ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان به روش جدیدی برای حمله دقیق به سرطان با فراصوت دست پیدا کردند

«سلول تی کایمریک گیرنده آنتی‌ژن» (CAR T) یک درمان بالقوه جدید برای سرطان است اما می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی در بافت سالم بدن ایجاد کند. حالا دانشمندان روش جدیدی برای درمان دقیق‌تر پیدا کرده‌اند که ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

«سلول تی کایمریک گیرنده آنتی‌ژن» (CAR T) یک درمان بالقوه جدید برای سرطان است اما می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی در بافت سالم بدن ایجاد کند. حالا دانشمندان روش جدیدی برای درمان دقیق‌تر پیدا کرده‌اند که شامل مهندسی سلول‌های CAR T و استفاده از اولتراساوند (فراصوت) می‌شود.

سیستم ایمنی بدن نقطه اصلی ما در برابر عوامل بیماری‌زا و سایر سلول‌های مضر است، اما سرطان می‌تواند با استفاده از طیف وسیعی از تاکتیک‌ها از تشخیص توسط سلول‌های ایمنی جلوگیری کند. ایمونوتراپی یا ایمنی‌درمانی با از بین بردن سلول‌های لنفوسیت تی بیمار، تقویت مجدد آن‌ها برای هدف قرار دادن بهتر آنتی‌ژن‌های سرطانی و سپس بازگردان آن‌ها به بدن برای درمان سرطان تلاش می‌کند.

تکنیک اشاره شده به ویژه برای سرطان خون نتایج فوق‌العاده امیدوارکننده‌ای به همراه دارد اما به نظر می‌رسد در تومورهای جامد کاربرد نداشته باشد. به نظر می‌رسد بخشی از مشکل این است که سلول‌های ایمنی تقویت شده، معروف به سلول تی کایمریک گیرنده آنتی‌ژن می‌توانند بیش از حد واکنش نشان داده و به سلول‌های سالم حمله کنند. این امر می‌تواند منجر به یک بیماری ایمنی بالقوه کشنده شود که «طوفان سیتوکین» نام دارد.

اما حالا دانشمندان با استفاده از روش جدید خود اطمینان پیدا کردند که این سلول‌ها فقط در محل تومور فعال شده و بنابراین آسیب‌های خارج از هدف آن‌ها به حداقل می‌رسد. آن‌ها ژن دیگری به سلول‌های CAR T اضافه کردند که تنها در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت، پروتئین CAR تولید می‌کند، سپس با استفاده از پالس‌های متمرکز اولتراسوند، تومورها را تا ۴۳ درجه سانتی گراد گرم می‌کنند.

دانشمندان تکنیک خود را روی موش‌هایی با تومورهای زیر پوستی و با استفاده از سلول‌های CAR T فعال شده با حرارت و یک مبدل اولتراسوند کوچک آزمایش کردند. در نهایت این درمان باعث کاهش رشد تومور و کاهش اثرات خارج از هدف آن شده است.

نویسنده اصلی پژوهش عنوان می‌کند که این روش نشان‌دهنده تاثیر و امنیت درمان با سلول‌های CAR T است. با این وجود آن‌ها قصد دارند آزمایشات بیشتری انجام دهند تا پیش از شروع هرگونه آزمایش روی انسان‌ها، سمی بودن این روش را بررسی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی