‌کشد.

نکته جالب مربوط به یکی از سیاره‌های شبیه زمین این است که جرم آن کمتر از نصف جرم زمین برآورد شده و از این رو می‌توانیم آن را کوچک‌ترین سیاره فراخورشیدی تاریخ بنامیم. مطابق اطلاعاتی که از منظومه شمسی در دست داریم، منظومه L 98-59 باید دارای تعداد مناسبی سیاره در همین اندازه یا کوچک‌تر باشد.

به همین خاطر محققان امیدوارند که در آینده بتوانند مشاهدات بیشتر و کشفیات جذاب‌تری داشته باشند. ماهواره‌هایی مثل تس همچنان به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد تا اجرام آسمانی بیشتری را رصد کنند و اطلاعات آن‌ها را در اختیار دانشمندان بگذارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی